Az egykor garázscégként indult NNG szoftvercég jelentős szereplőjévé vált a nemzetközi autónavigációs piacnak. A jövőről kérdeztük Szombathelyi Péter operatív igazgatót és Fülöp Miklós fejlesztési igazgatót.
Jövőre ünnepli 10 éves születésnapját a Nav N Go-ként indult NNG szoftvercég. A külföldi magánbefektetők többségi tulajdonában álló egykori garázscég létszámban tavaly lépte át a 300 főt, profitját pedig milliárdokban méri. A jövőről kérdeztük
Szombathelyi Pétert, a cég operatív igazgatóját és
Fülöp Miklós fejlesztési igazgatót.
■ A játékszoftverektől elég hosszú út vezetett az autóipari navigációig, mekkora távlatot ígér ez az NNG-nek, és mi egyéb jöhet még?Szombathelyi Péter: Az autóipari navigációs üzletág tőlünk függetlenül is robbanásszerűen fejlődik. Ennek az az oka, hogy a technológia és maguk az autómárkák stratégiája is eljutott abba a szakaszba, hogy már az alsó kategóriás autókat is fel akarják szerelni beépített navigációval. Miután a nagy autógyárak idáig jutottak a gondolkodásban, erőteljes lendületet vett a piac, és egyre több fejlesztő cég jelent meg rajta.
Az NNG-nek ott mutatható ki az előnye, hogy nagyon kedvező áron tudott ilyen terméket piacra vinni, lefedve az autógyárak különböző technológiai igényeit. Erre a konkurensek közül kevesen voltak alkalmasak. Így az NNG az amúgy is bővülő piacon sokkal dinamikusabban tud növekedni.
Hogy ez hová fejlődhet még? Most úgy látjuk, hogy a következő évtizedre biztos és folyamatos sikertechnológia lesz. A piac továbbra is folyamatosan bővülni fog. Hogy számszerűsítve mekkora tempóban, erre különféle becslések vannak. Az elmúlt két évben az NNG növekedési üteme 30-40 százalékot ért el. A saját prognózisaink ekkora ütemű bővülést mutatnak a következő két évre is.
■ Milyen cégekkel van már autóipari megállapodása az NNG-nek és mi kellett ezek elnyeréséhez?Sz.P.: A világ tíz legnagyobb autógyártójából hét használja a mi termékeinket, összességében 26 autómárkához szállítunk beépített navigációt. Jól tudtuk hasznosítani a korábbi, kézi navigációs eszközök terén szerzett tapasztalatunkat.
Kisebb cég lévén kénytelenek voltunk jobban alkalmazkodni a megrendelőinkhez, egyedi megoldásokat tudtunk kínálni, ha kellett a legkülönbözőbb nyelveken is. Így aztán nekünk több ezer eszközre van működő megoldásunk. Ezt a fajta rugalmasságot jól vette a piac. Velünk ellentétben a globális navigációs cégek inkább diktálni szeretik a feltételeket.
Fülöp Miklós: A testre szabhatóság jobban bejön az autógyártóknak, mert ők nem pusztán navigációt tesznek az autóikba, hanem egy funkciót, ami akkor működik jól, ha harmonizál az autó egészével. Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, az azt jelenti, hogy ha az autós átállítja a műszerfal színét, akkor számára fontos, hogy a térkép színe is megváltozzon. Úgy tűnik, ezeket az apró finomságokat is könnyebben meg tudjuk oldani, mint a versenytársaink.
A dolog másik fele a globalitással függ össze. A digitális térképeket gyártók között van két nagy és sok kisebb, helyi cég. Egy autógyártónak azonban nem mindegy, hogy ha egy 140 országot lefedő térképet akar, akkor ahhoz 140 különféle szerződést kell-e kötnie, vagy felveszi inkább a kapcsolatot a nagyokkal. Ugyanakkor a helyi térképek általában frissebbek. Mi mindkét nagy térképgyártót támogatjuk, ez önmagában is versenyelőny, de ha szükséges, a rugalmas technológiánknak köszönhetően viszonylag könnyen be tudjuk vonni a helyi gyártókat is.
■ A vállalkozások egy idő után elérnek arra a fejlettségi szintre, hogy a további fejlődésükhöz szükségük lehet külső tőke bevonására, vagy hitelre. Hogyan áll ezzel az NNG? Sz P.: A cégnek továbbra is az a stratégiája, hogy csak a saját erőforrásaiból fejlődik, így sem a hitel, sem a vállalati fejlődést támogató tőkebevonás nem szerepel a terveinkben. Az elmúlt évek eredményei olyan alapot biztosítanak a cégnek pénzügyileg, hogy biztosan nem is kerül sor erre a következő években sem.
■ És a nemzetközi tőzsdei jelenlét? Sok esetben nem a külső forrás bevonásáért kell egy cégnek a tőzsde, hanem, hogy együtt forogjon a neve a nagy globális cégekével.Sz.P.: Úgy tudjuk, a tulajdonosok nem gondolkodnak a tőzsdei megjelenésben. Akkora már a piaci részesedésünk, hogy az önmagában is elegendő az ismertséghez. Az autóipari navigáció piacán globálisan 25-30 százalékos a részesedésünk, amivel ott vagyunk a dobogón.
Jó lehetőséget adnak az ismertség növeléséhez a különféle kiállítások, konferenciák is. Ebben az autóipari profil megjelenésével változott a fókusz, a korábbi végfelhasználóknak szóló eseményekről áttértünk a zárt körű, szigorúan B2B (business-to-business) szakmai rendezvényekre. Ezeken viszont ott kell lenni, hogy a rendkívül gyorsan fejlődő technológiában időben meg tudjuk mutatni, hogy mi már hol tartunk.
■ Sokakat meglepett, amikor 2010-ben nevet váltott a cég. Közel három év elteltével is helyes lépésnek ítélik? A közvélekedés szerint a Nav N Go-ról legalább mindenki tudta, hogy mi a profilja a cégnek, az NNG nem sokat mond erről. Sz.P.: Az új irányok, konkrétan az autóiparban megnövekvő jelenlétünk tette indokolttá a névváltozást. Vállalatunk történetének egyik mérföldkövének is tekinthetjük ezt, mivel innentől számíthatjuk globális jelenlétünket: egyre több autóipari megrendelés érkezett, egyre gyorsabb tempóban kezdett nőni a cég. Ráadásul, 2010-ben jelent meg az azóta is zászlóshajó navigációs termékünk, az
iGO primo, amit azóta is folyamatosan fejlesztünk a piaci trendeknek megfelelően.
■ Visszatérve még a finanszírozásra, az autóipari fejlesztések minden bizonnyal nagyobb befektetést igényelnek, mint a kézi navigáció. Meg kell vásárolni hozzá a különféle autótípusokat, vagy működik ez másképp is?
F.M.: Szerencsére már ott tartunk, hogy ha kell, az autómodellek megvásárlása is belefér a projektekbe, vagyis nem kell hitelből finanszírozni. Előfordul, hogy az autógyártótól kapunk tesztmodellt – projektje válogatja. Van olyan helyzet is, amikor nem is tudnánk megvenni a járművet, mert még nincs is a piacon az adott technológiájú autó. A fejlesztésekhez sokszor nem is kell egy teljes autó, elég egy asztal méretű műszerfal, amit az esetek egy részében a járműipari beszállítóktól kapunk meg.
■ Milyen egyéb terület jöhet szóba még bevételi forrásként? A kézi navigációs piacon meddig akar jelen lenni a cég?Sz.P.: A bevételek 80 százaléka már az autóiparból jön. Az autóipar két fő szegmense az új autók piaca, illetve a használtaké. Vannak már olyan gyártók is, amelyek a használt autókba fejlesztenek cserélhető hardverelemeket beépített navigációval. A kettő közül azonban az új autók piaca fejlődik gyorsabban és nagyobb is. mint a használt gépjárműveké.
Jelenleg a bevételeink 20 százaléka származik a kézi navigációs termékből és az okostelefonos navigációból. Ezzel kapcsolatban egyet biztosra mondhatunk:ez a 20 százalék a következő években tovább zsugorodik.
A tavalyi bevételünk egyébként először lépte át a 10 milliárd forintos küszöböt, 10,5 milliárd lett, idénre pedig több mint 15 milliárdos bevételt tervezünk. Ami a jövedelmezőséget illeti, 2012-ben az üzemi eredményünk 3 milliárd forint volt, idénre 4,5 milliárdot remélünk.
■ A növekedési tervek együtt járnak létszámbővüléssel is?Sz.P.: A létszámunk folyamatosan növekszik, az év elején 408-an voltunk, év végére azonban aq cég létszáma elérheti az 500 főt.
■ Nehéz piacképes munkaerőt találni? A technológiai cégek az utóbbi időben egyre többet panaszkodnak arra, hogy kevés a megfelelően képzett műszaki ember.Sz.P.: Nálunk is nagyon fontos HR-feladat a létszámigény követése a munkaerőpiacon, ahol a Magyarországon nagy számban jelenlévő informatikai cégek versenyeznek a jól képzett fejlesztőkért. Hozzáteszem, nálunk nagyon alacsony a fluktuáció, és elég sok mindent meg is teszünk azért, hogy ez így is maradjon. „A röghöz kötésben” meghatározó maga a termék, ami a miénk, és ami „már nem is annyira kicsi, és nem is savanyú” – hogy utaljak egy örökbecsű filmklasszikusra.
Fontos a jó munkakörnyezet. Az NNG székháza tavaly elnyerte Az Év Irodája címet
■ Komolyan mondja, hogy ez ennyire számít egy állásajánlatnál, és nem inkább az, hogy mennyit lehet keresni, és hogy milyen béren kívüli juttatásokkal jár még a pozíció?Sz.P.: Azt tapasztaljuk, hogy munkatársainknak igenis fontos, hogy egy olyan hazai fejlesztésű terméken dolgozhatnak, melynek közel 120 országban van lefedettsége. Nagy erősségünk, hogy a fejlesztést itthonról irányítjuk, de egyre több munkatársunk dolgozik a kulcsfontosságú autóipari piacokon, hogy tűzközelben legyünk. Emellett, nagyon jó továbbképzési programokat ajánlunk munkatársainknak többhetes külföldi gyakorlati lehetőségekkel beszállító partnereinknél.
A bérekben és a béren kívüli juttatásokban versenyképesek vagyunk a multikkal. Igyekszünk a piaci átlag feletti bércsomagokat ajánlani az alkalmazottaknak, valamint barátságos munkakörnyezetet is építeni. Új székhelyünk idén elnyerte Az Év Irodája 2012 címet.
■ Ha már a létszámnál tartunk, nemrégiben volt az idei kampánya „A nőket az informatikába” nemzetközi mozgalomnak. Az NNG-nél mennyire számolnak a női munkaerővel? Sz.P.: Jelenleg közel 100 női alkalmazottunk van. Annak ellenére, hogy a fejlesztőket, mérnököket a közvélemény inkább férfiként képzeli el, minden ajánlatunkra szép számmal jelentkeznek a hölgyek is. Számos kiváló fejlesztőre bukkantunk közöttük, ők azóta a mi csapatunkat erősítik.
F.M.: Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy esetükben nemcsak programozásról beszélünk, kiválóak projektmenedzserként, tesztelőként is. Egyik esetben sem triviális, hogy férfiszakma lenne.
■ A minden irányban mobilizálódó világ mennyiben befolyásolja a technológiai változásokat a navigációs piacon?F.M.: Az autóiparban lassabban változnak a dolgok, mint a távközlésben. Egy mobiltelefonnál az életciklus jó esetben két év, a járműiparban egy új modellt nagyjából három évig készítenek elő, három évig gyártják, utána kap az egész egy ráncfelvarrást, és mehet további még három évig. A mai napig nehéz olyan autót találni, aminek folyamatos internetkapcsolata lenne. De ez a jövő. Az autók előbb-utóbb intelligensen tudnak majd kommunikálni egymással, az úttal, a környezettel stb.
Ma a táblafigyelő kamerákkal a navigációs rendszer csak az autó közvetlen környezetében látható közlekedési táblákat tudja figyelni. A jövőben arra is lehet mód, hogy egy több száz méterrel távolabb lévő sebességkorlátozó táblára is figyelmeztessék a vezetőt. Vagy ha például hamarosan jön egy stop tábla, ami a domborzati viszonyok miatt még nem látható, a rendszer mondjuk az automata váltót nem kapcsolja magasabb fokozatba, hiszen néhány száz méter múlva az autó valószínűleg úgyis meg fog állni. Az ezzel járó fogyasztáscsökkentés mindenkinek érdeke.
Az informatika azonban még csak most kezd igazán betörni az autókba. A következő irány az, hogy hogyan lehet majd egy autó teljes informatikáját integrálni.
■ És aztán jöhet a vezető nélküli autó?F.M.: Az még azért jóval odébb van, de a vezetést támogató rendszerek tucatjával jönnek majd a következő években. Ami az NNG-nek is jó üzletet ígér, hiszen minden olyan fejlesztésben, amihez digitális térkép kell, nekünk is ott a helyünk.