A Microsoft bejelentette, hogy átszabja az MSN portált, amelybe az eredeti tartalom helyett ezúttal a legolvasottabb webes tartalmakat csatornázná be, plusz egyetlen helyre gyűjtene minden olyan szolgáltatást, amelyet a felhasználók napi rendszerességgel vesznek igénybe. A válallat eddig több mint ezer kiadóval állapodott meg világszerte, így az olvasók a CNN, a Sky News, a The New York Times, The Wall Street Journal vagy a The Guardian mellett hírügynökségek és hírblogok anyagai között is tallózhatnak. A megújuló MSN fejlécében pedig a Microsoft saját szolgáltatásai – One Drive, Office 365 and Skype – mellett megjelenik a Facebook vagy a Twitter is, kiegészítve olyan azonnal hasznosítható információkkal (actionable information), mint amilyenek a vásárlási listák, a kalkulátorok vagy az egészségügyi alkalmazások.
A szolgáltatás átalakítása természetesen a hirdetők minél hatékonyabb kiszolgálását (is) célozza. A Microsoft blogja szerint az MSN egyetlen, személyre szabott, prémium platformon kínál eddig példátlan elérést a lojális olvasóközönséghez, ötvözve a masszív online elérést a mobil operációs rendszereken keresztül megvalósuló mély elköteleződéssel. Ez marketingről magyarra fordítva azt jelenti, hogy a vállalat a webes tartalomgyártás legelismertebb címeit igyekszik összegereblyézni összesen 11 témakörbe rendezve. Az MSN nyitóoldala fontos szolgáltatásokbeépítésével, illetve az információs csatornák mellett testre szabott termelékenység-növelő eszközökkel várja a felhasználókat, az egész pedig a Windows Phone, az iOS és az Android rendszer alatt is elérhető lesz egy MSN alkalmazáscsomagon keresztül.
Mindez a Microsoft megfogalmazása szerint lehetővé teszi, hogy "a hirdetők a felhasználó teljes napi tevékenysége során meséljék a történetüket, míg a Microsoft képernyőkön átívelő, egyesített jelenléte biztosítja, hogy a márkák részt vegyenek a fogyasztók utazásában."
Várjuk meg a folytatást
Az msn.com az Alexa rangsorában jelenleg a 26. helyen áll az amerikai weboldalak listáján, és havonta 400 millió egyedi látogatót jegyez. (Érdekesség, hogy a Bing ugyanebben a rangsorban megelőzi az MSN-t, bár utóbbi nagyban hozzájárulhat a microsoftos kereső eredményeihez.) Ez az eredmény igen hízelgő a két évtizeddel ezelőtt indított portálra nézve, amelyet a Microsoft az utóbbi évek online nyomulása ellenére is elég mostohán kezelt. Most az új "mobile first, cloud first" jelszóval alapjaiból építenék újjá az MSN-t, csak az a kérdés, hogy miként képzelik az emlegetett alkalmazáscsomagokat. Ahogy a Google Plus tavaszi irányváltása kapcsán is kiderült, a felhasználói trend manapság éppen ellentétes az efféle egységesítéssel, így a portál modell nem tűnik különösebben progresszív dolognak.
Az 1999 óta működő Windows Live Messenger (eredetileg MSN Messenger) csevegőt a Microsoft 2013 első negyedévében vonta ki a forgalomból, a megfelelő alkalmazások egyedül Kínában maradtak elérhetők. Idén ősszel azonban ez az utolsó bástya is leomlik: a Microsoft bejelentette, hogy november elsejétől arrafelé is Skype-ra kell majd váltaniuk a felhasználóknak.
Az egyelőre előnézetben megtekinthető új portál dizájnja teljesen rendben van, a Service Stripe-nak nevezett menüelem bizonyára sokat segít majd a látogatók és az Outlook.com, a Skype, a OneDrive vagy az Office Online szolgáltatások összekapcsolásában is. Lesz, aki hasznosnak találja majd az állítólag hosszú ideje fejlesztgetett adatcsatornákat, gyűjteményeket vagy értékelő rendszereket, nem beszélve az ugyancsak beágyazott Bing keresőről, amely az MSN-en belül is szűri a találatokat. Az egyetlen belépéshez rendelt több képernyős szinkronizálás és az erre épülő, kissé irritáló hirdetéskiszolgáló rendszer (tulajdonképpen a Google Plus microsoftos újraértelmezése) viszont a jelenlegi formájában cseppet sem izgalmas: az ember első gondolata az egyedi lehetőségek ellenére is az, hogy ilyet már láttam, és nem késztet rá semmi, hogy "fogyasztói utazásomat" ezen a sokadik Yahoo-n folytassam.
Van, aki szerint a Microsoft az MSN-ből a Binget is integráló kirakatmárkát fejlesztene, ami tényleg számot tarthat a többség érdeklődésére, az emlegetett "mobilos és cloudos személyre szabhatóság" azonban messze túlmutat az ilyen jellegű összecsatornázáson. Nem is olyan régen Seth Godin marketingguru foglalta össze egy igen tömör bejegyzésében, hogy a "tök jó" nem az a minőség, amelynek a kedvéért az emberek keresztülautóznak a városon: a "tök jó" sokszor működik, főleg, ha az ember éppen arra jár, de alapjaiban nem változtat meg semmit.
A folytatást mindenesetre kíváncsian várjuk, és a magunk részéről üdvözöljük a hosszú ideje mozdulatlan MSN életjeleit.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak