Bár sokan hajlamosak összemosni a fintech és az ún. insurtech cégeket, azok a pénzügyi és a biztosítási piac működéséből adódóan más és más szerepet töltenek be saját területükön. Erre utalt egy tavalyi konferencián Végh István, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese is, aki akkor még a fintech cégek és szolgáltatásik kapcsán mondta: azok a biztosítási piacon inkább érdességek, mint realitások. Végh István ezt azzal magyarázta, hogy a biztosítási szektor működése kockázatközösségen alapul, a fintech cégek viszont nem szeretik kockáztatni a tőkéjüket, hanem szolgáltatni akarnak.
Magyarán a fintech cégek többségére az az út a jellemző, hogy a pénzügyi szektor bizonyos réspiacait hatékonyabban fedik le olyan platformmal, amelynek működtetése kevesebb tőkét igényel, ugyanakkor – ha beindul – folyamatosan termeli a pénzt.
Bácsfalvi Mihály, a Groupama Biztosító pénzügyi és szakmai vezérigazgató-helyettese tavaly novemberben a CIO Budapesten azzal pontosította a helyzetet, hogy egyfelől a biztosítók sem mehetnek el amellett, hogy az elmúlt másfél évtizedben közel 100 milliárd dollár értékű kockázati tőkét fektettek a fintech cégekbe, és szerinte a biztosítótársaságok háromnegyede nagyon is komolyan veszi ezt. Másfelől hiába "uberizálódik" a világ, a vadonatúj üzleti modellek nem feltétlenül maradnak tartósak.
Háttérszolgáltatások a hatékonyságnöveléshez
A biztosítási üzlet meglehetősen bonyolult folyamat, amelynek számtalan pontján lehet keresnivalója a technológiai innovációnak. Az izraeli Atidot cég például a napokban jelentette be, hogy elindítja felhő alapú, prediktív adatelemző platformját az életbiztosítással foglalkozó társaságok számára. Az új rendszer abban segítheti az életbiztosítókat, hogy a jövőben az ügyfelek adatai alapján az eddigieknél pontosabb képet kapjanak a biztosítottak viselkezdési szokásairól. Ennek alapján sokkal hatékonyabban tudják majd alakítani az üzleti stratégiájukat.
Az Atidot platformján a biztosítótársaság simán feltölti az ügyfélbázis adatait, azokat pedig a rendszer automatikusan és gyorsan kategorizálja saját mesterséges intelligenciája (úgy is mint gépi tanulásra alapuló technológia) segítségével. A fejlesztő cég ígérete szerint a megoldás egymillió szerződést kevesebb mint egy óra alatt lesz képes feldolgozni.
A platform ezután proficsoportokat hoz létre az adott földrajzi területre a biztosítottak kora, foglalkozása, neme, átlagfizetése és minden más szempont alapján. Az így létrehozott profilok jobb betekintést engednek a biztosítónak az ügyfelei életvitelével, várható jövőbeni viselkedésével kapcsolatban, a társaság pedig ehhez tudja igazítani az üzleti modelljét, amelyben vagy megnöveli az elképzeléseihez jobban illeszkedő ügyfelek számát, vagy bizonyos korlátozó elemeket vezet be a nagyobb kockázatot jelentők biztosítottakkal szemben.
Az életbiztosítás egyébként az a piac, amely az átlagosnál nyitottabb az olyan új technológiák iránt, mint a most bejelentett Atidot platform. Lényegében egyszer megvásárolt termékről van szó, amire csak néha-néha kell ránézni, vagyis a biztosító alig néhányszor és korlátozott módon kerül kapcsolatba az ügyfelével. Ez a hagyományos biztosítók számára ma már versenyhátrányt jelent, mivel a rendszeres kapcsolattartás hiánya csökkentheti a biztosított lojalitását a biztosítója iránt, és megnyithatja a terepet a jobb ügyfélélményt nyújtó biztosítási startupok előtt is, hogy magukhoz csábítsák az ügyfeleket.
Ma 5 ezer milliárd dolláros piacról beszélünk
A globális biztosítási ágazat üzleti értéke ma már megközelíti az 5 ezer milliárd dollárt, ezen belül a szakma régi szereplői egyre nagyobb piacvesztési kockázatnak vannak kitéve az új belépőkkel szemben. Ebben persze maguk is közreműködnek azáltal, hogy jóval lassabban hajlandóak korszerűsíteni a rendszereiket, mint a pénzügyi szolgáltatási ágazat más területein dolgozó konkurenseik.
Ez a helyzet teremt komoly üzleti lehetőséget az úgynevezett insurtech cégeknek: az ilyen startupok birtokában vannak az új technológiának, és jobban megértik a biztosítási ágazat hatékonyságának a növelésével szembeni piaci elvárásokat. Vannak köztük olyanok is, akik abból próbálnak meg profitálni, hogy segítik a régi szereplőket, mások viszont versenybe szállnak velük.
A biztosítási piac jelenlegi helyzetével kapcsolatban nemrégiben készített részletes elemzést a BI Intelligence. Ez többek között megállapítja, hogy mind az USA-ban, mint Európában nagy lehetőség előtt áll az ágazat, mivel mindkét földrajzi területen hatalmas és piaci szempontból nagyon érett a biztosítási ipar. Az insurtech cégek termékei és szolgáltatásai főleg a kiskereskedelmi vásárlókat célozzák meg, legyenek azok kisvállalkozások vagy magánemberek.
Fejlődőképesek a hagyományos biztosítók is
Az insurtech cégek többsége termékeket és szolgáltatásokat kínál a biztosítók és viszontbiztosítók számára az üzleti folyamatok javítása céljából, valamint az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében. A biztosítási ipar főbb szereplői közül a legnagyobb technológiai kihívással a biztosítási brókereknek kell szembenézniük, mivel az insurtech cégek gyorsabban tudnak reagálni az ágazati problémákra, mint a hagyományos piaci szereplők.
Utóbbiakról sem állítható ugyanakkor, hogy megálltak volna a fejlődésben, mert egyre inkább hajlandók innoválni. A biztosítók és a viszontbiztosítók előszeretettel fektetnek be a számukra releváns technológiákkal dolgozó insurtech és fintech cégekbe. Ezzel egyidejűleg javítják az ügyfelekhez kötődő digitális felületeiket – emeli ki a jelentés.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak