Többek között olyan iparági nagyágyúkkal karöltve készülnek a szegmens meghódítására, mint az Audi vagy a Bosch.
Hirdetés
 

Xavier néven mutatta be az idei CES-en az Nvidia vezérigazgatója, Zsen-Hszun Huang (Jen-Hsun Huang) azt a számítógépet, amit kifejezetten gépjárművekbe szánnak. A vállalat a fejlesztéssel segítené elő az autók autonóm közlekedését. Az Nvidia CEO-ja minden autót felvértezne a mesterséges intelligencia jelentette előnnyel. Ennek eléréséhez azonban nem elegendő a cég IT-iparban szerzett tudása, szükség volt gépjárműfejlesztésben és –gyártásban otthonosan mozgó iparági szereplők támogatására is.

Ezt a kiállításon az Audi amerikai leányvállalatának elnöke, Scott Keogh képviselte, aki hivatalosan bejelentette a két cég közötti megállapodás megkötését. Elmondása szerint az Audi 2020-ra áll elő „nagymértékben automatizált” járműveivel, azaz olyan közlekedési eszközökkel, amelyek bizonyos körülmények között – például autópályán – képesek emberi beavatkozás nélkül saját magukat vezetni.

A várható előnyök

Az autóipar és az IT cégek jó ideje folytatnak már erőfeszítéseket az önvezető autók jobbá tételére. Végső célként a közlekedési balesetek jelentős mértékű csökkentését jelölték meg; csak az Egyesült Államokban több mint 30 ezer haláleset írható az ilyen jellegű incidensek számlájára.

Itthon a közúti balesetek aránya nagyjából a fele az amerikainak. Az első három negyedév során 395-en vesztették életüket Magyarországon közlekedés során, ami szerencsére javuló tendenciát mutat. 2015 első három negyedéve során még 419 volt ez a szám (további részletek erre).

A nagyobb biztonságon túl az automatizálással hatékonyabbá is tehető a közlekedés, ami mérsékeli az üzemanyagfogyasztást (ezen keresztül pedig kevésbé terheli a környezetet), illetve fel is gyorsíthatja az utazást. Emellett fellendítheti az autómegosztásos (car share) kezdeményezéseket. Ennek elterjedésével sokak számára válna feleslegessé egy autó megvásárlása; a jelentős befektetés nagyban megterheli az emberek pénztárcáját, miközben a jármű maga az idő 90 százalékában kihasználatlanul parkol a ház előtt.

Követi a tekintetet és szájról olvas

Visszatérve az Nvidia bejelentésére: Zsen-Hszun Huang elárulta, hogy cége már közel 10 éve folytat kutatásokat az önvezető technológia területén. A Xavier az Nvidia legújabb generációs, kifejezetten vezetésre tervezett számítógépe, mely a korábbi fejlesztések során elért eredményeket viszi tovább. A Xavier az autók agya lehet: feldolgozza a beszerelt érzékelőktől (radarok, kamerák) érkező jeleket, meghatározza a jármű térbeli pozícióját a térképen és a többi közlekedési eszközhöz képest, illetve vezetési döntéseket hoz.

Ehhez SoC (system on a chip) kialakítást használ: egy nyolcmagos ARM64 processzor adja a megoldás lelkét, melyet az Nvidia Volta nevű grafikus processzorának (GPU) architektúrája egészít ki, 30 ezer TOPS (billiárd művelet per másodperc) teljesítményt nyújtva. Huang a bejelentés során kihangsúlyozta a gépi tanulás fontosságát abban, hogy az autók felismerjék a tereptárgyakat. A machine learning mai szintjének elérésében oroszlánszerepet játszottak a fejlett Nvidia GPU-k, állította a vállalat CEO-ja.

Huang a fentiek mellett bejelentette a cég új platformját is. Az AI Co-Pilot névre hallgató rendszer magába foglalja az autó környezetét érzékelni képes szenzorokat és az utasteret figyelő kamerákat is. Az AI Co-Pilot ezáltal értesítheti a jármű vezetőjét a felmerülő veszélyekről, például egy gyorsan közeledő motorról vagy egy hirtelen fékező kamionról. A vezető tekintetének figyelésével azt is észleli, hogy mely fontos információk esnek ki a látóteréből– például egy holttérben tartózkodó másik autóról –, melyekről szintén tájékoztatja a sofőrt a rendszer.

Sőt, a platform még szájról olvasásra is képes. Huang állítása szerint 95 százalékos pontossággal működik az ajkak mozgásából kinyert információ pontossága; ezt az információt a rendszer a verbálisan kiadott parancsok még jobb értelmezéséhez használja.

Piaci hírek

A Microsoft tudja, hogy mit gépelünk? Persze, de tehetünk ellene

A fél net ezen a több éves történeten pörög. Úgy látszik, van a személyes adatok védelmének olyan területe, amire érzékenyebbek vagyunk.
 
A vállalatoknál telepített szoftverek közel harmada feleslegesen kerül fel a számítógépekre vagy kihasználatlan, ami szükségtelen költségeket és extra kockázatot jelent egy gyártói auditnál.

a melléklet támogatója a SoftwareONE

Hirdetés

Költséghatékony és kockázatmentes SAP licencelés – IGEN, LÉTEZIK!

Nem szükségszerű, hogy felesleges energiát égessen a szoftveraudittal kapcsolatos felkészülésre, hogy extra munkával terhelje kollégáit ahelyett, hogy az értékes üzleti folyamatokkal foglalkozzanak.

Hirdetés
A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az IPR-Insights idén is megkérdezte a vállalatokat a tapasztalataikról. A válaszadók többsége több auditra készül, de magabiztosabban várja az auditort. Fábián László (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.