A befektetők nyomására ismét napirendre került a Yahoo és az AOL összeolvadása, amire ezúttal a fedezet is rendelkezésre áll.

Mióta az AOL 2009-ben levált az AOL Time Warnerről, hogy önálló tőzsdei cégként működjön tovább, évről évre felröppennek híresztelések a szolgáltató és a Yahoo összeolvadásáról. A téma a kínai e-kereskedelmi szörnyeteg, az Alibaba tőzsdére lépésével vált ismét aktuálissá, mivel a Yahoo az Alibaba egyik legnagyobb tulajdonosaként annyi készpénzhez jutott, hogy akár 50 százalékos prémiummal is kivásárolhatná az AOL részvényeseit. Egy aktivista befektető ráadásul azonnal rá is vetette magát a témára.

Az AOL egyik részvényese az a Starboard Value befektetési alap, amely két évvel ezelőtt már elérte, hogy az AOL 1,1 milliárd dollár értékű szabadalmi portfóliót értékesítsen a Microsoftnak, egyetlen nap alatt 43 százalékot lökve a vállalat részvényárfolyamán. A Starboard ugyanakkor a Yahoo befektetője is, így most óriási lehetőség előtt áll – nem csoda, hogy már a múlt hét végén írásbeli javaslatot tett az AOL felvásárlásának mérlegelésére. Bár egyelőre sem a Yahoo, sem az AOL menedzsmentjét nem hozta lázba a fúzió gondolata, a Starboard már arra is kidolgozta a forgatókönyvet, hogy a Yahoo hogyan kerülhetné el összesen 16 milliárd dollárnyi adó megfizetését az Alibaba és a Yahoo Japan tulajdonrészének egy új tőzsdei cégbe való átjátszásával.

Dotkom óriásból tisztes médiaszolgáltató

Az AOL (korábbi nevén America Online) klasszikus internetes vállalat, amely az évezred elején, a dotkomlufi kidurranása előtt még 220 milliárd dollár fölötti piaci kapitalizációval büszkélkedhetett. (Összehasonlításképpen: jelenleg az Alibaba áll ugyanezen a szinten, a Facebook pedig elmarad tőle.) Ehhez képest az AOL cégértéke három évvel ezelőtt már csak 1,3 milliárd dollár volt, és az utóbbi időszak mérsékelt sikereinek nyomán is csak a 3,5 milliárdot karcolgatja. A társaság 2000-ben 164 milliárd dolláros tranzakció keretében olvadt össze a Time Warner médiavállalattal, amit utólag a történelem egyik legelhibázottabb üzleti lépéseként tartanak számon – csakúgy, mint 2008-ban a Bebo közösségi oldal 850 millió dolláros felvásárlását, amit két évvel később alig 10 millióért tudott továbbpasszolni.

Az AOL végül kivált a cégcsoportból, és azóta az online tartalomszolgáltatásra és az abból befolyó hirdetési bevételekre koncentrál, kivégezve jó pár nagy múltú termékét. A profiltisztítást olyan, nálunk is ismert online brandek felvásárlása fémjelzi, mint például a The Huffington Post, a TechCrunch, az Engadget vagy a GoViral, emellett az AOL komoly forrásokat ölt a videós tartalomszolgáltatás fejlesztésébe is.

Abból élnek, hogy vasárnap zárva tartanak

A Yahoo nominálisan nem zuhant akkorát, mint az America Online, de ugyanolyan látványos mélyrepülésben van: valaha volt 237,5 milliárd dolláros piaci kapitalizációja mára a hatodára csökkent. Ez a cégérték persze még így is tekintélyesnek számít, a dolog érdekessége azonban, hogy ehhez nem sok köze van a szervezet alaptevékenységének. A Yahoo összes részvénye ma nagyjából 40 milliárd dollárt ér, eközben a vállalat az Alibabában közel ugyanilyen értékű, a Yahoo Japanban pedig 8 milliárd dolláros befektetéssel rendelkezik. Ehhez számítsuk még hozzá azt az 5 milliárdot, amit az Alibaba tőzsdére lépésekor keresett 122 millió darab részvény kissé elsietett eladásával, és könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy maga a Yahoo tulajdonképpen csak egy púp saját befektetési portfóliója hátán.

A vállalat hosszú ideje sikertelenül küszködik hirdetési üzletének átalakításával, amiben nem hozott látványos eredményt sem a Microsofttal kötött keresési megállapodás, sem a Google-től igazolt vezérigazgató. A társaság legutóbbi pénzügyi negyedévében is az elemzői várakozások alatt teljesített, különösen, ha eltekintünk a bevételmegoszáson alapuló partnerségi megállapodásoktól. A Bloomberg már 4,35 milliárd dollárra módosította a cég várható éves bevételét, ami az elmúlt kilenc év legrosszabb teljesítménye lenne.

Túlélés vagy elnyújtott agónia?

A Yahoo az Alibaba-tranzakció nyomán rengeteg készpénzhez jutott, amit akár nagyszabású projektek finanszírozására is fordíthat. Ilyen lenne az AOL állítólagos felvásárlása is, amit sokan tartanának kézenfekvő lépésnek. A Yahoo hagyományosan színvonalas hírszolgáltatással rendelkezik, különösen a gazdaság és a sport témakörében, ami prímán kiegészíthetnek az AOL népszerű márkái. Csak az nem világos, hogy ezt hogyan tudnák a jelenleginél hatékonyabban értékesíteni. Az AOL az Adap.tv tavalyi felvásárlásával komolyan beleásta magát a videószolgáltatásokba és a videós hirdetésekbe, a Yahoo pedig a Tumblr 1,1 milliárd dolláros akvizíciójával és más projektekkel a piacszerzésre koncentrált. Látványos eredményeket azonban egyikük sem tudott felmutatni, miközben a legnagyobb versenytársak hirdetési bevételei évről évre két számjegyű növekedést mutatnak.

A Google a 140 milliárd dolláros hirdetési piac több mint harmadán gubbaszt, és a Facebook globális részesedése is már 8 százalék körül van. Ehhez képest tavaly év végén az AOL 1, a Yahoo 2,5 százalékon állt, részesedésük pedig azóta is egyenletesen csökken. A forró pitének számító mobil szegmensben ráadásul egyikük sem erős, így valószínűtlen, hogy a közös fellépés ebből a szempontból bármin is változtatna. A fúzió egyetlen nyilvánvaló előnye a működési költségek csökkenése lenne, ami a szakértők szerint akár egymilliárd dolláros éves megtakarítást jelenthet az összevonást követően. Ezenkívül talán az egyetlen figyelemre méltó dolog az, hogy a Yahoo és az AOL együttes látogatottságával az új cég a harmadik legnagyobb banneres hirdetési platformmá válna.

A méret ezen a területen lényeges tulajdonság, mivel ennek is köszönhető, hogy a Google vagy a Facebook sok hirdető számára úgynevezett one-stop shop, vagyis olyan egyablakos rendszer, ahol mindent egyszerre elintézhet. Bár a Yahoo egy hirdetési tételre számított nyeresége folyamatosan zsugorodik, az AOL-nál ez a tendencia már megfordult, köszönhetően az Adap.tv-nek és annak a saját fejlesztésű rendszernek, amely a hirdetések adás-vételének automatizálását segíti. Nagyjában-egészében elmondható, hogy alaptevékenységében az AOL pillanatnyilag sokkal jobban teljesít, a továbblépéshez pedig olyan méretbővülésre lenne szüksége, amit akár a Yahoo is biztosíthatna számára.

A hasonló online szolgáltatások összevonása persze nem mindig jó ötlet, ráadásul a Yahoo más akvizíciós célpontokat is megvizsgálhat az ölébe szakadt forrásokkal, így az AOL felvásárlása ezúttal is könnyen elmaradhat. A befektetők közül sokan azt tartanák a legjobb lépésnek, ha a Yahoo a párnahuzatba varrná a pénzét, és kedvező likviditását kihasználva megpróbálná eladni magát egy fajsúlyosabb piaci szereplőnek. Ez utóbbi akár az Alibaba és a mögötte álló SoftBank Capital is lehetne, amely az elsődleges részvénykibocsátást követően azt vesz meg, akit és amit akar. Az ázsiaiak már korábban is kísérleteket tettek a Yahoo kivásárlására, most pedig agresszív tengerentúli terjeszkedést ígérnek, így könnyen lehet, hogy az AOL nélkül is rövid időn belül eldől a Yahoo sorsa.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.