Márciustól a vállalat szolgáltatásainak legnagyobb része egységesen kezeli majd az adott bejelentkezéshez kapcsolódó felhasználói információkat, ezzel az adatvédelmi szabályok is egyszerűsödnek.
Újabb szakaszához ér a Google termékintegrációs folyamata:
a Google+ tavalyi elindítása és a szolgáltatások folyamatos átalakítása után most a felhasználói adatok egységesítése következik. Ebben az esetben is az új hirdetési rendszer kialakításáról van szó, mint ahogyan
a kereső működésének januári módosítása is azt célozta. Akkor a találati lista elejére helyezték az ismerősök által készített, megosztott vagy megjelölt tartalmakat, a felhasználói profilok "lepárlása" pedig ugyanebbe a sorba illeszkedve segíti a személyre szabott reklámok kialakítását.
Mindenkinek egyszerűbb ■ A Google hivatalos indoklása jobb, célzottabb szolgáltatásokról beszél, és valóban igaz, hogy a felhasználók előtt új lehetőségek nyílnak meg. Az egységesen kezelt információval olyasmi is lehetővé válik, mint például a Calendar (Naptár) és a Maps (Térkép) közös céges alkalmazása, amivel nem csak emlékeztetőt lehet küldeni egy megbeszélt találkozóról, hanem a címzett aktuális helyzetéhez képest pontos figyelmeztetést lehet adni a forgalommal és a várható menetidővel kapcsolatban is.
A Google pontosabb keresési eredményeket és hirdetéseket, illetve könnyebb kapcsolatfelvételét és megosztást ígér
A változásokat a Google március elsejétől kezdi átültetni a gyakorlatba, az érintett felhasználókat pedig a megfelelő felületeken és levélben is értesítik majd. Jelenleg a vállalat nagyjából hetven szolgáltatást kínál, amelyek közül hatvan esetben cserélik le a külön-külön megfogalmazott adatvédelmi szabályokat az új, közös irányelvekre – ezeket egyfajta előnézetben
már magyarul is tanulmányozhatják az érdeklődők. A kivételek között marad egyebek közt a Chrome OS, a Chrome böngésző vagy a Google Wallet, amely a jövőben is saját szerződésében rendelkezik a személyes adatok kezeléséről.
Még nem tökéletes ■ Az adatvédelem hagyományosan az online szolgáltatások egyik legkényesebb pontja, a Google lépéseit pedig már a cég piaci súlyánál fogva is árgus szemekkel figyelik. Korábban már kiderült, hogy a Google is képes hajmeresztő dolgokra: annak idején az elvetélt Buzz (Zümm) alapértelmezett módon publikus baráti köröket állított össze a leggyakrabban használt kontaktokból, közzétéve a Gmail-felhasználók kapcsolati hálóját. A vállalat leszögezte, hogy a személyes adatokat a jövőben sem fogja közvetlenül értékesíteni vagy külső szervezetekkel megosztani, ezzel azonban nem mindenkit sikerült megnyugtatnia. Az Európai Unió jogérvényesülésért felelős biztosa,
Viviane Reding mindenesetre üdvözölte a lépést, szerinte a Google elébe megy a készülő,
meglehetősen szigorú EU-s adatvédelmi szabályozásnak.
A mostani változtatásokkal kapcsolatban még sok kérdés tisztázatlan, azonban az egy felhasznlós bejelentkezés mindenképpen érdekes kérdéseket vet fel. Egy peres eljárás során például nem mindegy, hogy milyen információk megosztására kötelezhetik a szolgáltatót, így a megfelelő böngészőfunkciókat kiegészítve sokan tartanák fontosnak egy olyan opt-out lehetőség integrálását a Google felületeibe, amellyel folyamatos ki- és belépegetés nélkül lehetne mondjuk anonim kereséseket indítani. A modell egyébként ugyanarról szól, mint például a Facebook gyakorlata, ahol nincs szükség külön regisztrációra és bejelentkezésre az egyes funkciók és termékek igénybe vételéhez, ígaz, arrafelé üzleti levelezést sem túl sokan folytatnak.