Legalábbis erre jutott egy globális felmérésben a legújabb kommunikációs hálózati technológia terjesztésében érdekelt Ericsson.

Közel 50 ezer felhasználó vélményét tükrözi az a kutatási beszámoló, amelyet az Ericsson ConsumerLab tett közzé az 5G-s hálózatokkal kapcsolatos fogyasztói véleményekről. A felmérést idén április és július között végezték 37 országban, így az ebből kapott eredmények összesen 1,7 milliárd ember, köztük 430 millió 5G-felhasználó hozzáállását tükrözik.

A megkérdezés idején már érezhető gazdasági problémák a válaszok alapján nem különösebben tántorítják el a fogyasztókat, ami az Ericsson szerint azt jelzi, hogy a legújabb kommunikációs technológia elterjedése továbbra is gyors ütemű lehet. A szolgáltatók számára viszont fontos részlet, hogy az újonnan csatlakozó tömegek elvárásai várhatóan máshogy alakulnak majd, mint az 5G-t elsőként kipróbáló, technológiai újdonságokért lelkesedő korai felhasználók esetében.

A kutatás az összegyűjtött információk alapján hat kulcsfontosságú trendet azonosított, amelyek várhatóan meghatározzák majd az 5G-s mobilkommunikáció rövid- és középtávú jövőjét.

Válságálló

A kutatás egyik legfontosabb megállapítása, hogy az előfizetők egy jelentős része a gazdasági nehézségek ellenére is lecserélné 2023-ban 4G-s készülékét és előfizetését egy 5G-képes megoldásra. Ez a felmérés szerint az okostelefon-felhasználók mintegy 30 százalékát, azaz globálisan több mint 510 millió ügyfelet jelenthet, jóllehet ezek eloszlása a válsághelyzet hatásaitól függően régiónként egyenleten lehet. Fontos szempont, hogy az előfizetők 82 százaléka a nehézségek dacára sem spórolna a mobilinterneten. Tízből nyolc előfizető pedig nem váltana vissza 5G-ről 4G-re.

Változó elvárások

Ahogy az 5G fokozatosan a tömegek hálózatává válik, úgy változnak meg a felhasználók igényei is az új generációs technológiával kapcsolatban. Az újonnan csatlakozó előfizetők számára – a korábbi felhasználókhoz képest – átlagban kétszer fontosabb szempont a szolgáltatáslefedettség, míg az 5G-s úttörők elsősorban az innovatív szolgáltatások és új készülékek miatt váltottak technológiát.

5G-elérés, de most már tényleg

A ConsumerLab felmérése szerint bár a legtöbb piacon a lakosságra levetített 5G-s lefedettség aránya eléri a 60 százalékot, az 5G-s készülékekkel és díjcsomagokkal rendelkezők csupán harmada csatlakozik az esetek többségében ténylegesen 5G-s hálózathoz. A kutatás szering a tényleges hálózatelérés növelése az egyik legmeghatározóbb ügyfélelégedettség-növelő hatás lehet, amelyre érdemes lesz figyelni a távközlési- és mobil szolgáltatóknak.

Tartalomfogyasztás

Az 5G-s felhasználók lényegesen több digitális tartalmat fogyasztanak, mint a 4G-előfizetők, amit jól mutat, hogy 2020-hoz képest – a 4G-s előfizetőkhöz viszonyítva – mostanra kétszer annyi 5G-s ügyfél fizet elő legalább három digitális szolgáltatásra. A legnagyobb növekedés a kiterjesztett valóság (AR) és HD/4K-s tartalmak fogyasztásában volt érzékelhető az 5G-s előfizetők körében.

Átalakuló ajánlatok

Az 5G-vel a mobilszolgáltatások monetizációja is átformálódhat, még ha teljesen nem is alakul át. A kutatás szerint tízből hat előfizető pusztán a plusz gigabájtoknál többet vár el egy 5G-s díjcsomagtól. A megkérdezettek negyede szerint szükség lenne olyan lehetőségre is, hogy az 5G-s elérések esetén igény szerint – akár ideiglenesen – gyorsabb hálózati elérést használhassanak, míg 88 százalékuk szerint a díjcsomagoknak vonzó és széles körű extra szolgálásokat is tartalmaznia kellene, mint amilyenek a már említett AR vagy a virtuális valóság (VR), esetleg a cloud gaming (játékok streamelése a felhőből).

Megágyazhat a metaverzumnak

Bár a metaverzumnak nevezett, a tervek szerint életünk minden szeletét átszövő internetes világ építése egyelőre igencsak gyerekcipőben jár, a kutatás szerint az 5G ezt a fejlődést is támogathatja. Az új kommunikációs hálózatot használók ugyanis nyitottabbak mindazokra a tevékenységekre – például játék, vásárlás, virtuális valóság – , melyek a metaverzum alappilléreit jelenthetik  (egy 5G-s előfizető hetente átlagosan egy órával több időt tölt ezekkel, mint egy 4G-s felhasználó). Ez a percepció az előfizetők számára is egyre nyilvánvalóbbá válik, legalábbis a felmérésben megkérdezettek 60 százaléka szerint ahhoz, hogy a metaverzum valósággá váljon, mindenképpen szükség van az 5G-re.

Mobilitás

CIO Hungary: generációk csatája a digitalizációért

Vagy inkább a digitalizáció harcáról van szó a generációkért? Beszámolónk harmadik része a tizenötödik CIO Hungary konferencia első napjáról, ahol ezúttal az emberi tényezőre koncentráltunk.
 
Vészesen közelít a június vége, ameddig minden érintettnek el kell indítania a NIS2 alkalmazásba vételét. Az idén és jövőre is számos teendőt kell elvégezni, mutatjuk a pontos menetrendet.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.