A mesterséges intelligencia fejlődése drámaian kiszélesítette a lehetőségeket, ma már 6800 milliárd forintnak megfelelő befektetés dolgozik ebben a szektorban világszerte.

Miközben a gyártóipar egyre nagyobb mértékben támaszkodik a fizikai robotokra a termékek előállításának egyes folyamataiban, a virtuális robotok (úgy is mint chatbotok) szintén elkezdték meghóditani az emberek és gépek közti interakció különböző területeit. Azokról a szoftvertechnológiákról van szó, amelyek egyre sikeresebbek az ember-gép vagy akár gép-gép kölcsönhatás automatizálásában és hatékonyabbá tételében, és amelyek ma már befektetői oldalról is félelmetes összegeket képesek megmozgatni.

A befektetők már komolyan veszik őket

A VB Profiles adatbázisa 198 olyan vállalatot listáz, amely jelenleg ezen a területen működik, és már túl van egy vagy több befektetési körön. A közel 200 fejlesztő cég ezidáig 23,2 milliárd dollárnyi (nagyságrendileg 6800 milliárd forintnyi) kockázati tőkét vonzott magához, rajtuk kívül pedig több száz hasonló startup vár még rá, hogy valaki meglássa bennük a fantáziát. A listán szereplő vállalkozások között természetesen ott van a Facebook, a Google vagy a Microsoft is, amelyek saját platformot fejlesztenek.

A felhasználók szempontjából a botok egy adott szolgáltatás elérését jelentik valamilyen chat interfészen keresztül, egyfajta gépi segítőt, amely segít nekik egyszerűen és eredményesen megoldani a problémáikat. Sok esetben azonban összetettebb folyamatokról van szó, ahol – például egy utazás teljes körű megszervezésénél – több robottal is kapcsolatba kerülhetünk, sőt a kívánatos az lenne, ha ezek a robotokegymással is ugyanúgy kommunikálnának, ahogy azt a humán ügyintézőktől elvárnánk.

A botok felhasználása így minden olyan területen szóba jön, ahol az emberek hagyományosan párbeszédet szoktak folytatni egymással, legyen szó a munkahelyi teendők és találkozók szervezéséről, az ügyfélszolgálati tevékenységről, ételrendelésről, szobafoglalásról vagy ezer másik dologról. A hasonló alkalmazások felfutásának egyik legfontosabb feltétele a mesterséges intelligencia szoftverek lehetőségeinek drámai fejlődése volt, mondjuk a természetes nyelvek feldolgozásában elért eredményeken keresztül.

A végén azért a felhasználók döntenek

A szoftverrobotok ezáltal hirtelen releváns megoldásokká váltak, és piacuknak olyan új szegmensei is megnyíltak, amelyek tömött sorokban csábítják magukhoz a befektetőket. A VB Profiles statisztikája szerint a legtöbb pénzt, körülbelül 20 milliárd dollárt a szolgáltatók és a fejlesztői eszközök nyelték el 2010 óta. Ezt követik az üzenetküldő alkalmazások (2 milliárd), az infrastrukturális és megosztott szolgáltatások, illetve a szolgáltatásokat összekötő megoldások (1 milliárd), valamint az AI technológiák (501 millió.)

A digitális asszisztensek fejlesztése 443 millió dollárnyi befektetést vonzott az új évtizedben. A virtuális ágensek és ügyfélszolgálati alkalmazások 187 millióra, a robotokat a felhasználókkal összekötő "bot discovery" 121 millióra, a csoportmunka- és termeléssegítő eszközök 52 millióra, az analitika pedig 2 millióra volt jó. A teljes iparágat tekintve a Facebook valóságos szörnyetegnek tűnik a maga 18,3 milliárdnyi befektetésével, amit a második helyezett Line 1,3 milliárddal követ.

A VentureBeat elemzője a szoftverrobotok felfutásával kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy Darwin törvényei ezen a területen is érvényesülni fognak, mivel egy bot csak annyira lehet releváns, amennyire a mögötte álló szolgáltatás az. A sietősen és kiforratlanul piacra dobott chatbotok gyorsan el is fognak tűnni, de ma még nehéz lenne megmondani, hogy melyek lesznek, amelyek a felhasználók ítélete szerint hasznosnak bizonyulnak, így a befektetői pénzek egy darabig még tovább ömlenek majd a fejlesztésekbe.

A jelenleg elérhető megoldások még rengeteg sebből véreznek, de az is igaz, hogy látványosan fejlődnek, ahogy maga a mesterséges intelligencia is fejlődik. A szolgáltatások és mikroszolgáltatások automatizált együttműködése már olyan rendszerek születéséhez járult hozzá, mint például a demonstráció szintjén Új-Zéland teljes tömegközlekedési rendszerét irányítani képes (jelenleg tesztelés alatt álló) RTplatform, amely valós időben, komplex kérdésekre is azonnali betekintéssel és válaszokkal szolgál.

Piaci hírek

Rengeteg személyes adatot lophattak el francia kórházakból

A támadók szerint több 1,5 millió ember adatai vannak náluk, ennek felét pedig a híradások szerint már áruba is bocsátották.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.