Az amerikai drón elfogása nem csak a politika vagy az elektronikai hadviselés szempontjából érdekes hír, hiszen rámutat az ipari vagy polgári GPS navigációban rejlő veszélyekre is.
A biztonsági szakértők már eddig is megegyeztek abban, hogy a nemzetközi kiberháború mára valósággá vált. A vállalatokat érintő informatikai támadások szaporodása mellett sorjáznak az egyes államok kritikus infrastruktúráit célzó csapások is, az áramszolgáltatókat ért incidensek száma például harmadával nőtt a 2009-2010-es időszakban. Számos ország ennek megfelelően már megkezdte a felkészülést az informatikai hadviselésre, így például az USA, Kína, de Észak-Korea és Irán is jelentős számú hackert foglalkoztat hadseregében
Kiberkarate ■ Az iráni atomprogramot tavaly megbénító, feltehetően az USA, Izrael és bizonyos európai országok által készített Stuxnet vírus új fejezetet nyitott az informatikai és szolgáltató rendszereket (például víz- és áramellátás, közlekedés, bankszektor) érintő fenyegetettségek történetében, amelyre minden országnak reagálni kell –
mondta el lapunknak még szeptemberben
Keleti Arthur, az Informatikai Biztonság Napja (ITBN) rendezvény főszervezője és az Önkéntes Kibervédelmi Összefogás (KIBEV) kezdeményezés elindítója.
Az ázsiai ország amúgy is rendszeresen felbukkan a kiberháborús témájú híradásokban. A Google ellen szeptemberben indított hackertámadás nyomai például nagy valószínűséggel Teheránba vezetnek, amelynek során 300 ezer iráni állampolgár adatait szerezték meg a behatolók. De a hadviselés kevésbé elvont formában is megjelent, amikor az irániak sikeresen megvakították a CIA egyik kémműholdját, legutóbb pedig "elektronikai csapdába ejtettek" és sértetlenül elfogtak egy pilóta nélküli amerikai kémrepülőt.
Drónok harca ■ A
CSM online kiadása szerint az iráni fegyveres erők a gép kommunikációs rendszerének megzavarásával arra kényszerítették az RQ-170 Sentinel drónt, hogy az robotpilótával repüljön tovább, a GPS vétel manipulálásával pedig elérték, hogy az afganisztáni bázisára tartó repülő valójában az általuk kiválasztott helyen szálljon le. A CSM isztambuli keltezésű tudósítása egy iráni mérnököt idéz, aki szerint így nem volt szükség a távvezérléshez használt jelek, illetve a kommunikációs csatorna kódolásának feltörésére – ez nem is tűnik kivitelezhetőnek –, mivel elég volt kihasználniuk a GPS navigáció gyengeségeit.
Az Iránban elfogott RQ-170 Sentinel
A lap megszólaltatta az amerikai haditengerészet egyik korábbi elektronikaihadviselés-szakértőjét, aki szerint a modern katonai GPS vevők is kiválóan befolyásolhatók, és annak ellenére, hogy újrakalibrálásuk nem egyszerű feladat, a szükséges technológia rendelkezésre áll hozzá. Az Egyesült Államokban hivatalosan a drón meghibásodására hivatkoznak, bár arra nem adnak magyarázatot, hogy a gép a földet érést követően miért nincs apró darabokban. Irán saját közlése szerint korábban már lelőtt hasonló eszközöket, amelyek tanulmányozása elősegítette a mostani akció sikerét, az amerikaiak pedig aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy az iszlám ország is pilóta nélküli kémrepülőket gyárthat.
Civil kockázatok ■ A tudósításban az Új-Dél-Wales-i Egyetem professzora kifejti, hogy a GPS jelek viszonylag gyengék, és a műholdaktól az adótornyokon át akár a laptopok vagy MP3-lejátszók rosszul kontrollált jelei is könnyen megzavarják azokat. Szerinte ez önmagában is veszélyes lehet mind a katonai, mind az ipari vagy a polgári közlekedési és kommunikációs rendszerekre nézve, de a lehetőségeket bűnözők is kihasználhatják. Egy ilyen, a jelek hamisítására (spoofing) épülő szofisztikált támadássall simán meg lehet bolondítani egy GPS vevőt, így a célpontot tudtán kívül bárhová el lehet irányítani.
Hasonló témájú figyelmeztetések persze
már jó pár éve megjelentek, sőt egy októberi biztonsági konferencián tulajdonképpen le is fektették az
irániak által használt módszer követelményeit. Nem véletlen, hogy az amerikai hadsereg folyamatosan kutatja, miként oldhatná meg a jelenlegi műholdas GPS rendszerek átalakítását, esetleg teljes kiváltását egy újfajta technológiával – a légierő például az ősszel adott ki két darab, összességében majdnem 100 millió dollár értékű megrendelést a repülőgépek és rakéták navigációs rendszerének modernizálására. Irán egyébként azt állítja, hogy a drónhoz hasonlóan a GPS-vezérlésű rakétákat is el tudja téríteni, sőt olyan technológián dolgozik, amely egy lépéssel már megelőzi a jelek összezavarására (jamming) épülő módszereket.