Néhány hónapja beszéltek nyilvánosan először az új típusú képzésekről a szakma képviselői, most Palkovics László oktatásért felelős államtitkár jelentette be a részleteket. A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen Autonóm járműirányítási mérnök szakra, az Eötvös Loránd Tudományegyetemen pedig Autonómrendszer-informatikus MSc szakra jelentkezhetek a diákok február 15-ig. Az államtitkár megemlítette még a BME-n induló új alapképzési szakot is, amely ugyancsak 2018 szeptemberétől kezdődik és üzemmérnök-informatikus végzettséggel bocsát majd ki hallgatókat.
Még formálódóban a tananyag is
Autonomous Vehicle Control Engineer elnevezésű képzés keretében a szakra jelentkezők a tervek szerint széleskörű ismereteket sajátíthatnak el az önvezető járművek tervezéséről és fejlesztéséről. A képzésben fontos szerepe lesz a 140 millió euróból épülő zalaegerszegi önvezető autó tesztpályának is – emelte ki Józsa János, a BME rektora. Hozzátette, annyira új a dolog, hogy még a tananyag sincs teljesen kész.
Részletesen beszélt a magyarországi informatikushiány csökkentése érdekében indított BProf üzemmérnök-informatikus képzésről is, ami a villamosmérnöki karon folyik majd. Ezt a gyorstalpaló képzést azoknak ajánlják, akik csökkentett elméleti képzés mellett, több gyakorlati ismeret birtokában mielőbb szeretnének informatikusként elhelyezkedni. A BSc képzés programját ugyanis általában hét, a BProf képzést hat félév során lehet elvégezni. A BProf utolsó két félévében a képzés az ipari partnervállalatok telephelyén folyik majd. Az innen kikerülő hallgatók inkább üzemeltető informatikusnak, mint fejlesztő informatikusnak felelnek meg, de nem kizárt, hogy az itt végzettek is, némi kerülővel eljussanak a mesterfokozatig. Még van idő arra is, hogy kidolgozzák a BProfra épülő MProf képesítés feltételeit.
Nemzetközi cégek kutatásaiba is bekapcsolódnak a hallgatók
Az okoseszközök fejlesztésére az Eötvös Loránd Tudományegyetemen is indul új képzés az informatikai karon belül, Autonómrendszer-informatikus néven. Az angol nyelvű mesterképzés keretében a hallgatók összetett szoftverrendszerek fejlesztését sajátíthatják el, amelyek segítségével az önvezető járművek folyamatosan képesek adatokat gyűjteni, azokat elemezni, a gyűjtött adatok alapján döntéseket hozni. A hallgatók nagy nemzetközi cégek kutatásaiba is bekapcsolódhatnak.
A képzésre azok jelentkezését várják, akik informatikai alapképzést végeztek, vagy nem informatikai alapképzésben legalább 80 kreditnyi matematikai, számítástudományi és informatikai tárgyat elvégeztek. A belépéshez legalább 40 kredit szükséges.
A tavaly novemberi előző ismertetőn az EMMI felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára, Horváth Zita arról is beszélt, hogy már dolgoznak az informatikusi képzésben való részvételt ösztönző ösztöndíjprogramon. Erről most nem esett szó, csupán annyit lehetett megtudni, hogy a mesterképzések megkapták az állam támogatását, vagyis az említett szakokon lesz mód állami ösztöndíjra, de fizetős hallgatókat is fogadnak az egyetemek.
Jön az informatikus ösztöndíj
A tárca illetékese szerint az ösztöndíjtól az első évben 10-20 százalékos "keresletélénkülést" várnak, két-három éves távlatban akár 40 százalékkal is megnőhet a fiatalok érdeklődése az informatikai képzés iránt.
Jelenleg ugyanis olyan nagy az informatikushiány, hogy a hallgatókat, még a BSc szakon tanulásuk idején csábítják el a technológiai cégek, így a mesterképzésre, a BSc-t sikerrel elvégzőknek már csak a fele vállalkozik. A BSc-n pedig mintegy 40 százalékos a lemorzsolódás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak