Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által idén első alkalommal, április 4-8. között szervezett Digitális Témahét fő céljának a digitális pedagógia minél szélesebb körű elterjesztését határozták meg a köznevelésben. A digitális kompetenciák elterjesztését célzó eseménysorozatot a digitális tartalomfejlesztésért felelős új kormánybiztos, Czunyiné Bertalan Judit hétfői sajtótájékoztatóján nyitotta meg, ahol kiderült: a Digitális Témahéthez több mint 750 intézmény csatlakozott, és 5500 pedagógus csaknem 1900 programot kínál az első alkalommal megrendezett eseménysorozat ideje alatt, elvileg 75 ezer diákot érve el ezzel.
A kezdeményezés a digitális pedagógia elterjesztésére, alkalmazásának szélesítésére és mélyítésére, az iskolai pedagógiai eszközök és alkalmazott módszerek körének bővítésére törekszik. Vagyis arra, hogy minden tanórán kezdjék el használni a digitális eszközöket a tanárok és a diákok, miután az IKT-alapú pedagógia nem csak a digitális írástudás, hanem más alapkompetenciák fejlesztését is támogatja.
Ismét kiderült, hogy megváltoztak a munkaerőpiaci elvárások
Ahogy az eseményt koordináló Informatikai Vállalkozások Szövetségének közleménye is felhívja rá a figyelmet, ma már a köznevelésben résztvevő legidősebb diákok is fiatalabbak a Google-nél, ám itthon a legtöbb fiatal az iskolában szinte kizárólag informatika órán találkozik számítógéppel, igazán korszerű digitális eszközzel viszont még ott sem. Az oktatási rendszerben így csak a szerencsés keveseknek van esélye olyan szintű digitális felkészültségre szert tenni, amilyenre a munkaerőpiacon is szüksége lesz.
A digitalizáció terjedése a munkaerőpiaci elvárásokat is alapjaiban alakította át. Nemsokára már a legtöbb szakmában foglalkoztatási alapfeltétel lesz a digitális jártasság, az IVSZ alelnöke, Vityi Péter szerint ráadásul a legkeresettebb és legjobban fizetett szakmák között már most sem találunk olyat, amelyhez ne kellene legalább átlagos digitális készségekkel rendelkezni – a legvonzóbb állások több mint fele pedig kifejezetten speciális technológiai szakértői vagy informatikai pozíció.
Ráadásul az IVSZ jelenleg 22 ezer betöltetlen hazai informatikai állásról beszél, ebben a szférában a legmagasabb a kezdő fizetés, és később is kimagaslóan lehet keresni. A 22 ezer betöltetlen IT-pozíció az IVSZ számításai alapján önmagában 300 milliárd, továbbgyűrűző hatásaival együtt már 1000 milliárd forint kiesést jelent. Vityi Péter azt is világossá tette, hogy a jövő állásai már a virtuális és a fizikai világ határán jönnek létre, annak részei pedig helytől, időtől, sokszor a költségektől is függetlenné válnak.
A jövő iskolája továbbra is digitális
A Digitális Témahét megnyitóján a kormányzat hagyományos dotkom-felelőse, Deutsch Tamás a Digitális Jólét Programért felelős miniszterelnöki biztosként arról beszélt: a teljes oktatási-képzési rendszer feladata, hogy felkészítse elsősorban a fiatal nemzedékeket a "maihoz képest elképesztően gyorsan változó világra". A jövő iskolája digitális – jelentette ki Deutsch, aki szerint a Digitális Jólét Program keretében készülő Digitális Oktatási Stratégia kiindulási pontja, hogy nem lehet 20. századi módszerekkel felkészíteni gyermekeinket a 21. század kihívásaira.
Mindez egybecseng Nyitrai Zsolt egykori infokommunikációs államtitkár korábbi nyilatkozataival, aki már 2010-ben rámutatott, hogy a digitális írástudás egy szintre került az írás, az olvasás és a számolás készségével: a hat évvel ezelőtti számítások szerint az új állások 90 százalékában már 2015-re legalább felhasználói szintű informatikai ismeretekkel kell(ett) rendelkezniük a jelentkezőknek.
A 2010-2014-es időszakra szóló programot Digitális Megújulás Cselekvési Tervnek hívták, keretein belül a kormány – sok más mellett – 1 millióval tervezte csökkenteni a magyarországi "digitális írástudatlanok" számát. A program öt és fél évvel ezelőtt teljes körű szélessávú lefedettséget ígért három éven belül, a prioritás pedig azóta sem változott: Czunyiné Bertalan Judit szerint a kormány célja, hogy amikor majd minden iskolában elérhető lesz a szélessávú internet, elegendő és megfelelő digitális tananyag álljon rendelkezésre.
Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól
A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak