Egyre keményebb hangot üt meg a Western Digital és a Toshiba egymással.
Hirdetés
 

Magasabb szintre emelkedett a Toshiba Western Digitallal zajló jogvitája. A japánok kvázi megfenyegették az amerikai csipgyártót, azt követelve, hogy fejezzék be a mintegy 20 milliárd dollárosra becsült memóriagyártó részleg értékesítésének megfúrását.

Egyesül a WD és a SanDisk
2015-ben a merevlemez-gyártó bejelentette, hogy 19 milliárdot adna a SanDiskért, amely minden nehézsége ellenére a flash-piac egyik legfontosabb szereplője volt.

Ugyan a részvényesek egy része sokallta a 19 milliárdos vételárat, a WD menedzsmentjének sikerült meggyőzni a kétkedőket. A WD részvényeseinek 90 százaléka, majd a SanDisk részvényeseinek 98 százaléka is megszavazta az akvizíciót.

Közös lónak...

Ahhoz, hogy megértsük, miért van ennyire rosszban egymással a két vállalat, kicsit bele kell ásni közös történetükbe. A japánok és az amerikaiak (pontosabban eredetileg a SanDisk) közös leányvállalatot hoztak létre annak érdekében, hogy erőfeszítéseik egyesítésével az egyik legsikeresebb memóriagyártóvá válhassanak a piacon. Ez be is következett, azonban a Toshiba az utóbbi években eléggé megszorult anyagilag.

A lejtmenet 2015 tavaszán kezdődött, amikor kiderült, hogy a vállalatnál súlyos mérleghamisítást követtek el. Akkor úgy próbáltak meg úrrá lenni a presztízsveszteség, a lezáratlan pénzügyi év és a hatalmas bírságok okozta válságon, hogy eladták egészségügyi berendezéseket szállító részlegüket a Canonnak 5,9 milliárd dollárért.

Az intézkedések kezdetben eredményesnek tűntek, a Toshiba részvényeinek árfolyama az alagsorból lassan elkezdett visszakapaszkodni a korábbi szintre. Tavaly azonban kiderült, hogy több milliárd dolláros értékcsökkenési leírás néz ki a nukleáris üzletágnál, ráadásul újabb könyvelési visszaélések felbukkanásáról is hallani lehetett. A cég papírjai az év végén újabb meredek zuhanásba kezdtek, és azóta is folyamatosan gyengülnek.

Kormányzati szintű támogatás

Ebből a gödörből próbál meg azzal kilábalni a japán cég, hogy értékesíti memóriagyártó részlegét. Azonban a Western Digital ezt nem nézi jó szemmel; különösen azért nem, mert remekül teljesít a divízió. Független elemzők is a Toshiba vállalatbirodalom "koronaékszereként" tekintetek a közös vállalatra, nem véletlen, hogy szerte a világból érkeztek ajánlatok megvásárlására.

A WD és a Toshiba közötti feszültséget növeli, hogy utóbbi oldalán nemrég a japán kormányzat is beavatkozott. A lassan nemzeti üggyé avanzsáló eladás során azt szeretnék elérni a szigetország vezetői, hogy Japán egyik büszkesége a lehető legnagyobb árat kapja üzletrészéért. És közben az Toshiba ügyvédei sem tétlenkednek: azzal vádolják az amerikai vállalatot, hogy szándékos lejárató kampányt folytatnak a csipgyártó üzletág eladásának megakadályozása érdekében.

Az erőteljesebb fogalmazás, a vállalatok közti vita továbbfejlődése egyelőre a Toshibának kedvez, legalábbis a részvénypiacokon. A japánok papírjainak értéke kedd délutánra 4,4 százalékot erősödött (mondjuk volt honnan).

Exkluzív tárgyalási jogok

Azután mérgesedett el igazán a helyzet, hogy a WD április elején levelet küldött partnere igazgatótanácsának, melyben exkluzív tárgyalási jogokat követelt magának. Emellett azzal fenyegetőzött, hogy a közös vállalkozás eladása a Western Digital engedélye nélkül a két fél által kötött korábbi megállapodás felrúgását jelentené. Ezt a vádat a Toshiba visszautasította, és azzal fenyegette meg az amerikaiakat, hogy meg fogja akadályozni a WD alkalmazottait a Toshiba ellenőrzése alatt álló helyiségekbe való bejutásban és hálózatokhoz, adatbázisokhoz való hozzáférésben.

Amennyiben a Western Digital továbbra sem tanúsít együttműködést, a Toshiba Memory Company számára nem marad más választás, mint saját szellemi tulajdonjogának megvédése, olvasható a japánok levelében. Ügyvédi irodájuk másik levele szerint a SanDisk hozzájárulása nem szükséges az értékesítéshez. Utóbbi volt a Toshiba eredeti partnere, mely a tavalyi évben került a Western Digital tulajdonába (lásd keretes írásunkat).

Ki ad többet?

Habár a Toshibánál erős a kormányzati nyomás arra, hogy belföldi kézben maradjon a gyártás, a divízióért három külföldi vevő is hajlandó lenne minimum 2000 milliárd jent, azaz nagyjából 18 milliárd amerikai dollárt adni. A bátor licitálók között ott van a dél-koreai SK Hynix, az amerikai Broadcom, illetve a Foxconn.

Utóbbinak nem csak azért lehet jó esélye az üzlet megkötésére, mert az ottani ajánlat akár a 3000 milliárd jent is elérheti, hanem azért is, mert a nehéz helyzetben lévő Toshibának sürgősen pénzre van szüksége. A félvezetőgyártásban már most is érdekelt másik két céggel sokkal nehézkesebb lenne az eladás lezárása, hiszen azt komolyabb versenyjogi vizsgálatoknak kellene megelőznie.

Piaci hírek

Nyakunkon az összehajtható Samsung okostelefon?

Egy véletlennek köszönhetően hullott le a lepel egy kísérleti készülékről.
 
A magánszektorban az egyetlen út a sikeres üzletmenethez az ügyfélen keresztül vezet. Ha értjük, mit akar, igényeit hatékonyan és gyorsan ki tudjuk elégíteni, akkor nincs menekvés a növekvő bevétel elől.

a melléklet támogatója a TOPdesk

Hirdetés

Agilis módszerek a szolgáltatás-menedzsmentben

Számos szervezet hozott olyan stratégiai döntést, hogy mindent agilis módszerek alapján kell csinálni. Az a felismerés indokolta ezt, hogy az elégedett ügyfelek és egy működő végtermék fontosabbak, mint a folyamatok vagy szerződések. A szolgáltatásmenedzsment területén ez különösen lényeges.

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2017 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.