Ahogy valaki átjut a közösségi média felhasználásának kezdeti eufóriáján és elmúlik az összegyűjtött ismerősök száma felett érzett elégedettség, eljön az ideje a takarításnak, amikor a nemkívánatos "barátok" süllyesztőbe kerülnek. Egy kutatás szerint egyre többen döntenek hasonlóképpen.
A Pew Research Center 2011-ben átfogó felmérést készített a közösségi média felhasználóinak személyes adatokkal, titkossággal, magánélettel kapcsolatos szokásairól. Az eredmények azt mutatják, hogy elmúlt az aranykor, a felhasználók egyre tudatosabban kezelik virtuális baráti körüket: tavaly már csaknem kétharmaduk törölt valakit ismerőseik közül, és mind többen figyelnek oda a további kéretlen megosztási módszerekre is.

Pár éve még jóval gyakoribb volt, amikor ismeretlenek barátkoztak velünk Facebookon - egy közös ismerős okán, esetleg Farmville vagy Mafia Wars játékokban szerettek volna előnyre szert tenni, vagy szimplán ismerkedtek. Ma már azonban többen hallottak a lehetséges visszaélésekről, vagy egyszerűen csak túl sok lett a megosztott információ és az ismeretlen profilkép az üzenőfalukon.



Közösségi irtóhadjárat A felmérés szerint az internetezők - vélt vagy valós okokból - egyre inkább tartanak a magánéletük túlzott kiadásának veszélyeitől, nem akarják ismeretlenek számára is elérhetővé tenni adataikat, életük egyes eseményeit vagy részleteit. 2009-ben még csak 56 százalék volt azok aránya, akik valaha töröltek már valakit ismerőseik közül, míg 2011-ben már 63 százalékra nőtt a közösségi "kiábrándulók" száma. A nők gyanakvóbbak, hiszen a gyengébbik nem 67 százaléka szüntetett már meg virtuális kapcsolatot, míg a férfiaknál ez az arány 58 százalék.

A felhasználóknak már több mint a fele, 58 százalék korlátozza a profilja láthatóságát úgy, hogy azt csak visszaigazolt ismerőseik láthatják. 19 százalék nyilatkozott úgy, hogy profilja részlegesen látható ismeretlenek számára, 20 százalék pedig teljesen láthatóvá teszi minden adatát és bejegyzését (3 százalék pedig nem tudja, milyen arányban láthatóak mások számára az adatai).



A szolgáltatásokra kiposztolt tartalmak sem mindig születnek örökké tartó meggyőződésből: a felhasználók 11 százaléka már írt vagy megosztott olyasmit, amit később megbánt. Főként fiatalok törődnek részletesebben is a jelenlétük szélesebb elemzésével és kezelésével: a felhasználók 44 százaléka távolított már el saját bejegyzésére vagy megosztására reagáló kommentet, 37 százalékuk pedig a mások által megcímkézett képekről is eltávolítja a saját magára utaló jelölést.

Commentto: közösségi kommentárok kreatívan
Path: intimebb és szebb a Facebook mobilos kihívója
Így vájkál adataink között a Facebook

A közösségi szolgáltatást használók 48 százaléka szerint "valamelyest bonyolult" a személyes biztonsági beállítások kezelése, bár kifejezetten bonyolultnak csak 2 százalékuk gondolja a folyamatot: a fennmaradó 49 százaléknak nem okoz gondot a beállítások szükségességének megértése és az intézkedések végrehajtása.

Ön hány ismerőst törölt már Facebookról és más közösségi oldalakról?

Nem tudjuk és nem is nagyon akarjuk használni az AI PC-t

Mindez egy Intel által rendelt nemzetközi kutatás eredményeiből olvasható ki. Az eladásban érdekelt csipgyártó összefoglalója azért igyekezett a potenciális pozitívumokra koncentrálni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.