A 28 EU-tagország között a 20. helyet foglaljuk el a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mutató rangsorban. Facebookban viszont profik vagyunk.

Tegnap közzétették az Európai Bizottság által kidolgozott elemzést, amely a digitálsi eszközök és szolgáltatások területének jelenlegi helyzetét mutatja be. A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatón (Digital Economy and Society Index – DESI) alapuló rangsorban hazánk a nem túl hízelgő huszadik helyet foglalja el. Igaz, ez is jelentős előrelépés a tavalyi hasonló listán elért 22. pozícióhoz képest. 

Nem ugyanaz a világ

Az összegyűjtött adatok szerint az egyes országok digitalizáltsága széles skálán mozog EU-szerte, és az országhatárok továbbra is akadályozzák a digitális egységes piac kiteljesedését. A DESI több szempont súlyozott figyelembevételével végül egy 0 és 1 közötti értéket ad, ahol a nulla a digitális kőkorszakot, az egyes érték pedig értelemszerűen az online nirvánát jelenti. A skála egyik végén a digitalizálásban élen járó Dániát találjuk (0,68), míg a másikon Romániát (0,31). Magyarország 0,41-es pontszámával a huszadik helyen áll.

Az index többek között figyelembe veszi, hogy az adott térségben mennyire elterjedt, gyors és megfizethető a széles sávú internet; a polgárok rendelkeznek-e az internethasználathoz szükséges készségekkel, és milyen tevékenységeket folytatnak online (például hírolvasás, vásárlás, stb.); mennyire fejlettek a legfőbb digitális technológiák (e-számlázás, felhőalapú szolgáltatások, e-kereskedelem, stb.), valamint a digitális közszolgáltatások (e-kormányzat, e-egészségügy).

Jobban teljesítünk...

Az országokra vonatkozó részletes adatok külön is megtekinthetők. Ebből már az is látszik, hogy az egyes nemzetállamoknál milyen területeken volt előrelépés, és melyek azok a pontok, amelyekben tovább nőtt a szakadék a jobban teljesítők és a gyengélkedők között. Magyarország szinte minden területen tudott kicsit fejlődni. Ennek is köszönhető a némileg előkelőbb pozíciónk. 

Copy: | Create infographics

Az összekapcsoltság gyűjtőfogalommal meghatározót szekcióban hozzuk az EU-s átlagot. Ez elsősorban a jó internetes lefedettségnek köszönhető. Tavaly a magyar háztartások 94 százaléka számára volt elérhető a világháló, sőt négyből három esetben ez fejlett, gyors szélessávú vezetékes kapcsolódási lehetőséget jelentett. Összességében a háztartások 68 százaléka rendelkezett vezetékes előfizetéssel, ami alig marad el az EU 70 százalékos átlagától. Ami miatt ebben a kategóriában nem tudtunk előrébb végezni, az a rendkívül rossz mobilinternetes mutatónk. Miközben az Unióban átlag 67 mobilinternetes előfizetés jut száz főre, addig nálunk ez a szám csak 32, ami történetesen a legrosszabb az egész közösségben.

Digitális készségek terén nem állunk jól: a korábbi 18-ról a 19. helyre csúsztunk vissza. Ugyan a felnőtt lakosság háromnegyede már használja az internetet, ami megfelel az uniós átlagnak, de az alapvető informatikai képességek területén mutatkozik némi lemaradás. Különösen nagy a szakadék az ezer fiatalra (20-29) vetített műszaki, technológiai diplomával rendelkezőknél. A legfrissebb, 2012-es statisztika szerint ez nálunk 9,5 főt tett ki, míg az európai átlag 17 volt.

Internethasználatban viszont szinte éllovasok vagyunk. Ugyan online bankolásban, e-kereskedelemben vagy éppen internet alapú, igény szerinti tévézésben elmaradottnak számítunk, de hírfogyasztásban, videótelefonálásban és különösen a közösségi média használatában kifejezetten jók a számaink. Utóbbiban annyira, hogy az internetező lakosság körében elért 85 százalékos használati aránnyal Európa első számú Facebook-őrültjei lettünk.

...de nem mindenben

Miközben a lakossági mutatók egész tűrhetően alakulnak, a vállalati szegmens eredményeiről már ugyanez nem mondható el. A digitális technológiák integrálódása az üzleti életben szinte minden részterületen siralmas állapotokat mutat. Legyen szó elektronikus információmegosztásról, elektronikus számlázásról vagy éppena felhőalapú szolgáltatások alkalmazásáról, mind-mind messze az uniós átlag alatt tartanak a hazai cégek. Nem véletlen, hogy ebből a szempontból a 25. helyen végeztünk.

A cégeknél már csak a kormányzat tudott rosszabb teljesítményt felmutatni: digitális közszolgáltatások témában a 26. helyezettek, azaz hátulról a harmadikok lettünk. Ráadásul mindezt úgy, hogy e-kormányzati eszközök használatában meglehetősen komoly javulást regisztráltak. Tavaly az internetező lakosság 31 százaléka mondta azt, hogy online töltött ki és küldött be adatokat valamilyen kormányzati ügyben (2013-ban ez még csak 23 százalék volt). Ezzel az EU-s átlag közelébe zárkóztunk, de minden más területen, például a hatóságoknál meglévő adatok felhasználásában vagy az e-egészségügyben rejlő lehetőségek kiaknázásában nagyon nagy a lemaradásunk.

Piaci hírek

Hatósági jelentés lökheti még mélyebbre a rossz szériában lévő Teslát

Elon Musk szerint aki nem bízik a cég önvezető technológiájában, az inkább ne is fektesse bele a pénzét. Egyelőre úgy fest, hogy sokan megfogadják a tanácsát.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.