A digitalizálódó gazdaságban az IT már nem szimpla költségelem, hanem komplex üzleti értékteremtő eszköz.
Hirdetés
 

Idéntől vége a hét szűk esztendőnek is, ismét nőhetnek a cégek informatikai ráfordításai – derült a Gartner vezető kutatóinak legutóbbi budapesti előadásaiból. Az IT kulcsszerepet játszik a cégek életében, de az informatikáért felelős vezetőket (CIO) még ma is gyakran az IT-re fordított költségek alapján mérik. Az ilyen vállalkozásoknál a költségoptimalizálás lényegében költségcsökkentést jelent csupán. A digitalizálódó világhoz jobban igazodó szervezetekben viszont már igyekeznek ezeken a korlátokon átlépni és az IT-re, mint üzleti értéket teremtőre nézni – emelte ki Sanil Solanski kutatási igazgató.

Megnőtt a technológia jelentősége a céges folyamatokban

A világgazdasági folyamatok konszolidálódása is ebbe az irányba hat, a 2008-as válságot követő években a CIO-k nem nagyon tehettek mást, mint beálltak a sorba, és a maguk területén végrehajtották a szükséges költséglefaragásokat.

A Gartner elemzői szerint viszont a helyzet 2016-ra lényegesen megváltozott, jelentős részben a gazdaság világméretű digitalizálásának köszönhetően. A technológia manapság jóval nagyobb részt képvisel az üzletben, mint korábban. A piaci versenyben megméretődő vállalatok CIO-i szerint a bevételnek jelenleg a 16 százaléka származik a digitalizációból, ugyanerről 22 százalékot gondolnak a cégvezetők (CEO). Két év múlva a CIO-k szerint a bevételek forrása már 25 százalékban írható a digitális üzlet javára, a CEO-knál ugyanez a mutató már 31 százalékos lesz. Öt év múlva pedig 37, illetve 41 százalékban termelik a bevételt az adott vállalkozásnak a digitalizálódó folyamatok. A technológia előretörése nyomán a korábbi évek mínuszos IT-költései idéntől átváltottak szerény egyszámjegyű pluszokra.   

Az IT-költségekre, amelyek a nagyvállalatoknál többnyire a teljes vállalati költség 4 százalékára rúgnak, a jövőben már nemcsak száraz mutatószámok alapján néznek majd a felelősen gondolkodó vállalkozások, hanem, hogy összességében mekkora értéket szállítanak a teljes biznisznek.

Megszaporodtak a startupokat segítő céges accelerátor programok

A kutatási igazgató beszélt a szemléletváltás ma még számos vállalatnál fellelhető korlátairól, arról, hogy általában nincs az adott cégnél jól kidolgozott üzleti stratégia, vagy nem kielégítő a cégen belül sem az üzleti sem az IT-tudás, alacsony a belső IT szakértők hitelessége. A téma másik előadója Stewart Buchanan, a Gartner Technology Procurement kutatásért felelős alelnöke egyenesen úgy fogalmazott, hogy a vállalatokon belül sok esetben még ellenségként és nem partnerként tekintenek az informatikusokra, amolyan szükséges rosszként.  A legtöbben az IT-beszerzési részleget kárhoztatják, ha nőnek a költségek, pedig sokszor még azzal sincsenek tisztában, hogy ténylegesen mekkora költségcsökkentés lenne az ideiális.

Jó hír ugyanakkor, hogy az utóbbi években egyre több vállalat látja meg a technológiában a hatékonyságnövelő tényezőt, és egyre többen fordulnak startupokhoz a tevékenységüket segítő fejlesztések miatt, illetve egyre többen indítanak kezdő vállalkozásokat segítő accelerátor programokat.  

Itt nem a kis lépések taktikája vezet eredményre

Fontos, hogy stratégiailag alapozzuk meg a költségoptimalizációt is, legyen általános a cégen belüli hatékonysági elvárás, ne csak egyedi kis lépésekben merüljön ki, hanem legyen valóban átfogó. Nem elég ugyanis csak a szoftverek licencdíján, vagy az üzemeltetésen faragni mondjuk 10-10 százalékot, hanem olyan nagyléptékű váltásokon érdemes gondolkodni, ami lehet, hogy adott pillanatban még IT-költségnövelést is jelent, de hosszabb távon összességében a költségek csökkenéséhez vezet. A kutatási alelnök példaként említette, hogy a vállalatok több technológiai területen is válaszút elé értek, dönthetnek, hogy az irodai munkában kitartanak a Microsoft Office megoldások mellett, vagy választják a Google Apps-et, a virtuális gépek világában maradnak a Vmware-nél, vagy áttérnek az Amazonra és így tovább.

Összegzésként kiemelte, hogy a digitalizáció egyre megkerülhetetlenebbé válik a gazdasági bármely szektorát nézve is. A fő kérdés, hogy milyen többletértéket képes teremteni ebben maga az informatika. A digitális gazdaságban már nem ajánlott külön büdzsében kezelni az IT-részleg és a vállalat egyéb költéseit.

Piaci hírek

Nyakunkon az összehajtható Samsung okostelefon?

Egy véletlennek köszönhetően hullott le a lepel egy kísérleti készülékről.
 
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.