Szinte az össze negyedévben kiemelt figyelmet fordít a sajtó a Nokia pénzügyi eredményeire, de a 2014 első három hónapja még fontosabb lehet annak eldöntésében, hogy pontosan milyen üzlet köttetett a két vállalat között. A Nokia most közzétett számai arról tanúskodnak, hogy a finnek életük legjobb döntését hozták meg, amikor eladták az egész mobilos üzletágat, hiszen a továbbra is nagyon kis piaci részesedéssel bíró divízió még mindig veszteséges.
Minden ok, kivéve a mobilt
Akkor még derűsebb a kép, ha vetünk egy pillantást a cég globális mutatóira. A Nokia 2014 Q1 időszakban 304 millió eurós üzemi nyereségről számolt be, ami az egy évvel ezelőtti, hasonló időszakban elért eredményekhez képest (254 millió euró) 20 százalékos növekedést jelent, viszont az ünnepi, 2013 utolsó negyedévi mutatóktól 26 százalékkal elmaradt: akkor 409 millió euró üzemi nyereséget hozott össze a vállalat.
A fenti eredmények annak fényében még jobban értékelhető, ha tudjuk, hogy a már hivatalosan is a Microsofthoz tartozó Devices & Services üzletág viszont komoly lejtmenetben van. A divízió bevételei 30 százalékkal csökkentek 2013 első negyedévéhez viszonyítva (2,77 milliárd kontra 1,93 milliárd euró), amivel a veszteség az előző év hasonló időszakában produkált 120 millióról 326 millióra emelkedett. A Nokia szokásához híven most sem közölte, hogy az egyes készülékfajtákból mennyit sikerült értékesíteni, mindössze annyi információval szolgált, hogy mind a hagyományos, mind az okoskészülékek területén visszaestek az eladások.
Rajeev Suri: a Nokia új vezérigazgatója május 1-től
Ha a mobilos üzlet leválik a cégről, akkor a következő negyedévben a Nokia egyre jobb eredményekkel szolgálhat, mivel a többi üzletág, ha csak minimális mértékben is, de pozitív mutatókat hozott a legutóbbi negyedévben. A legjobb állapotban egyértelműen a hálózatok építésével foglalkozó Networks van, ami 216 millió eurós üzemi nyereségről számolt be, de még a HERE is fel tud mutatni egy 10 milliós profitot.
A nagy kérdés: hogyan tovább?
A finn vállalat pénzügyileg megkönnyebbülve vághat bele az év következő hónapjaiba, amihez egy új CEO is csatlakozott Rajeev Suri személyében. A Microsoft előtt az a hatalmas feladat áll, hogy valahogy termőre fordítsa azt, amit megvett, azt azonban egyelőre nem lehet tudni, hogy Nadella csapata milyen stratégiát alkalmaz majd a következő időszakban.
A következő hónapok az átmenetről fognak szólni, aminek első jeleként a MS már egy új reklámfilmmel meg is ágyazott. A Nokia név egy ideig még szerepelni fog a Microsoft kommunikációjában, ahogy az is kiderült, hogy a Nokia X vonalat is viszik tovább azért, hogy a szoftvercég szolgáltatásait minél szélesebb körben teríthessék.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak