Erős negatív hír spirálba került a Samsung, mivel minden jel arra utal, hogy a koreai elektronikai cég lendülete megtört és még azok a termékek is botladoznak, amelyek eddig stabilan hozták az eredményeket. A cég folyamatosan dolgozik a reputáció javításán, aminek részeként a múlt héten a jövőre vonatkozó termékstratégiát tette nyilvánossá a vezetés. A menedzsment más szinteken is igyekszik változtatni, és ha a Wall Street Journal forrásainak hinni lehet, akkor a CEO rendszerben is fontos változások elé nézünk.
Az ötös már nem vált be
A WSJ beszámolójából az derül ki, hogy a baj elsősorban a mobilos divízióval van, mivel annak vezetői annyira bíztak az új csúcskészülék, a Galaxy S5 sikerében, hogy 20 százalékkal többet gyártattak le belőle, mint az elődmodellből. A szolgáltatóktól, illetve az egyéb piaci partnerektől származó pozitív visszajelzések nem álltak összhangban a valós eredményekkel, ami ahhoz vezetett, hogy a Samsung jelenleg hatalmas raktárkészletekkel rendelkezik a készülékből.
A beragadt állományon a marketing költségek növelésével próbál a vállalat túladni, de nagyon nehéz a helyzet, mert a piac minden jel szerint ráunt a készülékre, és a vártnál sokkal kevesebb kelt el belőle az áprilist követő három hónapon belül. A Galaxy S4-ből ez időszak alatt 16 millió darabot értékesítettek, az S5-ből ehhez képest mindössze 12 millió kelt el, de a Samsung várakozásait is 40 százalékkal múlták alul a Galaxy S5 értékesítési adatai.
J.K. Shin: ideje a váltásnak? (kép: Gero Breloer/AP)
A WSJ ezen adatai a globális eredményeket tükrözik, ami nem jelenti azt, hogy az összes országban akadozna a Samsung gépezete. Az egyik legfontosabb piacon, az Egyesült Államokban például több Galaxy S5 talált gazdára, mint S4 tavaly, de ennél pontosabb számokat nem közölt a lap forrása. Bevétel szempontjából Kína számít a Samsung második legfontosabb piacának, de itt sem fényesek az eredmények, mivel a Galaxy S5 eladások 50 százalékkal múlták alul az elődmodellét.
CEO csere és átszervezés
A Samsung nem csak innovációval és új termékekkel igyekszik elejét venni a profit zuhanásnak, hanem várhatóan csúcsvezetői szinten is lesznek változások. Az egyik lehetséges forgatókönyv szerint a mobil divíziót eddig vezető és a korábbi látványos sikerekért is „felelős” J. K. Shint elmozdítják pozícióból és helyette valamelyik társ vezérigazgató kaphatja meg a mobilos üzletágat.
A koreai cégnél az összes nagy területet CEO vezeti, így az egyik utódjelölt az a B.K. Yoon lehet, aki eddig a szórakoztató elektronikáért és a televíziókért felelt. Yoon a mobilos teendőket a mostani feladatai megtartása mellett venné át, amitől a Samsung azt reméli, hogy a menedzsment tagjai közt hatékonyabb lesz az információáramlás, valamint nagyobb eséllyel születhetnek meg új megoldások az okosotthon területén.
A megosztott vezetési rendszer csak az utóbbi időben jelent meg a Samsung életében – egészen 2013-ig egy személy látta el a CEO feladatait. Ekkor azonban megtörtént a cégvezetés kulcsterületek alapján történő szétválasztása, mivel a Samsung szerint ezzel egyértelműbbé válhat a felelősségi rendszer, de a partnerekkel való kapcsolattartás, és döntéshozatal is zökkenőmentesebb.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak