Az internetezők 55 százaléka tervezi, hogy a webről választ valamilyen ajándékot. Egy részük ráadásul vakon megbízik bármiben - derül ki a Webroot biztonsági cég felméréséből.
A Webroot a közelgő ünnepekre való tekintettel azt vizsgálta az amerikai, nagy-britanniai és ausztrál válaszadók körében, hogyan változott az online vásárlók aránya, és milyen helyeket, módszereket preferálnak azok, akik már rávették magukat, hogy nem a boltokban tülekedve szerzik be a "fa alá valót".
Tavaly egyébként csupán a megkérdezettek 38 százaléka válaszolta, hogy szeretne internetes forrásokból vásárolni, így a növekedés kifejezetten jelentősnek mondható. Viszont az sem mindegy, hol keresgélnek a felhasználók, hogyan érdemes készülniük a webshopok üzemeltetőinek.
A karácsonyi online vásárlók 48 százaléka válaszolt úgy a felmérésre, hogy bizony nem tematikus webshopokban vagy gyártói, forgalmazói honlapon keresi meg a kiválasztott árut, hanem bizony a Google vagy a Microsoft keresőjét használja. Ráadásul az így keresők több, mint fele, egészen pontosan 59 százalékuk az első pár oldal találataiból választ, így itt is azok a webshopok nyernek, akik megfelelő optimalizálással a találati listák elején tudnak maradni.
Nemtörődöm vásárlóközönség ■ A biztonság témaköre szintén több kérdés erejéig szerepelt a felmérésben, és eléggé elszomorító eredményeket hozott. A felhasználók jó része ugyanis nincs tisztában az internetes vásárlás veszélyeivel - pletykák szintjén persze megfelelően felkészültek, ám sokuknak fogalma sincs, mire kell figyelniük.
A webes vásárlók 37 százaléka van azzal tisztában, hogy érdemes más és más jelszavakat használniuk különböző webshopokban, és 52 százalékuk (akár nemtörődömségből, akár a megfelelő tudás hiányában) nem figyel oda arra, hogy biztonságos https kapcsolattal rendelkező boltokban fizessen. A felhasználók fele (értelemszerűen a másik fele) viszont tisztában van a hitelesített oldalak és szolgáltatások mibenlétével, és csak olyan oldalon vásárol, amelynek valamilyen általa is ismert biztonsági követelménynek is megfelel.
A megkérdezetteknek ráadásul majdnem harmada állította, hogy reklámcélú e-mailek akciókat ígérő hivatkozásaira is szívesebben kattint karácsony környékén, így a spammerek csapdájába is bizonyára sokuk belepottyan.
Figyeljünk a biztonságra ■ A Webroot kutatási vezetője,
Jeff Horne mindenesetre kiemelte: csupán azzal, hogy ellenőrizzük egy webshop alapvető biztonsági szintjét, tehát a biztonságos https kapcsolat, vagy épp valamilyen tanúsítvány meglétét, máris sokat teszünk az internetes csalások kivédésére. Ezek mellett pedig óvatosan bánjunk a reklámlevelekkel (még akkor is, ha egyáltalán nem látszanak spamnek), és a keresőkben megtalált oldalakat is érdemes úgy meglátogatni, hogy nem a hivatkozást kattintjuk le, hanem beírjuk az oldal címét.