A Fujitsu éves technológiai konferenciájának vezérgondolata a dolgok internete körül forgott, amit Réger József segített megérteni.

Az IT világa sokban különbözik a többi iparágtól. Különleges folyamatok zajlanak évről évre, talán sehol nincs olyan gyors és látványos fejlődés, mint az informatikai cégeknél, éppen ezért az ezen a területen működő vállalatoknak kell a legjobban észnél lenni, már ami a trendeket illeti. Abban azonban az IT is megegyezik a többiekkel, hogy el kell adni a szolgáltatásokat, amihez pedig jól megjegyezhető, markáns szlogenekre van szükség.

Nincs új internet a nap alatt

Úgy tűnik, hogy az idei, de még inkább a következő év egy olyan fogalom bűvkörében fog zajlani, ami már egyáltalán nem mai találmány. A dolgok vagy tárgyak internetének gondolata 1999-ből származik, azt pedig egy brit kutató, Kevin Ashton, az MIT Auto ID Labs kutatócsoport vezetője alkotta meg. A sok évvel ezelőtti teóriából és ideából mostanra értékesíthető, kézzel fogható termékek és technológiák születtek, és a Fujitsu is (többek között) ezt a kérdéskört állította középpontba a Münchenben megrendezett szakmai rendezvényén.

A Fujitsu Forum egy öltönyös szakemberekkel telezsúfolt informatikai seregszemle, ahol az újságírókat onnan lehet felismerni, hogy nincs rajtuk nyakkendő. Idén mi is meghívást kaptunk erre a kétnapos rendezvényre (rajtunk sem volt nyakkendő), aminek az adott egy hatalmas pluszt, hogy lehetőségünk volt találkozni és beszélgetni az iparág egyik legizgalmasabb figurájával, a Fujitsu technológiai vezetőjével, Dr. Réger Józseffel.

Dr. Réger József: "aki nem foglalkozik a dolgok internete témakörrel, az le fog maradni".

Mielőtt azonban ez megtörtént volna, próbáltuk magunkba szívni azt az üzenetet, amit a Fujitsu európai és japán szakértői igyekeztek átadni a megjelenteknek. A keynote előadások jó alkalmat biztosítottak minderre, amelyek azonban nem a klasszikus értelemben vett alapozó fejtágítóként üzemeltek, mivel minden résztéma ismertetésekor bejött az adott terület felelőse, aki tartott egy „rögtönzött” előadást azzal kapcsolatban, hogy a Fujitsu milyen termékeket kínál az ügyfeleknek.

Értsük meg, amiről beszélünk

Dr. Réger József előadása szerkezetében nem különbözött a többitől, humorában, eleganciájában és lényegre törő voltában azonban feltétlenül. Réger szerint a dolgok internete lesz a következő nagy dobás, az a trend, amire a cégeknek minden téren készülniük kell, és ami legalább akkora változást fog hozni életünkben, mint azt maga az internet tette évekkel ezelőtt. Megnyugtató, hogy egy ilyen szakmai konferencián is van helye a magyarázatnak, hiszen maga Réger is az alapozással, vagyis a dolgok internete fogalmának tisztázásával indított.

A megértéshez Albert Einstein példáját hívta segítségül. A fizikus annak idején úgy tette világossá a rádió működését, hogy első körben a vezetékes távírót egy hatalmas macskához hasonlította. Ha ennek a macskának a farkát meghúzzuk New Yorkban, akkor annak a feje Los Angelesben fog nyávogni. Nos, a rádió tökéletesen hasonló módon működik, azzal a különbséggel, hogy a rendszerből teljességgel hiányzik a macska. A dolgok internete pedig szintén ezen az elven működik, a különbséget itt az adja, hogy nincsenek emberek a folyamatokban, a macska pedig egy IP-cím.

A Fujitsu nem hanyagolja a mobileszközök gyártását, de most nem ez volt a fókuszban

A bennünket, családunkat, lakásunkat körülvevő, kiszolgáló tárgyak, fűtési, hűtési rendszerek, napkollektorok, az őket vezérlő szenzorok, az általuk szerzett adatok és információk mind egyetlen hálózatba rendszerezhetők, amelyek aztán egy még nagyobb, az adatokat feldolgozó rendszerbe érkeznek. Ezen folyamatok irányításához, vezérléséhez ad segítséget a dolgok internete, illetve az annak kiszolgálásához eszközöket és megoldásokat gyártó Fujitsu. Egy másik példa szerint a városi közlekedés is egy olyan terület, amelyben töménytelen információ kering és a tárgyak internetének feladata lesz ezeket összefogni, azokból olyan hasznos adatokat kinyerni, ami alapján utunk előtt megtudhatjuk, hogy hol parkolhatunk legolcsóbban, ha bejutunk a városközpontba.

A bennünk lakó internet

A hivatalos programok kívül a hazai újságírók találkozhattak egy rövid interjú erejéig Réger Józseffel, akinek elsődleges feladata az a Fujitsunál, hogy lássa, megfogja, megfogalmazza, mi lesz az iparág következő nagy feladata, dobása, milyen kihívásokkal, technológia problémákkal kell majd megküzdenie a szakembereknek. A rövid beszélgetésből az derült ki, hogy már a dolgok internete, a big data, a rendszerekben áramló hatalmas mennyiségű adat, illetve azok védelme már most nagy kihívás elé állítja a cégeket, hatóságokat, sőt magukat a kormányokat is.

Réger szerint az egyik megoldás az lehet, ha mindig feltesszük magunknak a kérdést egy probléma előtt: hogy volt ez az analóg világban? Ha erre nem is kapunk mindig egyértelmű választ, illetve megoldást, biztosan előbbre visz és segít az új helyzet szabályozásában, megoldásában. Kérdésünkre a Fujitsu CTO-ja elmondta véleményét a hordható elektronikai eszközökről is, amelyekre szerinte azért lesz hatalmas szükség, mert a dolgok internetének pontosan ilyen átjárókra van szüksége ahhoz, hogy működjön, élettel teljen meg a rendszer.

Sőt a viselhető eszközök elterjedése véleménye szerint sokkal gyorsabb lesz, mint bármely más típusú eszközé, mert a gyártóknak óriási szükségük van egy új formátumra, aminek a következő, valóban izgalmas fejezete az lesz, amikor nem a testünkön, hanem azon belül viselünk, hordunk majd adatokat fogadó és továbbító készülékeket.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.