Ha manapság beírjuk egy webes keresőbe a felhő szót, egyre gyakrabban a cloud alapú megoldásokkal kapcsolatos találatok ugranak elő. Az anyatermészet azonban időről időre gondoskodik róla, hogy a felhő eredeti jelentését se felejtsük el, és ennek az internetes felhőszolgáltatások látják kárát.
Az elmúlt hét végén az Egyesült Államok több területén is pusztító viharok söpörtek végig, amelyek többek között a közműellátásban, így az áramszolgáltatásban is komoly gondokat okoztak. Péntek éjszaka például Virginia államban egy villámlás kiiktatta az Amazon felhőszolgáltatásának, az Amazon Web Services-nek egy jókora részét, amelyet partnercégek százai használnak adattárolásra és számítási feladatok elvégzésére. Olyan népszerű szolgáltatások álltak le a baleset kapcsán, mint a Netflix, a Pinterest és az Instagram.
A legnagyobb ügyfelek, például a Netflix néhány óra alatt rendezték soraikat és teljesen vagy részben újraindították szolgáltatásaikat, az Amazon közleménye szerint pedig szombat délelőttre a legtöbb partnernél helyreállt a rend.
Folyik a viharkárok helyreállítása - manapság már nem csak a lámpa sötétül el...A felhő erősebb a cloudnál? ■ A mostani kiesés ismét felszínre hozta az egyébként is gyakran emlegetett kockázatokat a felhő alapú megoldásokkal kapcsolatban. Az Amazon a kiesés ideje alatt gyakorlatilag semmilyen használható tájékoztatást nem adott az aggódó kérdésekre azzal kapcsolatban, milyen nagyságrendű a kár, meddig tart a kiesés, vesznek-e el adatok. Ez pedig újra aláhúzza azokat a kételyeket, amelyek a cloud biztonságát, megbízhatóságát kérdőjelezik meg. Az ilyesféle negatív előítéletek gyorsan hangossá válnak minden olyan esetben, amikor valami miatt "elszáll" valamelyik nagy szolgáltató rendszere - az Amazonnak ráadásul nemrég,
idén áprilisban volt már egy több napos kiesése.
Már fontos tényezőnek számítanak azok a vállalatok, akik javarészt, vagy akár teljesen a felhőtől függnek. Egyrészt ott vannak a szolgáltatók, közöttük a már említettekkel, amelyek saját megoldásaikat eleve a weben keresztül teszik elérhetővé, másrészt pedig egyre több azon vállalatok száma, amelyek napi tevékenységük egyes elemeit végzik a felhőben. Az ehhez hasonló leállások legfontosabb negatív hatása természetesen a szolgáltatás - és ezzel együtt a pénztermelés - kiesése, de emellett hosszabb távú negatív következményekkel is számolni kell.
Bizonyítási kényszer ■ Mostanában minden kapcsolódó szolgáltató és megoldásszállító azt harsogja, hogy a költséghatékonyság, tervezhetőség, a helyfüggetlenség és még tucatnyi egyéb szempont miatt aki teheti, álljon át cloud alapú munkavégzésre. Aki viszont még eddig nem próbálta a felhőt, könnyen elriadhat az ehhez hasonló esetekról olvasva, hiszen ki az, aki egy olyan szolgáltatásra bízza üzlete működését, amely bármikor egy előre nem látható esemény miatt leállhat vagy tönkremehet?
A szakértők szerint a cloud piac legnagyobbjai előtt épp ezért kettős feladat áll, amelyet gyorsan és hatékonyan kell végrehajtaniuk: egyrészt meg kell oldaniuk a rendszerek hatékony és gyors redundanciáját, amely garantálhatja, hogy hasonló esetekben az adatok duplikálásával és a folyamatok más szerverre történő mozgatásával minimális vagy semmilyen kiesés mellett folytathatják a munkát a csatlakozó felhasználók. Ezzel együtt pedig egyértelműen és megnyugtatóan kell közzétenniük a rendszerek megbízhatóságáról szóló információkat, hogy ne induljon el egyfajta "vissza a cégen belüli szerverekhez" mozgalom, amely hosszabb távon nem csak a cloud piacot, de a vállalati informatikát is erősen befékezné.