A GKI Digital idén másodszor készítette el az ország tíz legnagyobb e-kereskedőjének rangsorát. A tavalyi eredményekhez képest a szereplők tekintetében kevés, az összteljesítményben azonban jelentős változás látszik.
Nagy test, nagy forgalom
A felmérésbe azok a cégek kerültek be, melyek magyar tulajdonban vannak, vagy hazánkban hivatalos képviselettel, leányvállalattal rendelkeznek. Így az olyan globális szereplők, mint például az eBay, az Amazon vagy az Aliexpress eredményei nem jelennek meg.
Az érintettekkel is egyeztetett végső eredményből kiderült, hogy a Top10 súlya a teljes online kiskereskedelmen belül jelentősen nőtt 2015-ben. A tíz legnagyobb e-kereskedő összesített, online értékesítésből származó árbevétele elérte a 92 milliárd forintot, ami a teljes hazai online kiskereskedelmi forgalom 34 százalékát jelenti. Ehhez együttesen közel 4,7 millió vásárlás társult (a teljes vásárlásszám 21 százaléka).
2014-ben ugyanezek az adatok 50 milliárd forintot és 3 millió vásárlást mutattak, de a listaállítási szabályok miatt az akkori élmezőnybe még nem kerülhetett be a román gyökerű, de itthon is egyre komolyabb jelenléttel rendelkező eMAG. Ettől függetlenül a nagyok tényleg nagyot mentek egy év alatt, hiszen az átlagos forgalombővülésük 73 százalékot tett ki.
A listán nagyjából ugyanazok a cégek szerepelnek, mint egy évvel korábban. Az Extreme Digital megtartotta első helyét, miközben a frissen felkerült eMAG eggyel lejebb tolta a MALL-t a dobogón. Érdemes kiemelni a Tescót, amely egy év alatt három helyet javítva immár az ötödik legnagyobb forgalmú szereplője a hazai e-kereskedelemnek. Az immár dedikáltan a kultúrára koncentráló Libri-Bookline kicsit visszább csúszott, de így is előkelő helyen van. A rangsort két különleges szereőlő zárja. A kilencedik Bónusz Brigád egyedüliként értékesít a termékek mellett szolgáltatást is, és építi üzleti modelljét a kedvezményekre. Végül a sort a Tchibo zárja: a német vállalat prémium életmód termékeinek köszönhetően immár második alkalommal bizonyította, hogy helye van a listán.
A kicsiknek kevesebb jut
Az élmezőny és a többiek közötti súlyponteltolódást jól mutatja, hogy miközben a nagyok bőven 70 százalék felett növekedtek, a teljes online kiskereskedelem "csak" 16 százalékkal tudott bővülni. A piaci koncentrálódás miatt a kisebb vállalkozásoknak át kell gondolni az üzleti modelljüket. Számukra leginkább olyan speciális szegmensek elfoglalásának van értelme, ahol a nagyok nem akarnak, vagy tudnak versenyezni.
A tíz legnagyobb szereplő kiemelt helyzetét a GKI Digital lakossági kutatásai is alátámasztják. A magyar vásárlók egyre tudatosabbak és fogékonyabbak az online vásárlásra, ugyanakkor rendeléseiket sokkal bátrabban adják le egy ismert, nagy választékkal, kiforrott és gyors működéssel rendelkező webáruháznál.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak