Egy pekingi gyökerű startup például azzal került be az unikornis startupok közé, hogy kitalált egy pofonegyszerű kerékpár-megosztási modellt. Legutóbb 450 millió dollárt kapott.
Hirdetés
 

Amikor a fél ország azon pörgött, hogy végre átadták a budapesti Bubi biciklikölcsönző rendszert, aminek fejlesztésekor a BKK a világmindenség informatikai problémáinak felét is meg akarta oldani, Kínában már elindult az a mobil appra épülő biciklikölcsönző rendszer, amit az eddig befektetések alapján most már több mint 1 milliárd dollárra értékelnek. Pénzt ugyan még nem termel, de a befektetési alapok bíznak benne. Talán azért is a nagy bizalom, mert a pekingi Ofo világuralomra tör – biciklivel.

Olcsóság, egyszerűség...

Az Ofo 2014-ben indult, a kitalálói pekingi egyetemisták voltak. Az ötlet roppant egyszerű volt: teljesen rugalmassá kell tenni a kerékpáros közlekedést, azaz ki kell iktatni a dokkolóállomásokat, hogy aki igénybe veszi a szolgáltatást, az úti céljáig mehessen a kölcsönzött bringával akkor is, ha ott épp nincs dokkolóállomás. A modell tesztelésére az egyetem campus kiváló volt, és annyira bejött, hogy hamarosan közel száz egyetem campusán működött.

A modellból persze egyenesen következett az is, hogy a bringákba nem kerülhetett drága elektronika, ami akár sokszorosát is érheti magának a kerékpárnak, ráadásul a nyomkövetéshez komoly háttérrendszert is ki kell építeni. A bicikliket pedig lopják, még akkor is, ha le vannak zárva.

A megoldás voltaképpen kézenfekvő: a kerékpár maradjon közlekedési eszköz, az okosság meg kerüljön mellé okostelefon formájában. Azaz a készülék csak mobil applikációval használható. A – regisztrált – felhasználó megkeresi az app segítségével a hozzá legközelebb eső bringát, odamegy, beküldi a bringa azonosító számát, és cserébe megkapja a pofonegyszerű számzáras kerékzár kódját. Elkerekezik az úti céljáig, ott lezárja a biciklit és fizet. És mindehhez csupán 1 jüant (kb. 42 forint) kell fizetnie óránként. Bár kell fizetni letétet, de az is jelképes összeg, mindössze 99 jüan.

Kínában ezen a téren is nagy a verseny

Az Ofo önbevalláson alapuló számai ígéretesek. Állítólag a teljes flottája 800 ezer kerékpár. Ezzel Kína 33 városát fedi le, és közel 1 millió regisztrált felhasználója van. Emellett dolgoznak azon, hogy megjelenjenek más országokban is: Szingapúr, az Egyesült Királyságban és USA lesznek az első célpontok. Idén januárban már napi 1,8 millió tranzakciót kezelt a cég (ennyiszer bérelnek Ofo kerékpárt). A cég honlapja szerint ők a 9. olyan kínai vállalat, amely átlépte a napi 1 millió online tranzakció kezelését.

Ez annyira vonzó volt a befektetőknek, hogy eddig 580 millió dollárt fektetek a cégbe, és nem csak kínai alapok. Még olyanok is beszálltak a finanszírozásba, mint az Ubert hazai pályán csúnyán lealázó Didi Chuxing autómegosztó vagy a moszkvai illetőségű DST Global. Ez utóbbi vezette azt a  héttagú befektetői csoportot, amely a napokban tett a cégbe 450 millió dollárt.

Kínában egyébként több elég nagy a harc a kerékpár-megosztási piacon. Az Ofo két legígéretesebb ellenfele a Mobike és a Xiaoming Bike. A Mobike a kisebb, ők még csak 100 ezres flottánál tartanak, de Xiaoming idén már szeretné elérni, hogy összesen közel egymillió kerékpárjuk legyen a nagyobb kynai városokban.

Az Ofo-val ellentétben azonban jobban építenek az IoT (Internet of Things) lehetőségeire. A kerékpárjaikba GPS-modult építettek, ami abban is segíti az ügyfeleiket, hogy könnyen megtalálhassák a hozzájuk legközelebb lévő szabad kerékpárt. Az Ofo ezzel szemben csak hozzávetőlegesen tudja megadni a helyet.

A két konkurens kényelmi szolgáltatása az is, hogy a kinézett bicikli 15-20 perccel korábban lefoglalható, így nem fenyeget az a veszély, hogy mire valaki odaér a szabad kerékpárhoz, azt valaki közben elviszi.

A fizetés szinte automatikus, és mindegyik app esetében lehet használni a WeChat és az Alipay fizetési szolgáltatását is, ami tovább egyszerűsíti a folyamatot.

Az Ofo bringás világuralomra tör

Az Ofo nem áll meg a bringakölcsönzésnél. Dolgoznak egy olyan nyílt platformon, amely lehetőséget adna bárkinek, hogy megossza kerékpárját másokkal. Ez persze egyelőre nagyon kezdetleges elképzelés, nem is túl bőbeszédű a cég erről szóló aloldala.

A programba mindenesetre a gyártókat is be akarják vonni. Együttműködnek a kerékpárgyártókkal, hogy azok olyan termékeket hozzanak piacra, melyek kiszolgálják a bringázók elvárásait, és optimalizálják a városi közösségi közlekedést. Ja, és a név: nem sikerült kideríteni, hogy a cég angol elnevezése voltaképpen mit is takar, de egy blog érdekes magyarázatot talált. A név írásképe – ofo – lényegében egy bringázóra hasonlít, a két o betű a bringa két kereke, az f pedig a biciklin ülő ember.

Közösség & HR

Játszik a GTA V-tel? Lehet, hogy közben ön is bitcoint bányászott

Egy mod segítségével juttattak nem kívánt állományokat GTA V-öt futtató gépekre, hogy azok kriptovalutát bányásszanak a támadóknak.
 
Hirdetés

Megújult a First Class csomag – uniós adatroaming akár 70 gigabájtig

A változtatásokkal az elsősorban üzleti ügyfelek igényeire szabott ajánlat még rugalmasabb, miközben a prémium jellege is megmarad.

A technológiai fejlődés jó, csak épp még az adatvédelmi kockázatok is nőnek vele. A vállalatoknak pedig ezzel kell valamit kezdeni a változó adatkezelési szabályozás miatt. Összegyűjtöttük, mire kell figyelni.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

A CISPE adatvédelmi magatartási kódex szerint szolgáltat az Aruba

Az Aruba Cloud minden felhőszolgáltatása megfelel azoknak az előírásoknak, amelyeket az európai felhőinfrastruktúra-szolgáltatók szakmai szövetsége adatvédelmi magatartási kódexében rögzített.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.