Atlantában, az Ignite konferencián talán az egyik legfontosabb bejelentés az volt, amiről egyébként a Microsoft az elmúlt időszakban szinte mindent elmondott: kiadták a végleges Widows Server 2016-ot. Sok újdonságról nem lehet beszámolni, hiszen az öt hónapja kiadott úgynevezett technical preview már másfél millió gépen fut.
Az öt hónap azonban nem telt tétlenül, hiszen a felhasználók visszajelzése alapján a fejlesztők egy sor dolgot próbáltak finomhangolni a rendszerben.
Cloud-ready operációs rendszer
A Microsoft az új operációs rendszert "cloud-readynek" hívja, amellyel azt kívánja hangsúlyozni, hogy olyan technológiákat biztosít a használóinak, melyek megkönnyítik a felhős átmenetet. Egyfelől kielégíti a hagyományos alkalmazásfuttatással és adatközponti infrastruktúrával kapcsolatos igényeket, másfelől egy agilis felhős modellt is biztosít ahhoz, hogy az ügyfelek az átmeneti terheléseket rugalmasan és biztonságosan vegyék igénybe a felhőből.
A vállalat három pontba sűrítette az újdonságokat. Először is fejlett, több rétegű biztonságot kínál. Van benne többek között támadásdetektáló és -megelőző védelem, privilegizált felhasználókat monitorozó funkció, és védelem a virtuális gépekhez (Shielded Virtual Machine). Egy szoftveresen meghatározott hálózati képességekkel felvértezett elosztott tűzfalmegoldást használ arra, hogy ellenőrzés alatt tartsa a virtuális gépek belső és külső forgalmát. A futó alkalmazások biztonságát pedig izolációval teszi biztonságosabbá.
A másik fontos terület, melyen újat hoz az új operációs rendszer, a szoftveresen meghatározott adatközpont (software-defined datacenter). Ez a hálózati vezérlő réteget átviszi a hardverről a szoftverbe, így sokkal rugalmasabb architektúrát biztosít a mindenkori teljesítményigényekhez. A megoldás szoftveresen definiált tárolókapacitást is biztosít. A megoldásokat egyébként az Azure már használja, azaz a Microsoft értelmezésében azok a szervezetek, melyek váltanak az új hálózati oprendszerre, lényegében az Azure mögött álló adatközpontok hatékonysághoz jutnak.
A harmadik elem pedig a cloud-kész alkalmazásplatform. Ez egyrészről korszerű DevOps környezetet biztosít, másrészt a konténertechnológia révén biztosítja, hogy a konténerizált alkalmazások a kód módosítása nélkül bárhol futhassanak: on-premise, a felhőben vagy akár hibrid modellben. A konténertechnológia kombinálható a Nano Server, a folyamatosan elérhető, skálázható elosztott alkalmazások fejlesztését és üzemeltetését biztosító Azure Service Fabric és a Widows Server előnyei a natív felhős appok fejlesztéséhez. A Nano Server az operációs rendszer alaposan lecsupaszított változata: nincs felhasználói felülete, és nagyon gazdaságosan bánik a hellyel is, így ideális a konténeres és felhős alkalmazásokhoz.
Beépült a Docker
A Windows Server 2016 végeleges változatának bejelentésére időzítette a Docker a hírt, hogy az új operációs rendszer használói további költségek nélkül jutnak hozzá egy kereskedelmileg támogatott natív Docker motorhoz. A két cég 2014 októberében állapodott meg, hogy a nyílt forrású alkalmazásvirtualizációs technológiát beleépíti a Windows Serverbe. Az Azure-ban már korábban megjelent a Docker, bár ott akkor még csak linuxos VM-eken lehetett alkalmazásokat futtatni.
Így foglalta össze egy ábrán a Docker, hogy mit hoz a windowsos natív Docker engine
A konténertechnológiához, amely úgy biztosítja az alkalmazások szabad mozgatását, hogy az alkalmazást a futtatási környezettel együtt kezeli, a Microsoft hozzátette a Hyper-V konténerek készítésének lehetőségét, valamint a GUI nélküli, zsírtalanított Server Nanot.
Együttműködés az Adobe-val
Az Ignite másik érdekes bejelentése az Adobe és a Microsoft stratégiai partnersége. Az Adobe felhős szolgáltatásinak (Marketing Cloud, Creative Cloud, Document Cloud) a preferált felhős platformja a jövőben az Azure lesz. Ennél azonban nagyobb jelentősége van annak, hogy közelebb hozzák egymáshoz az Adobe Marketing Cloudot és a Microsoft Dynamics 365-öt.
A döntéssel a Microsoft közvetve olyan területre tör be, amelyen az egyik legerősebb szereplő a Marketo nevű marketingautomatizációs eszközzel felvértezett Salesforce.com. A megállapodás értelmében Microsoft a Dynamics 365 Enterprise kiadásához az Adobe felhős marketingplatformáját kínálja majd. A Marketing Cloudhoz emellett erős adatplatformot, gépi tanulási és kognitív számítástechnikai képességeket is biztosít a Microsoft Cortana Intelligence Suite és az SQL Server révén.
A cél az lenne, hogy egy a CRM-mel összekapcsolt, erős marketingeszközt tudjanak adni a vállalatoknak. A két cég távlati terve az, hogy a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a prediktív analitika lehetőségeit kiaknázandó közösen fejlesztenek sztenderdizált adatmodelleket az alkalmazásaikhoz. Így az ügyfeleik adatvezérelt értékesítési és marketingstartégiákat tudnak kialakítani.
Az együttműködés a Salesforce.com–Marketo páros sikerét látva logikus lépés a két cégtől.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak