Adatainkat sokféleképpen lehet biztonságban tudni, de a helyben tároló technikák gyakran időigényesek, az adathordozó sincs ingyen, ráadásul gyakran el is felejtünk menteni. Ezen segíthet, ha automatikusan mentő online szolgáltatást használunk.
Számos módja van annak, hogy számítógépen tárolt állományainkat akkor is használhassuk, ha valami történne a géppel - mondjuk javíthatatlanul tönkremegy a háttértároló, vagy ellopják az eszközt. Persze léteznek lokális megoldások, ám az online lehetőségek több tekintetben előnyösebbek lehetnek.
Idő, pénz, energia ■ A probléma hagyományos megközelítése jó ideje az, hogy különböző, nem a számítógéphez kötött adathordozóra (CD-n, DVD-n, külső merevlemezen stb.) mentjük el időről időre a számunkra kritikus állományokat. Ezzel a módszerrel azonban több probléma is akad. Egyrészt több-kevesebb pénzbe, nem elhanyagolható mennyiségű időbe kerül, ráadásul rendszeresen újra és újra végre kell hajtani. És ez utóbbi sem garantálja azt, hogy az adatvesztés előtti utolsó mentés a legfrissebb állományokat tartalmazza.
A cloud szolgáltatások természetesen erre is igyekeznek életképes alternatívát kínálni. Az állományainkról automatikusan, távoli biztonsági mentést készítő megoldásokból számtalannal találkozni. Jelen cikkünkben a
Carbonite, az
IDrive és a
Mozy szolgáltatásait, árképzését hasonlítjuk össze, ami elegendő információval szolgálhat ahhoz, hogy a számunkra leghasznosabb adatmentési módszer mellett döntsünk.
Amit nem ajánlunk, az a "biztonsági kötél nélküli" számítógéphasználat. Ezt persze mindenki tudja - legkésőbb akkor, amikor életében először semmivé lesz egy fontos anyaga.
Egy kaptafára ■ Lényegét tekintve mindhárom felsorolt szolgáltatás ugyanúgy működik. Installáljuk a cég szoftverét, ezen beállítjuk a preferenciánknak megfelelő működést, mentési gyakoriságot, valamint azt, hogy mely könyvtárakról, fájlokról készüljön biztonsági mentés. Mielőtt az esetleg érzékeny személyes, céges adatokat tartalmazó állományok kikerülnének a gépünkről, a szolgáltató még a számítógépen titkosítja az információkat, majd biztonságos SSL-kapcsolaton keresztül elküldi azt az anyagokat tároló szerverre. Az állományokhoz csak az férhet hozzá, akinek birtokában van a titkosítást feloldó kulcs. Ezt automatikusan generálják számunkra, de dönthetünk úgy is, hogy ezt megtartjuk házon belül, azaz csak az általunk tudott jelszóval lehet olvashatóvá tenni a fájlt.
Bár a részletekben számos eltérést találni, azért nagyjából az összes szolgáltató rugalmas beállítási lehetőségeket kínál. Ezen belül például megadható, hogy folyamatosan, vagy csak bizonyos időközönként végezzen szinkronizálást a szoftver. Arra is lehetőség van, hogy szabályozzuk a feltöltés sávszélességét, azaz ha más, fontosabb aktuális teendő miatt szükség van az internetkapcsolatra, akkor a biztonsági mentés "háttérbe vonul", és kivárja, amíg felszabadul az erőforrás. Szintén általános gyakorlat, hogy a felhőből visszanyerhetjük állományaink korábban elmentett változatát is. Azaz ha kiderül, hogy egy projektnél mégis a két héttel ezelőtti változat szerint kell haladni, nem fordulhat elő az a baleset, hogy valaki rámentett a fájlra, és kezdhetjük elölről a munkát.
Amiben igazából versenyezni tudnak a szolgáltatók, az az árképzés. Ennek megfelelően ez - hasonlóan mondjuk a mobil díjszabáshoz - kellően sokrétű és szerteágazó ahhoz, hogy ne legyen könnyű az összehasonlítás. Talán ebben kis segítséget tud nyújtani fenti táblázatunk, amelyben a különböző egyéni és vállalati használatra szánt csomagok legfontosabb paramétereit gyűjtöttük össze.
Erre is jó ■ Bár inkább az állományok több helyről való egyszerű elérésére találták ki, a
Dropbox (és a hozzá hasonló szolgáltatások) szintén használható biztonsági másolat készítésére és tárolására. A tárhelyünkön ugyanúgy meglesz az adat, sőt a korábbi verziókat is elérhetjük. A Dropboxon 2 gigabájtig ingyenes a szolgáltatás, ám ennél lényegesen komolyabb igény esetén itt is fizetni kell.