A közösségi oldal nem csak bejelentkezett felhasználóinak tevékenységére kíváncsi, de a weblapokba ágyazott facebookos gombokon keresztül minden netezőt nyomon követne.
Az elővigyázatos felhasználók ma már nem csak mobiltelefonjukból pattintják ki az akkumulátort, ha bizalmas megbeszélésre készülnek, de a legújabb utcai bölcsességet követve Facebook-fiókjukból is gondosan kijelentkeznek, mielőtt másfelé indulnának az interneten. A közösségi oldal ugyanis olyan sütiket (cookie) telepít a gépekre, amelyek folyamatosan vizsgálják és jelentik, mikor és milyen oldalakat látogatunk meg. Az online tevékenységet leíró adatokat a Facebook 90 napra visszamenőleg párosítja a profilokkal, közvetve pedig az ismerősökkel is.

Ennyi nem elég A módszerben tulajdonképpen semmi különös nincsen, hiszen hasonló sütiket ezerféle helyről kapunk. Sok oldal ugyanilyen nyomkövető (tracking) módszerrel vizsgálja felhasználóinak tevékenységét, és a hirdetési kiszolgálók is így gyűjtik be a számukra hasznos adatokat. A sütiket ráadásul letiltani sem mindig érdemes, hiszen sok forrás ezeken keresztül cserél információkat a böngészővel, amelyek híján maga a szolgáltatás is használhatatlanná válhat.



A Facebook esetében azonban többről van szó: a sütik olyankor is "jelentenek", amikor nem vagyunk bejelentkezve a közösségi hálózat rendszerébe. A kódok minden oldalról továbbítják a látogató adatait, amelyen felbukkannak megosztás (Share) vagy a tetszik (Like) gombok. Ekkor a felhasználó neve, kapcsolati listája és Facebook-beállításai rejtve maradnak, bár azt maga a Facebook is elismerte, hogy ezeket technikailag nem lenne nehéz összekapcsolni a kijelentkezett netező tevékenységével – csakhogy a vállalat "ennek nem látja értelmét".

A süti egyedi alfanumerikus azonosítóját, a céloldalak URL-jét, az IP címet, az operációs rendszert, a képernyő felbontását és más információkat viszont ekkor is begyűjtik. Innen az olvasóra bízzuk, milyen összefüggéseket valószínűsít a kétféle gyakorlat között.

Nemes szándék A Facebook műszaki igazgatója, Arturo Bejar az USA Today lapjain magyarázta el a trackerek alkalmazásának célját. Bejar szerint egyrészt a közösségi hálózat biztonságáról van szó, amennyiben az adatgyűjtés megkönnyíti a hamis profilok, az adathalász kísérletek és a vírusokat terjesztő linkek kiszűrését. Másrészt a netezők tevékenységének monitorozása elősegíti felhasználói élmény javítását a külső oldalakon elhelyezett Like funkciók és más pluginok hatékonyságának növelésén keresztül. Bejar arra is felhívta a figyelmet, hogy a Google, az Adobe, a Microsoft és az online hirdetési ipar szereplői kivétel nélkül hasonló tracking technológiákat alkalmaznak.

A Facebook nyomkövető rendszerét a felhasználók és a biztonsági szakemberek serege tartja aggályosnak, nem is beszélve az EU-s szabályozó testületekről, amelyek összeegyeztethetetlennek tartják az uniós adatvédelmi elvekkel. Németországban például már kisöpörték a Facebook pluginokat a kormányzati weboldalakról, Schleswig-Holstein adatvédelmi biztosa pedig egyenesen törvénytelennek nevezte a közösségi hálózat módszereit.
A legfontosabb kérdés mégis a Facebook bevételtermelő képességének fokozása: nyilvánvaló, hogy az egyes felhasználókról festett minél pontosabb kép hozzájárul a célzott hirdetések relevanciájához. Bár a Facebook saját állítása szerint egyelőre nem használja ilyen célra az összegyűjtött adatokat, ennek jövőbeni lehetőségét nem zárja ki. Az biztos, hogy a vállalatnak meggyőzően ütemben kell növelnie 4 milliárd dollár körüli éves bevételét, hogy megfeleljen a befektetői elvárásoknak, és sikeresen bonyolítsa le a tőzsdére való belépését is.

Mi a teendő? Az igazsághoz tartozik, hogy Facebook adatkezelési módszereivel kapcsolatos aggályok nagyrészt elvi jellegűek, hiszen a gyakorlatban nemigen érhet miattuk semmilyen hátrány. Ugyanakkor tökéletesen érthető, ha valakit kiver a víz az ilyen jellegű adatgyűjtés miatt. Főleg, hogy biztosak lehetünk benne: a Facebook, a Google és a többi online monolit mellett más csatornákon keresztül is folyamatosan figyelnek bennünket, de ezek mibenlétét nem feltétlenül kötik az orrunkra.

Lelakatolt adatok: mire jó a titkosított pendrive?
Már a bombabiztos captcha-védelem is feltörhető

A trackerek ellen hadba indulóknak az első körben azt javasoljuk, hogy tegyenek próbát a Ghostery nevű böngészőbővítménnyel. Ez talán a legegyszerűbb rendelkezésre álló eszköz, amellyel anélkül szűrhetők ki a nyomkövetők, hogy teljesen letiltanánk a cookie-kat, vagy elkezdenénk egyesével kizárni a gyanús elemeket. Az ingyenes, könnyen telepíthető és kezelhető Ghostery minden oldalon megjeleníti a nyomkövetők listáját, amelyeket akár egyenként, akár csoportosan letilthatunk. Ennek egyébként másféle hozadéka is lehet: néhány honlapon jelentős gyorsulást észlelhetünk majd, hiszen adott esetben több tíz vagy száz tracker is lassíthatja az elemek betöltését.

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.