Közel másfél évtizednyi saját lábon állás után megjelent az első befektető a legnagyobb magyar netkereskedő cégben. Az Extreme Digital a közelmúltban tőkebevonásról szóló megállapodást kötött a Steinhoff Internationallel, amely a Kika bútormárka és a Pepco kiskereskedelmi lánc tulajdonosa. A nemzetközi csoport tőkeemeléssel szerez többségi, 50,8 százalékos részesedést a magyar cégben – jelentette be Várkonyi Balázs, társalapító vezérigazgató, aki a tőkebefektetés után is első számú irányító marad. Az akvizíciót, amelynek konkrét pénzügyi részleteit nem kívánták nyilvánosságra hozni, még a Gazdasági Versenyhivatalnak is jóvá kell hagynia.
A termékkínálat egyötöde már nem műszaki cikk
A ma már a legnagyobb hazai internetes kereskedésnek számító Extreme Digitalt 2001-ben alapította Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula, akik a mostani tőkebevonás után a társaság kisebbségi tulajdonosai maradtak. Néhány évvel ezelőtt egyszer már nyitottak a külföldi tőke felé, akkor hitelmegállapodást kötöttek egy svájci pénzügyi vállalkozással. Az akkor szerzett pénzt a 2008-as válság utáni időszak finanszírozására, illetve régiós terjeszkedésre fordították. A svájci partner azonban nem szerzett tulajdont a cégben, a hitelt visszafizette az Extreme Digital.
A társaság első valódi befektetője, a Steinhoff International lakberendezési és háztartási cikkekkel kereskedik, így a tőkebevonást követően bútor profillal is bővül az eredetileg műszaki cikkek értékesítésére alakult hazai netkereskedés.
Kérdésünkre a vezérigazgató elmondta, hogy néhány éve döntöttek úgy, hogy nyitnak a nem elektronikai cikkek felé is, ma már babaápolási termékeket és állateledelt is forgalmaznak. A jelenlegi termékösszetételnek a 80 százaléka azonban még így is műszaki cikk. A társaság szerint egyébként többszörösen is jókor jött a bútoripari befektető, mivel meglátásuk szerint éppen robbanás előtt áll a bútorok hazai internetes értékesítése, az első lakberendezési cikkeket már be is teszik a jövő péntekre időzített Black Friday kínálatába.
Egy héttel beelőzi Amerikát a hazai Black Friday
Várkonyi Balázs bejelentette, hogy az Extreme Digital az idén is meghirdeti a karácsonyi vásárlási szezon kezdetét jelző extrém kedvezményeket kínáló fekete pénteket, egy héttel a hasonló amerikai kampány előtt. A tavalyi tapasztalatok alapján idén megötszörözik a szerverkapacitást, részben felhős megoldással. A kampány napján legalább 20 ezer tranzakcióval számolnak, az általuk kínált kedvezmények összértéke elérheti a félmilliárd forintot.
Visszatérve a befektetőre a vezérigazgató elmondta, hogy a tőkeemeléssel szerzett pénz egy részét további régiós terjeszkedésre kívánják fordítani: belépnek az osztrák piacra is. Csehországban, Szlovákiában, Romániában és Horvátországban pedig, ahol már jelen vannak online áruházzal, az itthoni hibrid modell kialakításával erősítik jelenlétüket, azaz fizikai márkaboltokat is nyitnak.
Idén a vezeték nélküli hangfal a sláger
A bevont tőke másik részét pedig a termékkör további bővítésére fordítják: hamarosan autógumit, motorokat, sportbérleteket is árulnak, sőt utazást is kínálnak. A társaság idén egyébként átlagon felüli növekedéssel számol, az ez évi árbevétel elérheti a 30 milliárdot, a tavalyi 23,7 milliárd után. Az idei teljes forgalom egyhatodát hozhatja az évvégi roham, az ünnepek előtt mintegy 250 ezer cikket terveznek eladni, nagyjából 5 milliárd forint értékben.
A tavalyi karácsonyi időszak slágerterméke a selfie-bot, korábban a digitális képkeret volt. Idén a bluetooth-os, wifi-s hangfalakat keresik a legtöbben, abból is a vízálló strapabíróbb típusokat, de egyre többen cserélik le szolgáltatótól vásárolt mobiltelefonjukat kártyafüggetlen modellekre, így ezekből is nagy készlettel készülnek.
Magyarországon egyébként 2,3 millióan vásárolnak a neten, 41 százalékuk napi szinten. Az online megrendeléseknek már a 25-35 százaléka mobilról érkezik, de csak elenyésző hányadát fizetik is ki okostelefonon vagy táblagépen.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak