Két napja mintegy fél napra leállt a Raiffeisen Bank teljes informatika rendszere. Egy alaplap volt a ludas.

Két napja, hétfőn teljesen leállt a Raiffeisen Bank informatikai rendszere. A bankfiókok bezártak, sem a netbank, sem az ATM-ek nem működtek, és a kártyás fizetéssel is voltak fennakadások. A probléma kedd reggelre megoldódott, akkor már a bankfiókok is rendben kinyitottak.

A bank tegnap a Pénzcentrumnak azt nyilatkozta, hogy "az ügyfélkiszolgálási rendszerek hibáját egy központi számítógép kulcs-alkatrészének meghibásodása okozta."

Egy alaplap elszállása is sok volt

A Bitport megkereste a bankot további részletek után érdeklődve. A Raiffeisen kommunikációs osztálya a kulcs-alkatrész konkretizálására vonatkozó kérdésünkre az alábbi választ adta: "Az alapvető rendszereink jelentős részét futtató elsődleges szerver alaplapja hibásodott meg. Ennek cseréje még a délután folyamán megtörtént, azonban a biztonságos működés érdekében a mindenre kiterjedő ellenőrzések végrehajtása és így a szolgáltatások teljes körű helyreállítása tovább tartott az előre tervezettnél."

Tökéletes rendszerek nem léteznek, azonban az üzletileg kritikus problémák kiküszöbölésének egyik fontos eszköze az, hogy redundáns rendszereket építenek, melyekben a tartalék rendszer az elsődleges rendszer kiesése esetén azonnal, bizonyos funkciókat automatikusan átvesz.

Arra a kérdésünkre, hogy ez itt most miért nem működött, a bank a következőt válaszolta: "Természetesen az infrastruktúránkban többszörös a redundancia és tartalékrendszerekkel is rendelkezünk, ám az egyes alrendszerek közötti váltás valamilyen szinten mindig érinti a szolgáltatásokat. Tekintettel arra, hogy a hibás alkatrész gyorsan cserélve lett, úgy döntöttünk, hogy az elsődleges rendszert állítjuk helyre, hogy ezzel a további szolgáltatáskiesést elkerüljük."

A gyors csere egyébként jelen esetben 3 órát jelentett, "beleértve a diagnosztikát, a csereeszköz helyszínre szállítását és beépítését, valamint a szerver újraindítását is – írta a bank –. Az ezt követő lépések és ellenőrzések kb. 5 órát igényeltek, mely után szolgáltatásainkat folyamatosan indítottuk újra."

A bank hangsúlyozta: a leállás során olyan kockázat egyáltalán nem merült fel, amely veszélyeztette volna az ügyfelek bármilyen adatát (személyes, bankszámla stb.).

A redundancia nem old meg mindent

A redundáns rendszerek kialakításánál alapvetően az az elv érvényesül, mondták lapunknak banki IT-szakemberek, hogy mekkora egy leállás várható költsége.

Braun Péter, az OTP Bank elnök-vezérigazgatói főtanácsadója, a Vezető Informatikusok Szövetségének elnöke, némileg árnyalta a redundanciával kapcsolatos képet.

Mint mondta, vannak teljesen redundáns rendszerek – elsősorban olyan, például nemzetbiztonsági szempontból fontos területeken, ahol egy pillanatnyi kiesés sem engedhető meg. Ezek a rendszerek azonban hihetetlenül költségesek, mert minden szinten – még a személyzet tekintetében is – redundánsnak kell lenniük. Ilyen esetben a tartalék rendszer még földrajzilag is máshol helyezkedik el, mint az elsődleges rendszer. Ezeket ráadásul negyed- vagy félévente tesztelik is, azaz lekapcsolják az elsődleges rendszert, és átállnak a tartalék üzemre, amelynek úgy kell működnie, mint az eredetinek.

Természetesen ennél lazábbak a potenciális redundancia követelményei, egyben kevesebb lehetőséget is adnak – hangsúlyozta Braun Péter. Ilyenkor például a tartalék rendszerre való átállás sokkal hosszabb folyamat. A teljes rendszer részelemeit külön-külön kell átkapcsolni. Ráadásul ezeket a tartalék rendszereket nem egy esetben másra is használják, például oktatásra vagy tesztelésre, és azoknak a tevékenységeknek a nyomait is ki kell takarítani, mielőtt használatba állíthatnák.

A redundáns rendszerek kialakítására egyébként csak ajánlások vannak, melyek elsősorban a hatást fogalmazzák meg: tehát hogy kell egy tartalék rendszer, amely valamilyen elfogadható szinten bizonyos kiesés után tovább viszi a folyamatokat a helyreállításig. De alapvetően a várható veszteségek mértéke dönti el, hogy mennyit érdemes költeni a redundanciára.

A redundancia architekturális kérdés is...

...ezt már Jakab Péter, az MKB Bank ügyvezető igazgatója, elismert bankbiztonsági szakember mondta a Bitportnak. Ugyanakkor a szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy amikor megterveznek egy redundáns rendszert, akkor készítenek kockázatelemzést is, amely becsléseket is tartalmaz az egyes hibák bekövetkeztének a valószínűségére. Lehet azonban bármilyen jól megtervezett egy architektúra, azt nem tudja kiküszöbölni, hogy bizonyos együttállások esetén olyan leállás következzen be, amelyre nincs felkészítve a rendszer. A katasztrófaelhárításra készített tervekben ráadásul a kockázatok bekövetkeztét csak becsülni lehet, és nem is lehet minden egyes együttállásra forgatókönyvet készíteni.

Jakab Péter szintén megerősítette: nincs törvényi vagy egyéb előírás a rendundanciára vonatkozóan. Mint mondta, erre nem is lesz, sőt nem is érdemes, mert az üzletfolytonossággal kapcsolatos elvárás voltaképpen üzleti döntés. Jelen esetben a banknak kell eldöntenie, hogy mekkora az a veszteség, amit még elvisel egy ilyen leállás esetén. Megerősítette Braun Péter által mondottakat abban is, hogy voltaképpen itt a vállalatok business case alapján döntenek: azt becsülik meg, hogy hogyan aránylik a redundáns rendszer felépítésének költsége a várható veszteségekhez, beleértve a reputációs veszteségeket is.

Megjegyzendő ugyanakkor, hogy miközben sokszor épp a reputációs veszteségek okozzák a legnagyobb kárt, annak számítása meglehetősen szubjektív alapokon nyugszik, ráadásul a hosszabb távú tendenciákból is csak következtetni lehet a valódi károk mértékére.

Biztonság

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.