Bár évek óta fontos buzzword a digitális transzformáció, a vállalatok eddig inkább csak beszéltek róla, mint csinálták. Az ún. natívan digitális vállalatok, főleg startupok megjelenése, az általuk meghonosított üzleti modellek – melyek sok esetben nem az üzlet lényegét (olcsón veszem, drágán adom) érinti, hanem elsősorban a folyamatokat érinti – azonban gyorsításra kényszeríti a vállalatokat. Az IDC előrejelzése kifejezetten optimista ezen a téren: az ideire várhatóhoz képest 2019-re 42 százalékkal nőnek globálisan a digitális transzformációra fordítandó kiadások, és elérik az 1,7 milliárd dollárt.
Ez az összeg különösen annak fényében óriási, hogy például az évi két-három százalék közötti mértékben bővülő teljes vállalati (értsd: piaci és nem piaci szervezetek) IT-piacot idén 3,5 milliárd dollárra becsülik (Gartner).
Ez azonban csak a felszín. A CIO-k szempontjából ugyanis az emögött meghúzódó folyamat jelenti a kihívást. Egészen pontosan az hogy – az IDC megfogalmazásában – a változások üteme elmozdult a lineáristól az exponenciális felé, ráadásul epizodikus és kiszámíthatatlan lett, míg korábban inkáébb egyfajta evolúciós fejlődésként lehetett leírni.
Feladatok és válaszok
Az már tisztán látszik a kutató cég szerint, hogy az évtized végére még a jelenlegihez képest is nagyon más lesz az üzleti környezet, és a digitális felkészültség nagymértékben befolyásolja mejad a vállalatok rétékét is.
A fokozatosan digitalizálódó vállalatok bevételeinek közel fele (45 százalék) valamilyen jövőbeni üzleti modellből származik majd, ezt ráadásul valószínűleg sokkal hatékonyabban tudják megszerezni. Az IDC egyébként a digitalizáció hatékonysági rátájára is ad előrejelzést: két év múlva ugyan még csak a tranzakciók 1 százaléka zajlik majd digitális személyi asszisztenseken és botokon keresztül, ám az értékesítések 10 százalékára gyakorolnak hatást. Azok a vállalatok, melyek alkalmazzák ezeket a technológiákat, komoly növekedéssel számolhatnak – állítják a kutatók. A másik ilyen mutató, hogy a világ 2000 legnagyobb cégének felénél az évtized végén az információalapú termékekből származó bevételek kétszer olyan gyorsan nőnek majd, mint a termékekből és szolgáltatásokból származók.
Ezek azonban csak lehetőségek, amihez legalább két területen komoly fejlesztéseket kell eszközölni. Szükség van technológiai és személyi fejlesztésekre. Nagyjából az évtized végére már a vállalkozások 60 százaléka legalább a stratégia megalkotásáig eljut a teljes szervezetére kiterjedő digitális platformmal kapcsolatban, és bele is fog annak implementálásába.
A technológiai fejlesztések elsősorban az adatokkal való munkát érintik, azaz főleg analitikai és mesterséges intelligencia projektek lesznek a középpontban. A szakértelem iránti igény is eszerint alakul. A vállalatok ilyen témájú belső képzéseket indítanak, és a toborzási tevékenységük is elsősorban ilyen kompetenciák megszerezésére irányul.
Új helyzetbe kerülnek a CIO-k
A digitalizációs folyamat, illetve az a gyors változás, amely ennek kapcsán az elkövetkező pár évben várható, minden szempontból nagy terhet ró a szervezetek IT-részlegeire, és különösen a CIO-kra. A CIO-k többségének például az évtized végéig meg kell vívnia a küzdelmet a vállalat vezetésében a digitalizációc üzleti vezetői címért. Erre a pozícióra ugyanis a szervezeteken belül ma már többen is pályáznak.
Ugyanakkor az IT-vezetők bizonyos szempontból nyerő helyzetben vannak. Az ugyanis alapvetően az ő feladatuk, hogy a digitális transzformáció nagyon sok lényegi elemét megteremtsék, és az átalakulás folyamatát levezényeljék. Habár az IDC kutatásai szerint a CIO-k háromnegyede arra számít, hogy ez nem tud lezajlani maradéktalanul a következő két évben, közel 60 százalékuk szerint szervezetük eljut addig, hogy bevezessen valamilyen ügyfél-és ökoszisztéma-alapú digitális transzformációs platformot.
A cégeknél azonban csak az évtized végére kezd letisztulni a helyzet, még akkor is csupán a szervezetek 40 százalékánál igazodik az irányítási modell (governance) a digitális transzformáció igényeihez.
Az IT legmélyrehatóbb változása azonban az lesz, hogy a jövőben az IT nem informatikai projekteket hajt végre – állítja a kutató cég –, hanem digitális orientációjú termékeket kínál fel a szervezetnek.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak