Két fekete péntek között hozta ki elemzését a GKI Digital a hazai e-kereskedelemről. Az Árukereső.hu-val közösen jegyzett kutatásból úgy tűnik, idén újabb rekordokat hozhat az ünnepi szezon.
Eddig jól alakult
A webáruházak magyarországi forgalma immár hosszú évek óta sokkal gyorsabban bővül, mint a teljes hazai kereskedelmi teljesítmény. Nem lesz ez másként idén sem, hiszen az év első kilenc hónapjában már 240 milliárd forintot hagytunk az online boltokban, ami közel 20 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
Ehhez jön hozzá a hagyományosan bivalyerős ünnepi szezon, amelynek "ékköve" az Egyesült Államokból indult akciós nap, a Black Friday lett. Itthon ezt egyébként a hazai webáruházak meglehetősen rugalmasan kezelik, hiszen egyes helyeken már múlt héten megtartották a fekete pénteket, a többség viszont marad az idei "hivatalos" dátumnál, a november 24-énél. A felmérés keretében megkérdezett e-kereskedők csak a fekete péntek napjára mintegy 1,1 millió rendelést és 25-30 milliárd forintos forgalmat várnak.
(a kép kattintásra nagyítható)
A fekete péntek pár év alatt történt felfutását jól mutatja, hogy ma már a hazai online boltosoknál elsöprő fontossággal bír. A válaszadók 62 százaléka tartja ezt a napot a legértékesebb üzleti időszaknak, miközben a dobogóra felférő másik két alkalom összességében is alig éri el ezt a szintet. A saját akciókat 38, az adventi időszakot 35 százalék tartja kulcsfontosságúnak. Hogy a Black Friday égisze alatt minél több forgalmat tudjanak lebonyolítani, egyes kereskedők meghosszabbítják az akciós napot. Van, ahol az egész hétvége fekete pénteknek számít, de akad olyan hely is, ahol egy teljes hétig élnek a különböző kedvezmények.
Karácsonyig nincs megállás
Csakúgy, mint minden évben, az év utolsó negyedéve alatt a fogyasztás elsőszámú mozgatórugója a karácsony, idén várhatóan az éves forgalom 35 százaléka realizálódik az októbertől decemberig terjedő időszak alatt. Ennek megfelelően kereskedői oldalról is nagy várakozás előzi meg az ünnepi szezont, 10-ből 9 kereskedő a tavalyihoz hasonló vagy még annál is jobb eredményekben reménykedik.
A felmérés egyébként megvizsgálta azt is, hogy az ünnepi időszak egészében milyen akciókkal csábítják a webáruházak a potenciális vásárlókat. Természetesen a szokásosnál nagyobb árengedmény a leggyakoribb "csali", de majdnem ilyen sokszor találkozhatunk időszakosan ingyenes kiszállítással, valamint meglehetősen sokan bíznak az akciós kuponok csábító erejében is. Ezek a hagyományosnak mondható eszközök mellett egyre markánsabban vannak jelen olyan újszerű megoldások is, mint az ajánlatok személyre szabása. Idén már a kereskedők több mint harmada készít valamilyen szempont szerint a vásárló egyedi szokásaira alapozottan ajánlatot.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak