A utazás- és költségtervező szoftvereket fejlesztő Certify az amerikai piacot vizsgáló felmérése szerint az Uber már nem csak a hagyományos taxivállalatokat stresszeli. Az előző év végére ugyanis az alternatív szolgáltatók (élen az Uberrel) már több tranzíkciót bonyolítottak a certify rendszerében, mint az autókölcsönző cégek, a köztük lévő különbség pedig azóta is egyre növekszik.
A Certify szerint a legutóbbi negyedévben már az Uber jegyezte a földi személyszállítással kapcsolatos ügyletek 43 százalékát, míg az autóbérlés 40 százalékot tett ki. Ráadásul a felmérés alapján ez a szegmens majdnem ugyanannyira megsínylette a közösségi személyszállításnak is nevezett taxizás előretörését.
Már mást jelent a kényelem
Míg a taxitársaságoknál 23 százalékpontos visszaesést tapasztaltak az elmúlt két év során, addig az autókölcsönzők forgalma 15 százalékponttal csökkent – legalábbis a Certify rendszerén belül, ami ezen a területen az Egyesült Államok második legnagyobb szolgáltatója. A hagyományos taxizás egyébként a vonatkozó tranzakciók 16 százalékát adta 2016 első negyedévében.
A Certify következtetése szerint az elsődleges katalizátor a kényelem: a felhasználás és a fizetés hatékonysága a legfontosabb döntési faktor, ez pedig a felhasználói szokásokat is megváltoztatja. Korábban az számított kényelmes megoldásnak, ha valaki akkor is autót bérel, amikor nem akar különösebben sokat vezetni, ezt a felállást azonban az Uber és társai megváltoztatták.
A Bloomberg beszámolója szerint az olyan társaságok részvényeinek értéke, mint az Avis vagy a Hertz, csak ebben az évben a harmadával csökkent, ami jól tükrözi a befektetői aggodalmakat. Eközben az autókölcsönzők mindent kitalálnak, hogy a napi bérlésnél rugalmasabb szolgáltatásokkal álljanak elő: az Avis Carshare programja például már óra alapon működik, a Hertz pedig nemrég jelentett be egy felvásárlást az on-demand parkolási szolgáltatások térfelén.
A gyártók is beszállnak
A trendre a jelek szerint az autógyártók is érzékenyek, akik korábban előszeretettel működtek együtt az autókölcsönzőkkel, hogy bemutassák modelljeiket a reménybeli vásárlóknak.
A General Motors januárban hozta nyilvánosságra, hogy félmilliárd dollárt fektet az Uber legnagyobb észak-amerikai versenytársába, a Lyftbe, a partnerség jegyében pedig a GM és a Lyft rövid időtartamú autóbérlést lehetővé tevő csomópontokat hozna létre néhány nagyvárosban. Európában ugyanerre példa a Daimler AG, amely már 2014-ben felvásárolt egy európai Uber-riválist, a MyTaxit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak