A nyáron érvénybe lépő új szabályokra nemcsak a bíróságoknak, hanem az ügyvédeknek is fel kell készülniük. De az államnak is van még bőven tennivalója.

Július 1-jétől már nem csak a Cégbíróságon, hanem minden hazai bíróságon kötelező lesz az elektronikus kapcsolattartás, vagyis az e-per. Ez azt jelenti, hogy a polgári ügyekben eljáró ügyvédeknek és ügyfeleknek a beadványokat és azok mellékleteit legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva kell megküldeni a bíróságok részére.

Akár az ügyfél, akár az őt képviselő ügyvéd jár el egy ügyben, a beadványokat, kérelmeket és az ügy során felmerülő dokumentumokat (okiratot, bizonyítékot stb.) e-mailben vagy egyéb internetes felületen is kell eljuttatni a bíróságra. Ehhez azonban az ügyvédeknek is be kell szerezniük elektronikus aláírásra módot adó tanúsítványt – hívja fel a figyelmet a témával kapcsolatos közleményében a NETLOCK.

Hatvan éves szabály változik

Az Országgyűlés tavaly december 15-én fogadta el a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény azon módosításait, amelyekkel szabályozta a bíróságokkal történő kapcsolattartást. Eszerint  2016. július 1-jétől kötelező az elektronikus kapcsolattartás a legtöbb bírósági eljárásban.

Az eredeti határidő egyébként idén január 1. volt, ám végül a törvényhozó fél év haladékot adott az érintetteknek. A Magyar Ügyvédi Kamara már ősszel több kifogást is támasztott az új szabályozással kapcsolatban.

A Kamara elnöke, Bánáti János, erről levélben is tájékoztatta a tagságot. Az ügyvédek legfőbb kifogása az volt, hogy maga az állam sem készült fel még megfelelően az e-per rendszerre. "A rendszer állami kialakítása még nem készült el, hiszen folyamatosan (jelenleg is) annak módosításaira kerül sor, így nem lesz elegendő felkészülési idő a jogi képviselők számára a végleges szöveg megismerését követően annak alkalmazására" – írta a kamarai elnök tavaly november 18-ai tájékoztató levelében.

Az általános nyomtatványkitöltő alkalmazás elérhetősége – ez lényegében ugyanaz a keretprogam, melyet a NAV-nál az adóbevalláshoz, illetve több hivatali ügy intézéséhez is lehet használni – elérhetősége akadozik, és nem végeleges még a majdan használatos formanyomtatványok szövege sem – sorolta a problémákat az elnök. Ugyanakkor Bánáti arra is felhívta a figyelmet, hogy a problémák ellenére az ügyvédeknek fel kell készülniük arra, hogy idén már csak azok az ügyvédek járhatnak el polgári perben jogi képviselőként, akik rendelkeznek elektronikus aláírással, valamint internet-kapcsolattal és ügyfélkapuval.

Van még teendő júliusig

A szakértők szerint ez a rendszer valóban lényegesen gördülékenyebbé tehetné a bírósági munkát. Megszűnnek az óriási iratcsomagok, nem keverednek el a peres beadványok mellékletei, nem lesz postaköltség, ráadásul azonnal visszajelzést kapunk a kézbesítésről stb.

Ezek kellenek az elektronikus aláíráshoz
Az elektronikus aláírást egy ún. hitelesítés-szolgáltatótól kérhetünk. A szolgáltatóval kötött szerződés után tőle kapjuk meg az elektronikus aláíráshoz létrehozásához szükséges eszközt, például egy intelligens kártyát, programot. Kérhetünk időbélyegzés-szolgáltatást is, amellyel az aláírás időpontja igazolható. Mindehhez tartozik egy tanúsítvány is, amely igazolja, hogy az elektronikus aláírást valóban mi készítettük (a tanúsítványt az aláírás-létrehozó alkalmazás automatikusan csatolja az aláíráshoz)..
Az igénylési folyamat során meg kell adni a személyes adatokat, emellett cégek esetén szükség van a céges dokumentumokra (cégkivonata, aláírási címpéldány stb.). Arra ügyelni kell, hogy a hitelesítésszolgáltató saját kezünkbe adja a minősített aláírás készítéséhez szükséges eszközt. Esetenként bizonyos dokumentumok hitelességét közjegyzővel is kell igazolni.

Ugyanakkor még a szabályozás körül is vannak problémák. Például az, hogy Magyarországon ügyfélkapuja csak természetes személyeknek lehet, így az ügyvédek is csak saját személyes ügyfélkapujukon keresztül adhatják be a peres iratokat. Ez például gyakorlatilag kizárja a helyettesítést, vagy az adott peres félnek vállalnia kell a kockázatot, hogy a beadást végző munkatársa a legszemélyesebb dokumentumait is láthatja – írja az Ars Boni.

A jogi szaklap oldalán december végén megjelent összefoglaló szerint az az iratok kézbesítése is problémás. Az ügyfélkapura megküldött iratok, például egy bírósági végzés esetében ugyanis a bíróság öt nap elteltével akkor is kézbesítettnek tekinti, ha az ügyvéd épp szabadságát tölti. Ezt csak úgy lehet megoldani, hogy az adott ügyben eljáró ügyvéd vagy nem megy olyan helyre, ahol nincs internethozzáférése, vagy hozzáférést ad kollégájának személyes ügyfélkapujához. Ez utóbbi esetben azonban személyes adatait szolgáltatja ki illetékteleneknek, "ami teljes mértékben ellentétes az ügyfélkapu azon céljával, hogy azt csak és kizárólag egy ember használhassa és láthassa".

A cikk szerzője emellett problémásnak érzi az ügyfélkapuhoz kapcsolódó tárhely méretét (100 megabját) is, mert véleménye szerint egy peres ügyhöz kapcsolódó dokumentumok gyorsan meghaladhatják a rendelkezésre álló tárhelyet.

Kérdés, hogy a fél évnyi haladék elég lesz-e a hibák és következetlenségek kijavítására.

Cloud & big data

Nagy előrelépés a beszédértésben

A mesterséges intelligencia egyre közelebb kerül ahhoz, hogy úgy értelmezze az emberi beszélgetéseket, ahogyan azt mi tesszük.
 
Az Európai Unió adatvédelmi rendelete több éves huzavona után idén végleges formát öltött. Ezúttal az eddigi szabályozástól való eltéréseket, újdonságokat vesszük górcső alá.

a melléklet támogatója a KÜRT Zrt.

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Pontosabban már előállt az Enterprise Advantage nevű lehetőséggel, de csak a jövő évtől lehet használni. Hatását Nagy Sándor (IPR-Insights) foglalta össze.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.