A közösségi hálózat célzott reklámozási lehetőségét antiszemita kampányokra használták. Tűzoltásként leállították a rendszer egyes részeit.

Ideiglenesen letiltotta a Facebook a reklámozók számára az emberek önkéntesen megadott végzettségi és munkahelyi adatain alapuló targetálást. Nem hasraütésszerűen lépték meg ezt: a közösségi hálózat mögött álló cég egy jelentés meglepő állapításainak megismerését követően döntött így. A new yorki ProPublica nonprofit hírszervezet beszámolója ugyanis rávilágított, hogy a fenti információk alapján lehetőség volt antiszemita témákra szűrni. A hirdetők ezeknek az adatoknak a birtokában önkiszolgáló módon olyan embereket tudtak közvetlenül elérni, akik zsidóellenes szöveget (például "jew hater") írtak be tanulmányaik vagy munkájuk megnevezéséhez.

Mintegy 2300 emberről van szó, akik a "zsidógyűlölő", a "hogyan égessünk zsidókat" és a "miért tették tönkre a zsidók a világot" témákhoz kapcsolódóan fejezték ki érdeklődésüket, állítja a ProPublica vizsgálata. A Facebook maga is leellenőrizte a megállapításokat, és miután kiderült azok valódisága, megszületett a döntés a hirdetők targetálási lehetőségeinek ideiglenes korlátozásáról.

A rassz szerinti szűrés már a múlté

Gyakorlatilag automatikusan ment végbe az antiszemita szövegek terjedése. Amint valaki megadta valamelyik kifejezést profiljának leírásában, az bekerült a közösségi hálózat hirdetési platformjába. A Facebook ugyanis hisz abban, hogy a végzettség vagy a munkahely alapján történő targetálás segítheti a hirdetőket célcsoportjuk pontosabb elérésében, ezért automatizálta ezt a folyamatot. A zsidóellenes szövegekre így már nem volt probléma rászűrni.

Ezeket az önkéntes kitöltésen alapuló mezőket egyelőre nem lehet tehát hirdetési célzás alapjául venni. A Facebook közölte, hogy már dolgoznak azon, hogy a jövőben hasonló helyzet ne fordulhasson elő. "Azt akarjuk, hogy az emberek és a cégek egyaránt biztonságos helyként tekintsenek a Facebookra, ezért továbbra is megteszünk mindent, hogy távol tartsuk a gyűlöletbeszédet" - nyilatkozta a vállalat.

A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. Népcsoportok, vallási kisebbségek vagy bármilyen egyéb módon megkülönböztethető felhasználói táborok könnyen kerülhetnek negatív megítélésű kampányba. Azt már tavaly felfedezte a ProPublica, hogy a Facebook hirdetőit kiszolgáló platform túlságosan nagy hatalmat ad a reklámozni akarók kezébe. Betiltásáig a rassz szerinti szűrés elterjedt gyakorlat volt például a közösségi hálózaton való ingatlanhirdetések targetálásánál, pedig az ilyen jellegű megkülönböztetést egy 1969-es amerikai törvény szigorúan tiltja.

Arról a szervezkedésről pedig maga a Facebook rántotta le a leplet a múlt héten, hogy egy, feltételezhetően orosz hátterű kampány során mintegy 100 ezer dollárt költöttek két év alatt a közösségi hálózat hirdetési rendszerében társadalmi és politikai üzenetek hirdetésének céljával. Ez tulajdonképpen az amerikai választási eredmények befolyásolási kísérletének is tekinthető. A Facebook a történtek kapcsán 470 felhasználói fiók törlése mellett döntött a reklámokat felfedező belső vizsgálat értékelését követően.

Függőségben

A Google-lel együtt a még mindig szépen növekvő online hirdetési piac fő urának számít Mark Zuckerberg cége. Ezt elsősorban a felügyeletük alatt levő egészen elképesztő mennyiségű adatnak köszönhetik, melyek részletes elemzése lehetővé teszi a hirdetők számára a pontos célzást. A Facebook bevételének zöme innen származik, létfontosságú tehát, hogy a fejős tehén továbbra is stabil forrást biztosítson a vállalat számára.

Ezt a fent említettel hasonló kezdeményezések viszont akár ki is kezdhetik, nem teheti meg tehát a Facebook, hogy nem fordít figyelmet ezekre az esetekre. Emiatt a cikk elején említett konkrét helyzet kapcsán a közösségi hálózat üzemeltetője sietett leszögezni, hogy az antiszemita kategóriákra alapuló hirdetési kampányok egyáltalán nem voltak jelentősek, széles körben elterjedtek.

Közösség & HR

Csalóknak jöhet jól, hogy a ChatGPT még a nagyvállalatok címét is gyakran elhibázza

Egy információbiztonsági cég hívta fel a figyelmet arra, hogy a sokszor badarságokat tényként beállító chatbotokra való túlzott támaszkodás komoly lehetőségekkel kecsegteti netes bűnözőket.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.