Mit szólna, ha holnap azzal jönne haza a gyermeke az iskolából, hogy épp egy neurális hálózattal kapcsolatos problémán dolgoztak? És ahhoz, ha vacsoránál egy természetes nyelvi feldolgozással kapcsolatos feladathoz kérne segítséget öntől? Hamarosan ez valóság lesz.
Mindenkinek értenie kell a logikáját
Valószínűleg az Nvidia is az utolsó utáni pillanatban ébredt: összeállt egy neves oktatáskutatóval, Beverly Clarke-kel, a Computing at School (CAS) nevű oktatási szervezet vezetőségének tagjával, lépett szövetségre. Clark segítségével kidolgoztak egy teljes oktatási programot a mesterséges intelligencia iskolai tananyaggá tételére. (Az oktatási szakember tavaly jelentette meg népszerű könyvét, a Computer Science Teachert.) A programba a félvezetőgyártó mellett beszállt az Amazon Web Services és a brit Scan Computers cég is.
A január 27-én zárult Bett Shown már be is mutatták az oktatási csomagot (itthon az volt a szenzáció, hogy Magyarország önálló standdal jelent meg a rendezvényen), amely az mesterséges intelligencia fogalmainak és szemléletmódjának a tanításán túl bevezeti a tanulókat valós alkalmazások használatába, és a mesterséges intelligencia jövőjébe is bepillantást ad. Maga a készlet kidolgozott oktatási anyagok (prezentációk, videók, e-könyvek) mellett, laborfeladatokat, kódolási projekteket, minta forráskódokat, valamint felhős erőforrásokat is tartalmaz – ez utóbbit biztosítja GPU instance-ok formájában az AWS a programban dolgozó tanároknak.
A nemzeti alaptanterv részévé szeretnék tenni
A programot a brit közoktatás alaptantervi követelményeihez igazították. Vannak kész óratervek, feladatlapok, a diákokkal elvégeztethető gyakorlatok, azaz minden készen áll arra, hogy az iskolákban is bevethető legyen az MI-oktatás.Egyelőre hat iskolában vezetik be a programot kísérleti jelleggel. A terv az, hogy a kísérlet kiértékelése után általános részévé teszik az alapfokú oktatásnak.
Beverly Clarke szerint amikor a mai 13 évesek (az oktatási program ennek a korosztálynak készült) kilépnek a munkaerőpiacra, az állások jelentős részére már érzékelhető hatással lesz a mesterséges intelligencia. Ezért kell már most megkezdeni a felkészülést. A szakember egyébként a Világgazdasági Fórum egy felmérésére hivatkozik, mely szerint 2025-ben a munkahelyek 90 százaléka igényel valamilyen szintű digitális tudást. De ennél is nagyobb kihívás, hogy a jelenlegi általános iskolás korosztály 65 százalékának olyan szakmákban kell majd dolgoznia, ami jelenleg nem is létezik. Magyarán legfeljebb arra lehet őket felkészíteni, hogy képesek legyenek alkalmazkodni az új lehetőségekhez és kihívásokhoz.
Az azonban már most látszik, hogy a mesterséges intelligencia kulcsterület lesz. Éppen ezért fontos, hogy a működésének megértéséhez szükséges szemléletet már fiatalon elsajátíthassák a diákok.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak