Ha minden igaz, Satya Nadella, a Microsoft nemrég kinevezett első számú embere ma egy vagy több új generációs Surface tabletet mutat be, és valószínűleg vázolja a cég terveit az eddig átütő sikert nem arató termékcsaláddal kapcsolatban. Túlzás lenne azt mondani, hogy ez lehet a Microsoft utolsó dobása a témában, de annyi azonban biztos, eddig egy minimum 1,2 milliárd dolláros pénztemetőt sikerült összehozni.
Nem ebből élnek
Bár a negyedéves jelentésekből konkrétan nem derül ki, pontosan mennyi költség rakódott az adott periódusban a Surface-ek értékesítésére, a tőzsdefelügyelethez benyújtott jelentésben már erre is kitérnek. Ezekből tudható, hogy a legutóbbi, pénzügyi évben számolva 2014/Q3-as periódusban 494 millió dollár forgalomra 539 milliós költségteher jutott, azaz 45 millió veszteséget "termelt" a termék. A Q2-ben (az ünnepi szezonban) ez a számpár 893 és 932 millió, a Q1-ben pedig 413 és 629 millió volt. Azaz összességében 9 hónap alatt kereken 1,8 milliárdos bevételre kereken 2,1 milliárdos költség esett, ami így 300 millióval apasztotta a Microsoft bankszámláját.
Az ezt megelőző időszakra még a tőzsdefelügyeleti jelentésben sincs külön részletezve a Surface teljesítménye, azonban tavaly nyáron a Surface RT-k iránt megmutatkozó renyhe kereslet egy 900 milliós készletérték-csökkenést eredményezett. Tehát összesen már minimum 1,2 milliárdnál tart a veszteségszámláló. Ráadásul nem valószínű, hogy a 2013-as pénzügyi évben jobb lett volna az értékesítés és a rá eső összköltség aránya, azaz vélhetően a teljes "Surface-számla" ennél jóval többre rúg.
Apró pozitívumok és csapdahelyzet
Ha pozitív jeleket akarunk keresni a számokban, azt elmondhatjuk, hogy a tavalyi karácsonyi szezonban jól sikerült az értékesítés, ráadásul az elmúlt fél évben a forgalomarányos veszteséget sikerült minimálisra szorítani a 2014-es első pénzügyi negyedévhez képest. Az említett mai bejelentés és a várható új termék vagy termékek szintén segíthetik a szereplést, feltéve, hogy a vállalat jó irány felé lép az új generációval.
Ennek ellenére nincs könnyű helyzetben a Surface, hiszen miközben a Google vagy az Amazon - a termékhez kötődő szolgáltatás-ökoszisztéma miatt - megteheti, hogy komoly konfigurációval szállított táblagépeit alacsony vagy éppen negatív profittal küldje ringbe, ugyanez nem kifejezetten opció Redmondban. A magas árkategóriában viszont az iPad még mindig komoly előnyben van, elég csak a brand erejét említeni, amivel rövid távon nehéz konkurálni a potenciális vásárlók egy jó részénél.
Bár a fentiek miatt a konzumer felhasználóknál valószínűleg nemigen rúg labdába a Surface, azért a vállalati környezetben komoly aduként működhet a Windows és az Office. A billentyűzettel teljes értékű PC-ként is üzemeltethető Surface ugyan meglehetősen drága mulatság, ám ha ezzel egy üzleti notebookot és egy iPad-et lehet kiváltani, akkor az tényleges megtakarítást jelenthet a cégeknek. Kérdés persze, hogy ezzel a megoldással elegen élnek-e ahhoz, hogy a Surface hosszú távon ne a Microsoft újabb legendás pénztemetőjévé váljon.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak