A hazai vállalatok már gyakran nem csak telefonvonalat és internetelőfizetést vásárolnak a távközlési szolgáltatóktól, hanem az informatikát is magában foglaló komplex infokommunikációs csomagot. A kkv-k is eljutottak már erre a szintre? Utánajártunk.

A hazai kis- és középvállalati szektor egyelőre csak az alapszintű digitális szolgáltatásokat veszi igénybe, a professzionális infokom szolgáltatások többségét vagy nem ismeri, vagy a fontosságukat nem ismerte még fel. A helyben képződő informatikai problémáikat is jellemzően házi módszerekkel próbálják megoldani – ez derül ki a Bellresearch idei kutatásából.

A kkv-k többsége még offline működik

A helyzetet lehet forráshiánnyal és tudáshiánnyal is magyarázni. A magyarországi kkv-s cégvezetők kétharmada ugyan többé-kevésbé felkészültnek tartja magát távközlési-informatikai témákban, de csak ötödük érzi úgy, hogy igazán otthon van az infokom területen.

A magyar kkv-k működése alapvetően offline, a professzionális online lét még nem terjedt el. "A hazai KKV-k döntő többsége ugyanis még mindig az árbevétele kevesebb mint 1 százalékát fordítja infokommunikációra, pedig az erre épülő szolgáltatások már kellenek a vállalkozások sikeres és perspektivikus működéséhez" – mondja Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese. A legnagyobb hazai infokommunikációs szolgáltató hozzávetőleg 30 ezer kis-és középvállalati (SMB) ügyfelet, valamint 170 ezer kisvállalatot (SoHo) lát el mobil, vezetékes, integrált és informatikai szolgáltatásokkal.

Hogyan látja a helyzetet az Invitel-csoport? A társaság a piac másik olyan szereplője, amelynek a Telekomhoz hasonló, informatikai szolgáltatásokat is nyújtó leányvállalata van. Kováts Péter, a nyár elején létrehozott Invitech Solutions középvállalati igazgatója szerint, vannak az úgynevezett közmű típusú szolgáltatások, ilyenek az adat- és hangkapcsolatok (internet, telefon), vagy a felhőalapú IT-szolgáltatások (e-mail, weboldal/webtárhely, dokumentumtárolás és –menedzsment, biztonsági mentés stb.).amelyek már ugyanolyan alapvető fontosságúak egy kkv-nak, mint a hagyományos közművek. Ezek már nemcsak az alapműködéshez szükségesek, de növelik a versenyképességet is. Szükség van olyan – elsősorban informatikai jellegű megoldásokra is, amelyek az adott vállalkozás tevékenységi köréhez kapcsolódnak, egy kereskedelemmel foglalkozó cég számára például elengedhetetlen egy ügyfélkapcsolat menedzsment (CRM) rendszer.

Jelentős az elmaradás az infrastruktúra, az UC és a csoportmunka területén

A mobilszolgáltatók is jóval tovább mentek már az egyszerű hang- és adatátvitelnél. A Telenornál megkeresésünkre elmondták, hogy tapasztalataik szerint a kis-, közepes vállalkozások a mai napig nem integrált egységes módon tekintenek az infokommunikációs szolgáltatásaik beszerzésére és használatára, hanem szigetszerűen, élesen külön kezelik a hang – azon belül a vezetékes és mobil, valamint az adatszolgáltatásokat.

Infokom kiskáté

Felhős irodai szolgáltatás: Többféle felhő alapú szolgáltatást különböztethetünk meg, a közös bennük az, hogy a szolgáltatásokat nem egy dedikált hardvereszközön üzemeltetik, hanem a szolgáltató eszközein elosztva. A szolgáltatásokat a felhasználók hálózaton keresztül érhetik el, publikus felhő esetében az interneten keresztül, privát felhő esetében a helyi hálózaton vagy az interneten. A felhő alapú szolgáltatások közé soroljuk a szoftver szolgáltatásokat(Software as a Service - SaaS),amikor magát a szoftvert vesszük igénybe többnyire havi díjas szolgáltatásként.

Platformszolgáltatás (Platform as a Service – PaaS): a szolgáltató az alkalmazás üzemeltetéséhez szükséges környezetet biztosítja, terheléselosztással és feladatátvétellel, kezelő felülettel, ezek rendszeres biztonsági frissítésével.

Infrastruktúraszolgáltatás (Infrastructure as a Service – IaaS): virtuális hardvert (szervert, blokk-tárhelyet, hálózati kapcsolatot, számítási kapacitást) rendelhetünk meg a szolgáltatónktól.

Tárhelybérlés: a felhőalapú szolgáltatások keretében az üzleti ügyfél tárhelyet is bérelhet szolgáltatójától. A szolgáltatás részeként igényt tarthat biztonsági mentésekre és szinkronizációs szolgáltatásokra is.

Szerverhosting: a szolgáltatás szerverek, adattárolók és hálózati eszközök – a szerverhosting szolgáltató által üzemeltetett – szerverteremben való elhelyezését és azok folyamatos internettel, árammal és megfelelő klimatizálással való ellátását jelenti.

VPN szolgáltatás: a virtuális magánhálózat (Virtual Private Network, VPN) a számítógép-hálózat fölött kiépített másik hálózat. A VPN-en keresztülmenő adatok nem láthatók az eredeti hálózaton, mivel titkosított adatcsomagokba vannak becsomagolva. A VPN-t gyakran használják arra, hogy az alkalmazottak távolról is hozzáférjenek a vállalati hálózathoz. A különböző VPN szolgáltatásokat gyakran beépítik routerekbe, de sok esetben szoftveresen valósítják meg.

Ügyfélmenedzsment szolgáltatás (CRM):  A CRM online értékesítési és marketingrendszerrel valamennyi ügyfelének adatait egy helyen kezelheti az üzleti előfizető, elláthatja vele az ügyfélszolgálati funkciókat, valamint a számlázást is. A rendszer az ügyféladatokat egy helyen, naprakészen, rendszerezve tárolja, egyszerű szűrést, célzott hírlevélküldést tesz lehetővé.
Korábbi ajánlat vagy számla alapján új számlákat állíthat ki, illetve tetszőleges szűrést készíthet a számláira. Akár több csatornán – űrlap, e-mail – is kezelheti az ügyfelektől érkező bejelentéseket és nyomon követheti az ügyfélelégedettséget. A megoldások többsége már mobileszközre is optimalizált, más alkalmazásokkal is integrálható.

Mivel jellemzően nem használnak integrált informatikai és kommunikációs megoldásokat, például  call centert, vagy videókonferenciát, így szükségét sem érzik az alapinfrastruktúra jobb és összetettebb kihasználásának. A nyugat-európai trendek alapján azt látják, hogy a kis-, közepes vállalkozásoknál leginkább az ügyfélkiszolgálás és az ahhoz szükséges infokommunikációs infrastruktúra használatában van jelentős elmaradás, valamint az egységes kommunikáció (UC) és a csoportmunka területén.

A UPC Hungary Kft. szakértői úgy tapasztalják, hogy a hazai kkv-k számára az internet- és a mobilszolgáltatások kiemelt fontosságúak, a digitális tévé és vezetékes telefon iránti érdeklődés marginálisnak mondható. A vállalkozások részéről elsődleges elvárás az is, hogy megbízhatóan működő szolgáltatásokat, illetve probléma esetén gyors és professzionális segítséget kapjanak az ügyfélszolgálattól.

A hazai infokom szolgáltatók többsége pedig már a kkv-k igényeire szabott integrált üzleti infokom csomagot kínál, amit ha kell egyedi elvárások szerint állít össze. Az integrált csomagok a számlázásnál és a költségelszámolásoknál is szereznek jó pontokat az ügyfélkörben.

A legnépszerűbb infokom szolgáltatások

És hogy melyek a jelenlegi legnépszerűbb infokom szolgáltatások? Az Invitech szerint ma a legtöbben a felhő-alapú, virtuális szolgáltatás-csomagokat keresik, a felhőalapú IP telefóniát, a virtuális szervereket, illetve az SaaS-t, vagyis a szoftverszolgáltatást veszik igénybe.

A Telenornál az elmúlt években a középvállalati ügyfelek esetében növekedett meg az igény az integrált infokommunikációs szolgáltatások igénybevételére. Náluk jellemzően egy-két integrált szolgáltatás bevezetését vállalják a cégek egy időben, leginkább a mobil alközponti és a teljes körű mobil megoldásokat keresik. A UPC-nél pedig a vezetékes internetre wifivel, illetve mobil szolgáltatásokra van igény.

Mindegyik szolgáltató egyetért abban, hogy szükség van a kkv ügyfélkör edukációjára, mert többségüknél a szolgáltatások igénybevételével kapcsolatos döntési jogkör olyan vezetők kezében van, akik sem az IT-nek, sem a távközlésnek nem szakértői.

A digitalizációval való lépéstartást is egyelőre csak kevesen sorolják a legfontosabb feladatok közé. Éppen ezért tud felértékelődni az infokommunikációs szolgáltatók ügyféltámogató szerepe, mert a kkv-knak sem affinitása, sem ideje nincs önállóan foglalkozni az új informatikai megoldások használatának az elsajátításával.

Mit jelent a kkv-szektor a gazdaságnak?

Pedig a kkv-szektor egyáltalán nem elhanyagolható része a magyar gazdaságnak. Az itt tevékenykedő vállalkozások 25-33 százalékkal járulnak hozzá a hazai GDP-hez. Mintegy 282 ezer kkv jellegű vállalkozás működik Magyarországon, az összes vállalkozás mintegy 98 százaléka. A kkv-ék a teljes munkaerőpiac közel kétharmadának adnak munkát, náluk csapódik le a beruházások közel fele is.

A kimutatások szerint a kkv-k tavaly mintegy 226 milliárd forint értékben vettek igénybe infokommunikációs szolgáltatást. Az e-mailezés mellett a vezetők többsége használ már magáncélra dokumentumkezelő, vírusirtó, tűzfal, közösségi oldalak, okostelefonos levelezést kezelő alkalmazásokat, a fejlettebbeket, mint az egységes kommunikáció, vagy a tárhely, már jóval  kevesebben.

A vállalatok több mint a négyötöde rendelkezik céges mobillal, de ezek zömét csak hanghívásra és SMS-ezésre használják, pedig a készülékek kétharmada okostelefon.

Informatikai célú fejlesztést egyébként a kkv-kör egynegyede tervez a közeljövőre, ennek a  finanszírozása azonban a 40 százalékuk számára gondot jelent. A probléma részbeni megoldását szolgálhatja az infokom szolgáltatások kiszámítható, kisebb azonnali anyagi terhet jelentő havidíjas rendszere – vélik a szakértők.

Piaci hírek

Senki nem érti és senkinek nem kell, mégis öntik bele a pénzt – mi az?

A válasz természetesen a generatív mesterséges intelligencia, amire a Gartner szerint idén közel 650 milliárd dollárt költ a világ.
 
Körképünkben áttekintjük, hogy szűkebb és bővebb környezetünkben mit sikerült elérni a digitális gazdaság és életvitel felé vezető úton. Spolier: nem állunk olyan rosszul, mint gondolná, és nem állunk olyan jól, mint szeretné.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.