Érdemes lehet alaposan átgondolni, mit is adunk ki magunkról, amikor egy Facebook csoporthoz vagy rajongói klubhoz csatlakozunk nem éppen agysebészeti pontosságú adatvédelmi beállításokkal.
A jó üzletember mentalitás már gyermekkorban kiütközik. Mórickától kérdezi a tanítónéni: "Mennyi kettő meg kettő?" "Az attól függ" – érkezik a válasz –, "hogy venni akar a tanárnő, vagy eladni." Ennek fényében Móricka előmenetele miatt már nem kell aggódnunk, és korábban talán a Zuckerberg szülők is beszélgethettek otthon: "Nem tudom, mit csináljak a fiunkkal, olyan megbízhatatlan." "Arra gondoltam, talán adjuk meteorológusnak!" De aztán végül láthatjuk, mégiscsak számítógépes üzletember lett belőle.

Nyilván vannak hozzám hasonló pesszimista hozzáállású emberek, akik úgy gondolják, a DM-es biztonsági őrök centiméterben mért vevőkövetési távolsága, az összes plebejus állampolgárra és külön Stohl Andrásra vonatkozó büntési tételek szigorúsága, vagy Hajdú Péter empatikus parkolási szokásai nem egy Facebook-csoport létén vagy nem létén múlnak, vagy változnak meg varázsütésre. Szerintem ilyen csoportokat létrehozni nagyjából annyi értelme van, mint atombunkert építeni Kocsordon, de biztos én látom rosszul, ha ilyenekben nem hiszek.

Ám ha állampolgári kezdeményezésből, alulról szervezetten mégis megalakul egy ilyen csoport, természetesen nem úgy képzeli az ember, hogy az érintett HMCS vagy multicég simán megkaphatja felette az adminjogot, és vele az összes csoporttag személyes adatához való hozzáférést. Ez vastagon minősíti nem csak az így eljáró cégeket, hanem magát a Facebookot is – sőt őket leginkább.

Mindez adatvédelmi szempontból több, mint aggályos. Mindenki emlékszik arra az esetre, mikor a Yahoo kiadta a kínai hatóságoknak egy ottani újságíró adatait, akit ezért tíz év börtönre ítéltek. De az is megtörtént, hogy Pakisztán blokkolta az egész országban a Facebookot és a Youtube-ot. Nem kell még csak szélsőségesnek sem lenni, mert egy hétköznapi Facebook csoporttal technikai hiba miatt is történhetnek különféle érdekes dolgok: egy konkrét nyomozás során egy internetszolgáltató vagy a közösségi oldal üzemeltetője természetesen köteles átadni ilyen adatokat a hatóságoknak, de csak úgy puszira, egy szimpla céges kérésre ilyet kiadni elég érdekes.

Ez körülbelül a személyes adatok hirdetőknek való közvetlen, titokban és engedély nélküli eladásával egyenértékű. Még ha ez a link inkább elvont, szélsőséges ideológiai agymosás, azért a fentiekből mégis látszik valamennyire, hogy a különféle Facebook vagy egyéb csoportokban való részvételnek vannak, lehetnek nem várt következményei is.

Úgy tűnik, mindenben a TH kommentelők mondják meg a tutit, a végszót is Énbagolynak köszönhetjük: "Ja, azon szoktam röhögni, hogy ugyebár a blogolásnál az emberek nicknevek mögé bújnak, aztán meg csatlakoznak a blog fészbukos rajongói oldalához névvel, címmel, fényképpel, mindennel együtt. :)" De a hajó azért megy.

- az Antivírus blog nyomán -

Bitport Csizmazia István
Bitport Csizmazia István

Csizmazia István a Sicontact Kft., a NOD32 antivírus magyarországi képviseletének vírusvédelmi tanácsadója, az Antivírus Blog szerkesztője.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.