Hogyan használhatják a szervezetek a Web 2.0 technológiáit? Milyen üzleti előnyökkel jár ez? A web 2.0 növeli, vagy csökkenti az alkalmazottak hatékonyságát? Megéri az előnyöket a biztonsági kockázat?
Biztonsági és szociálismédia-szakértőkkel együttműködésben a McAfee megvizsgálta a Web 2.0 adaptációjának kérdését. Megbízta
Mihaela Vorvoreanut és
Lorraine Kisselburgh-öt, az információbiztonsági kutató- és oktatóközpont (CERIAS) és a Purdue Egyetem professzorait, akik átfogó, globális kutatást végeztek a témában. A Vanson Bourne nemzetközi kutatóvállalat több mint 1000 döntéshozót kérdezett meg a világ 17 országában. Az eredmények és a szakértői interjúk alapján született tanulmány kimutatja a kialakuló szabályzások és gyakorlatok rendszerét, amelyek alapján az egyes szervezetek a kockázatok és előnyök között egyensúlyoznak a web 2.0-s technológiák felhasználása során.
A kutatás a Web 2.0 magas elfogadottságát mutatja. A vállalkozások háromnegyede használja az ilyen technológiákat valamilyen célra, például IT (51 százalék), marketing és értékesítés (34 százalék), ügyfélkapcsolatok (29 százalék), reklám és PR (28 százalék), és HR (22 százalék) feladatok elvégzésére. A web 2.0 adaptációjának legfőbb motivációs faktora a megkérdezettek kétharmada szerint az újabb potenciális bevételi források keresése. Csak 42 százalékuk érezte kiemelten fontosnak a web 2.0 eszközök felhasználását: bár felismerik a bevételi potenciált és üzleti értéket a technológiákban, a vezetők vitatják az alkalmazottak munkahelyi web 2.0 aktivitását.
Kényes biztonsági kérdések ■ A biztonság kiemelten fontos tényező, a vállalkozások fele mondja, hogy ez a legfőbb aggályuk a web 2.0-s technológiákkal szemben. Egy másik harmaduk pont a biztonsági kérdések miatt nem használ szélesebb körben ilyen technológiákat. A megkérdezett vállalkozások 60 százaléka szenvedett el nagymértékű, átlagosan 2 millió dolláros veszteséget biztonsági incidensek miatt az elmúlt évben, ami összesen több mint 1,1 milliárd dolláros veszteséget jelent.
A biztonsági fenyegetések egyik fő forrása az alkalmazottak szociálismédia-felhasználása. A válaszadók 33 százaléka korlátozza ezek használatát, 25 százalékuk monitorozza a felhasználás módját, és 13 százalékuk blokkolja teljesen a szociális média használatát. A megkérdezettek a közösségi hálózati oldalakat tartják a legveszélyesebb eszköznek, ezért majd’ felük blokkolja a Facebook használatát.
A két legfőbb módszer a védekezésre a szabályzatok és a technológiai védelem alkalmazása. A válaszadók kétharmada alkalmaz szociálismédia-felhasználási szabályzatot az alkalmazottakra, amit 71 százalékuk technológiai eszközökkel tartat bet. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozások egyharmada nem szabályozza a szociális média felhasználását, és fele nem rendelkezik szabályzattal a web 2.0 mobil eszközökkel történő használatra.
Megemelt védelmi szint ■ A vállalkozások nagy része megemelte a védekezés szintjét a web 2.0 alkalmazások megjelenése óta. 79 százalékuk javított a tűzfala védelmén, 58 százalékuk vezetett be magasabb szintű webszűrést, és 53 százalékuk javított a webes átjárók védelmén. A vállalkozások 40 százaléka számol a költségvetésében web 2.0 specifikus védelmi megoldásokkal. A biztonsági szakértők erősen ajánlják a többszintű biztonsági megközelítést, ami csökkentheti a web 2.0 adaptációjának kockázatait.
A Purdue Egyetemen működő CERIAS alapítója és igazgatója,
Eugene Spafford szerint azok a legjobb megoldások, amelyek nem állnak a munkavégzés útjába, mert így a felhasználókat nem csábítják az ellenőrzés megkerülésére. Ahogyan nem minden információ szorul azonos védelemre, úgy a felhasználók sem azonos módon kezelik a web 2.0-s alkalmazásokat, a védelemnek tehát a használat körülményeihez kell alkalmazkodnia.
A vezetők és az iparági szakértők egyetértenek abban, hogy a web 2.0 sikeres felhasználása a vállalati környezetben egy komplex egyensúlyi kérdés, amelynek a kihívások és lehetőségek elemzése mellett a kockázat kezelését is meg kell oldania a szabályzatok, az alkalmazottak képzése és a technológiai megoldások kombinációjával.
(x)