Magas szintű IT-biztonság nélkül nincs jól működő bank – ez az utóbbi időben számtalanszor bebizonyosodott. A pénzügyi szektorban éppen ezért elengedhetetlen a redundáns rendszerek működése. Bár a pénzintézetek többsége ezt igyekszik a belső IT keretein belül megoldani, a költséghatékonyság szellemében kezd terjedni a külső szolgáltatások – jelen esetben szolgáltatásként igénybe vehető tartalék, sőt olykor elsődleges adatközpontok – használata. Míg például a KBC bankcsoport néhány éve az első utat választotta (http://bitport.hu/trendek/kbc-regionalis-adatkozpont-magyarorszag-beruhazas), azaz saját redundáns adatközpontot épített – épp Magyarországon –, addig most a Budapest Bank (BB) inkább külső szolgáltatóhoz fordult.
A tulajdonosváltás miatt kellett lépni
Bár a Budapest Bank (BB) adásvételi szerződésére csak idén februárban került rá a pecsét, az már tavaly kész tény volt, hogy a bankot megvásárolja a magyar állam.
A BB IT-szervezete ennek szellemében már tavaly elkezdte a felkészülést a tulajdonosváltásra, többek között arra, hogy szükségessé vált a korábbi tulajdonos által biztosított helyszínről történő költöztetés, valamint fel kellett állítani egy önálló tartalék adatközpontot. A bank tavaly decemberben írt ki tendert erre. Mint azt Kelem Bálint, a BB IT-igazgatója nyilatkozta, a kiírt tender egyik legfontosabb szempontja a magas szintű megbízhatóságot nyújtó infrastruktúra mellett a nemzetközi elvárásoknak való megfelelés volt.
Nemzetközi sztenderdekel dolgoztak
A tendert az Invitel nyerte: négy hónap alatt egy dedikált termet alakított ki a Budapest Bank számára, amelyet egészen az alapoktól kezdve úgy épített ki, hogy az megfeleljen a legmagasabb, nemzetközi szintű sztenderdeknek. Többek között az energiahatékonysági elvárások is kiemelt figyelmet kaptak. Budapest Bank teljes adatvagyonának biztosítására a terem elektromágneses zavarás elleni védelmét is kiépítették.
A szerverközpont energiaellátását és speciális klímarendszeren keresztül történő hűtését több forrásból és megfelelő tartalékkal biztosítják, amelynek köszönhetően évente maximum 5 perces szolgáltatás-kiesés fordulhat elő. Az Invitel adatközpontjában egyébként a 2009-es megnyitása óta nem volt olyan szolgáltatáskiesés, amely az ügyfelei alap infrastruktúráját érintette volna.
A teljes gépterem költöztetése 24 óra alatt zajlott le az Invitel közreműködésével. Volt olyan eszköz, amelynek gyártója az eszközök a szállítási dőlésszögét is előírta.
A redundancia nem minden
Bár az üzletmenet-folytonosság egyik kulcsa, sőt alapkövetelmény a redundás rendszerek alkalmazása, korábban bebizonyosodott, hogy nem varázsszer. Az idén májusban, a Raiffeisen Banknál történt rendszerleállás esetében például a rendundáns rendszerek ellenére mintegy fél napra teljesen leállt a bank működése.
Az eset kapcsán a lapunk által megkérdezett szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy a teljes redundancia nagyon költséges, hiszen az ilyen rendszereknek minden szinten – még a személyzet tekintetében is – redundánsnak kell lenniük. Ezért a szervezetek a lazább követelményeket támasztó ún. potenciális redundanciára törekszenek. Ilyenkor a tartalék rendszerre való átállás például nem azonnali, hanem hosszabb folyamat, mert a teljes rendszer részelemeit külön-külön kell átkapcsolni.
Ebből a szempontból egyébként akár jobban is teljesíthet egy független szolgáltató, amely kellő tartalékokkal rendelkezhet egy esetleges probléma kezelésében.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak