Az internetre csatlakozó eszközök és a folyamatosan fejlődő mobilnetes infrastruktúra egyik nagy előnye, hogy manapság már nehéz eltévedni, vagy akár csak beleragadni egy váratlanul felbukkanó forgalmi dugóba. A megfelelő appokban virtuális asszisztensek számolják ki és javasolják a legrövidebb vagy a leggyorsabb útvonalakat, figyelembe véve a valós idejű közlekedési információkat is, ami még a viszonylag újkeletű, GPS alapú autós navigációhoz képest is minőségi előrelépést jelent.
Néhol kimaradt egy egész kontinens
Nálunk és a világ szerencsésebbik felén legalábbis ez a helyzet, akadnak azonban olyan vidékek is, ahol nem hogy több alkalmazás közül választhatnák ki a felhasználók a számukra megfelelőt, de egyáltalán nem áll rendelkezésükre ilyen szolgáltatás. A Statista Digital Market Outlook összeállítása négy meghatározó piaci szereplő lefedettségét vizsgálta, az alábbi grafikán ábrázolva, hogy az egyes országok valós idejű térképe négy, három, kettő vagy egy térképszolgáltatónál, netán egynél sem szerepel.

forrás: statista.com
A felmérés szerint a világ közel 200 országa körül 74 olyan van, amelyet legalább egy valós idejű szolgáltatás lefed. A legtöbb (61) helyen a Google van jelen, utána következik a Here és a TomTom (52-52), illetve az Apple (46). Ahogy a fenti ábrából is kiderül, az észak-amerikai vagy európai felhasználók általában válogathatnak is az alkalmazások közül. Dél-Amerikában azonban már korántsem ilyen jó a helyzet, Afrika pedig – leszámítva az egy darab Dél-Afrikát – teljes egészében vakfoltként szerepel a térképeken.
Ahogy a nyáron beszámoltunk róla, néhány helyen az ottaniak a saját kezükbe veszik a dolgot: a Feröer szigeteken például birkák hátára erősített 360 fokos kamerák felvételeit kezdték el a megfelelő GPS adatokkal együtt feltölteni a Street View-ra. Ez nyilvánvalóan nem mindenhol működik, és semmiképpen sem tekinthető előremutató megoldásnak. Az olyan új technológiák terjedésének, mint amilyenek például az internetre csatlakozó járművek, viszont az ilyen típusú adatszolgáltatás is elengedhetetlen feltétele.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak