Április közepén hackertámadás áldozata lett a Sony által üzemeltetett PlayStation Network. A jelenlegi helyzet szerint mind a 77 millió felhasználó adatai illetéktelen kezekbe kerültek, és esélyes 10 millió bankkártya-adat kiszivárgása is.
Május elsején Tokióban rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a Sony, melynek során próbálták csillapítani a botrány által keltett hullámokat. A legfontosabb bejelentések egyelőre a szolgáltatások visszaállításával kapcsolatosak, arról viszont még mindig mást állít mindenki, vajon pontosan mit loptak el a hackerek.
77 millió bocsánat ■ Kaz Hirai, a PlayStation üzletág vezetője hivatalosan is elnézést kért a játékkonzolokhoz kapcsolódó online szolgáltatás minden felhasználójától, és egyben megígérte: az április 20-a óta leállított szolgáltatás egyes elemei már ezen a héten újraindulnak, bár az egyik legfontosabb szekció, a játékokat és kapcsolódó szolgáltatásokat árusító PlayStation Store csak május közepétől üzemelhet ismét.
Egy fiktív toplista a Sony PlayStation boltjának legfontosabb letöltéseiről
A vezető szerint még folynak a vizsgálatok annak kiderítésére, pontosan hány felhasználó adata került ki valójában, az azonban tény, hogy akár az összes fiók érintett lehet. Ez már csak azért is súlyos, mivel tízmillióan bankkártyájuk adatait is eltárolták a rendszerben. A Sony szerint egyelőre nem bizonyítható, hogy a kártyaadatok is a hackerek birtokába jutottak, és ha mégis így történt, a kódolt adatokkal nem tudnak mit kezdeni. Ennek ellenére máris hírek érkeztek arról, hogy a hackerek árulni kezdték a kártyaadatokat, ami erősen ellentmond a japán vállalat fogadkozásainak.
Rés a pajzson ■ A támadást egyébként kifejezetten ügyesnek és szofisztikáltnak nevezte több szakértő is, mivel több hardveres tűzfal éberségét kellett kijátszani. A kártékony szoftverek rendszerbe juttatását a webbűnözők hagyományos vásárlásnak álcázták. Innen viszont már könnyű volt a dolguk, ugyanis a Sony szerverén egy elavult Apache változat futott, amelynek egy hónapok óta ismert biztonsági résén át sikerült ellopni a felhasználói információkat. Az AT&T San Diegó-i adatközpontjában található szerver sebezhetőségéről ráadásul már szintén megjelentek információk szakmai fórumokon, jóval az adatlopás előtt - talán pont innen vették az ötletet a hackerek.
Az ügyben a Sony belső vizsgálata mellett az FBI is nyomoz, mindenesetre a felhasználókat folyamatosan buzdítják arra, hogy változtassák meg banki jelszavaikat és folyamatosan figyeljék számlájuk forgalmát.
Brutális kiesés ■ Az elemzői vélemények szerint akár másfél-kétmilliárd dollárba is kerülhet az adatlopási botrány a Sonynak. A szolgáltatások leállása miatti forgalomkiesés mellett a vizsgálatokkal kapcsolatos költségek, a kommunikáció már most is apasztja a vállalat számláját, de a márka presztizsének erős bukása is minden bizonnyal forgalmi visszaesést generál, nem is beszélve a szinte biztosra vehető kártérítési ügyekről és kompenzációs kérelmekről.
Az érintett felhasználók számára egyelőre bónusz tartalmakat és egy hónapos, ingyenes PlayStation Network Plus elérést ajánlott fel a Sony, ezen kívül 30 napig ingyen használhatják a Quriocity zeneszolgátatást is.