Többek között olyan iparági nagyágyúkkal karöltve készülnek a szegmens meghódítására, mint az Audi vagy a Bosch.

Xavier néven mutatta be az idei CES-en az Nvidia vezérigazgatója, Zsen-Hszun Huang (Jen-Hsun Huang) azt a számítógépet, amit kifejezetten gépjárművekbe szánnak. A vállalat a fejlesztéssel segítené elő az autók autonóm közlekedését. Az Nvidia CEO-ja minden autót felvértezne a mesterséges intelligencia jelentette előnnyel. Ennek eléréséhez azonban nem elegendő a cég IT-iparban szerzett tudása, szükség volt gépjárműfejlesztésben és –gyártásban otthonosan mozgó iparági szereplők támogatására is.

Ezt a kiállításon az Audi amerikai leányvállalatának elnöke, Scott Keogh képviselte, aki hivatalosan bejelentette a két cég közötti megállapodás megkötését. Elmondása szerint az Audi 2020-ra áll elő „nagymértékben automatizált” járműveivel, azaz olyan közlekedési eszközökkel, amelyek bizonyos körülmények között – például autópályán – képesek emberi beavatkozás nélkül saját magukat vezetni.

A várható előnyök

Az autóipar és az IT cégek jó ideje folytatnak már erőfeszítéseket az önvezető autók jobbá tételére. Végső célként a közlekedési balesetek jelentős mértékű csökkentését jelölték meg; csak az Egyesült Államokban több mint 30 ezer haláleset írható az ilyen jellegű incidensek számlájára.

Itthon a közúti balesetek aránya nagyjából a fele az amerikainak. Az első három negyedév során 395-en vesztették életüket Magyarországon közlekedés során, ami szerencsére javuló tendenciát mutat. 2015 első három negyedéve során még 419 volt ez a szám (további részletek erre).

A nagyobb biztonságon túl az automatizálással hatékonyabbá is tehető a közlekedés, ami mérsékeli az üzemanyagfogyasztást (ezen keresztül pedig kevésbé terheli a környezetet), illetve fel is gyorsíthatja az utazást. Emellett fellendítheti az autómegosztásos (car share) kezdeményezéseket. Ennek elterjedésével sokak számára válna feleslegessé egy autó megvásárlása; a jelentős befektetés nagyban megterheli az emberek pénztárcáját, miközben a jármű maga az idő 90 százalékában kihasználatlanul parkol a ház előtt.

Követi a tekintetet és szájról olvas

Visszatérve az Nvidia bejelentésére: Zsen-Hszun Huang elárulta, hogy cége már közel 10 éve folytat kutatásokat az önvezető technológia területén. A Xavier az Nvidia legújabb generációs, kifejezetten vezetésre tervezett számítógépe, mely a korábbi fejlesztések során elért eredményeket viszi tovább. A Xavier az autók agya lehet: feldolgozza a beszerelt érzékelőktől (radarok, kamerák) érkező jeleket, meghatározza a jármű térbeli pozícióját a térképen és a többi közlekedési eszközhöz képest, illetve vezetési döntéseket hoz.

Ehhez SoC (system on a chip) kialakítást használ: egy nyolcmagos ARM64 processzor adja a megoldás lelkét, melyet az Nvidia Volta nevű grafikus processzorának (GPU) architektúrája egészít ki, 30 ezer TOPS (billiárd művelet per másodperc) teljesítményt nyújtva. Huang a bejelentés során kihangsúlyozta a gépi tanulás fontosságát abban, hogy az autók felismerjék a tereptárgyakat. A machine learning mai szintjének elérésében oroszlánszerepet játszottak a fejlett Nvidia GPU-k, állította a vállalat CEO-ja.

Huang a fentiek mellett bejelentette a cég új platformját is. Az AI Co-Pilot névre hallgató rendszer magába foglalja az autó környezetét érzékelni képes szenzorokat és az utasteret figyelő kamerákat is. Az AI Co-Pilot ezáltal értesítheti a jármű vezetőjét a felmerülő veszélyekről, például egy gyorsan közeledő motorról vagy egy hirtelen fékező kamionról. A vezető tekintetének figyelésével azt is észleli, hogy mely fontos információk esnek ki a látóteréből– például egy holttérben tartózkodó másik autóról –, melyekről szintén tájékoztatja a sofőrt a rendszer.

Sőt, a platform még szájról olvasásra is képes. Huang állítása szerint 95 százalékos pontossággal működik az ajkak mozgásából kinyert információ pontossága; ezt az információt a rendszer a verbálisan kiadott parancsok még jobb értelmezéséhez használja.

Piaci hírek

Összeülnek az okosok az MWC-n, hogy átalakítsák a frenvenciagazdálkodást

Az európai operátorok frekvenciareformot szeretnének, az új amerikai szabályozási főnök pedig a netsemlegességen akar lazítani. Az MWC-n folyó szakmai vitákról Pataki Dánielt, a GSMA szabályozási alelnökét kérdeztük.
 
Hirdetés
Küszöbön áll egy kifejezetten a kis- és középvállalatok számára induló, jelentős részben vissza nem térítendő EU-s támogatást tartalmazó pályázat felhőalapú szolgáltatások bevezetésére. Mégsem csak ettől kell várni a megváltást.

a melléklet támogatója a MiniCRM

Hirdetés

Kitörési pont a kkv-knak

Ahhoz, hogy Magyarország fejlődni tudjon, elengedhetetlen a kis-, és középvállalkozások növekedése. De mi kell ahhoz, hogy ez teljesüljön? Cikkünkből kiderül! (x)

Egy nemzetközi kutatás szerint a szoftvergyártók auditja nem tesz jót az innovációnak, és a versenyt is gátolja. Segítsen felmérni a hazai helyzetet!
A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.