Gyakorlatilag tízből kilenc mobiltelefon-felhasználó nincs tisztában azzal a ténnyel, hogy a készülékéről akár bankkártyájának száma vagy egyéb fontos banki adatai is kikerülhetnek.
Banki adatokkal összefüggő mobiltelefonos szokásokkal kapcsolatban készített felmérést az Egyesült Államokban az AVG, amelyből valóban riasztó tudatlanságról nyerhetünk tanúbizonyságot. A kutatásból például az is kiderült, hogy a megkérdezett mobilozók 91 százalékának fogalma sem volt arról, hogy léteznek banki adatok ellopására szakosodott mobilos vírusok.
Darwin-díjas átlag ■ A legnagyobb veszélynek azok a felhasználók vannak kitéve, akik a telefonjukkal is ugyanazt a hibát követik el, mint amikor bankkártyájuk hátuljára szép, kövér betűkkel felírják a PIN kódjukat. A válaszadók 29 százaléka ugyanis úgy nyilatkozott, mobiltelefonjukban elmentették bankkártyájuk adatait, akár a PIN kódokkal együtt.
35 százalék válaszolt igennel arra a kérdésre, tárol-e bizalmas munkahelyi adatokat, belépőkódokat vagy dokumentumokat a telefonján. A megkérdezettek harmada ráadásul mélységesen megdöbbent, amikor a felmérésben rávilágítottak: az üzleti telefon felelőtlen magánjellegű használatával a céges adatbiztonságot is veszélyeztetik.
Tucatnyi hibát vétünk akaratlanul ■ Az AVG felmérése nyomán még jó pár olyan tanáccsal mehetett haza a válaszadók jó része, amikre azelőtt talán nem is gondolt volna. 56 százalékuk például nem szokott kijelentkezni, miután mobiltelefonon Facebookozik vagy más közösségi alkalmazást használ, szimplán bezárja az alkalmazást. Ők nem voltak tisztában azzal, hogy ilyenkor sok esetben az alkalmazás nem záródik be teljesen, csak hibernálódik vagy egyes rendszereken a háttérben is tovább fut, és így lehetőséget nyújt arra, hogy rosszindulatú "támadók" az ő nevükben garázdálkodjanak a szolgáltatásban, vagy épp személiy adataikkal éljenek vissza.
Érdekes módon az AVG vírusirtó fejlesztői nem feltétlenül reklámcélokra futtatták ki a felmérés gyászos eredményeit. Természetesen hasznosnak találják, ha a felhasználók valamilyen (akár ingyenesen is elérhető) mobilos biztonsági alkalmazást telepítenek, de J.R. Smith, az AVH elnöke szerint leginkább a tájékoztatás, oktatás és megelőzés szerepe fontos.
A vállalatoknál, ahol nagy az esélye annak, hogy a munkatársak mobiltelefonjára felkerülhet valamilyen szenzitív adat vagy épp hozzáférési segédlet, mindenképpen folyamatosan figyelmeztetni kellene a kollégákat a veszélyekre és képezni kéne őket a problémák elkerülésére. Most tehát mindenki, akinek van a telefonjában olyasmi üzenete vagy jegyzete, mely szerint "A bankszámlaszámom: xxxx, a kártyaszámom: xxxx, a PIN kódom: xxxx", ne habozzon törölni a készülékről, és valamilyen más módszert keresni az információk észben tartására.