Van beágyazott SIM-kártyára vonatkozó specifikáció, sőt néhány operátornak már szolgáltatása is. Ez is segít abban, hogy olcsóbb legyen a jövő autója.
Hirdetés
 

Átfogó szabványosítás is kell ahhoz, hogy gyorsuljon a hálózatba kötött autók piacának bővülése. A szabványosítási folyamat fontos lépése az a beágyazott SIM-kártyákra vonatkozó specifikáció, melyet a mobilipar szereplőit tömörítő GSMA ajánl. Ehhez több nagy autógyártó, többek között a General Motors, a Jaguar Land Rover, a Renault Nissan, a Scania és a Volvo Cars is csatlakozott.

Szabványosítás = több eladott autó

A specifikáció egyebek mellett lehetővé teszi, hogy az autók távolról is kapcsolódhassanak a kiválasztott szolgáltató hálózatához. A technológia egy sor olyan járműbe telepített szolgáltatás elérését is támogatja, mint az infotainment, a valós idejű navigáció, a káresemény-rendezés, a telematika vagy a távdiagnosztika. A specifikáció végső soron azt oldaná meg, hogy az autók a gyártásuk helyétől függetlenül tudnának kapcsolódni a helyi szolgáltatók hálózatához.

A Gartner egyébként komoly növekedési potenciált lát ebben a piacban. Előrejelzése szerint az évtized végére már minden ötödik autó valamilyen formában hálótaba lesz kötve. Ez több mint 250 millió járművet jelent majd. Ennek a bővülésnek az eléréséhez azonban elengedhetetlen a szabványosítás.

A Machina Research még nagyobb növekedési ütemmel számol. A kutatócég szerint a hálózatos autók piacán a következő időszakban évi 31 százalékkal növekszik a hálózatos összeköttetések száma: 2015-ben 182 milliót mért a cég, 2020-ra pedig 700 millióhoz közeli számot jósol. A Berg Insight a beépített telematikai rendszerek piacát vizsgálta. 2014-ben 1,9 millió ilyen rendszert adtak el, míg 2020-ra már 15 milliót várnak.

Az operátoroknak is nagy üzlet lesz

Jelenleg a világon 22 mobiloperátor nyújt olyan kereskedelmi szolgáltatást, ami a GSMA beágyazott SIM specifikációjára épül. Ezek között van egyebek mellett a KPN, a Swisscom, a Telenor vagy a TIM, valamint több iparági szövetség, például a Bridge Alliance vagy a Global M2M Association.

A hálózatba kötött autó voltaképpen a dolgok internetének (Internet of Things – IoT) egy speciális területe, ami amúgy is nagy üzletnek  ígérkezik, a  Machina Research szerint akár az ezermilliárd dollárt is meghaladhatja 2020-ban. Ebből értelemszerűen a hálózatot biztosító mobiloperátorok sem akarnak kiamardni. Egyes szolgáltatók, köztük a leányvállalatán keresztül a magyar piacon is jelen lévő Deutsche Telekom vagy a Vodafone már most is rendelkeznek piacképes hálózatos autópiaci megoldásokkal.

A GSMA kezdeményezéséhez csatlakozó autógyártók elsősorban a gyártási költségek csökkentését, a járművek lokalizációjának egyszerűsödését, és az autó teljes életciklusát végigkisérő szolgáltatások olcsóbbá válását várják attól, hogy igazodnak a specifikációhoz.

A helyi törvényekhez is kell igazodni

A januári detroiti autókiállítás kapcsán a Bitport is foglalkozott azzal, hogy egyelőre az is gátolja a hálózatba kötött és önjáró autók elterjedését, hogy nagyon eltérőek az autókra vonatkozó helyi szabályok. Az USA közlekedési minisztériuma tíz év alatt 4 milliárd dollárt szán arra, hogy gyorsítsa az egységesítést ezen a téren is. Ennek során még olyan kérdéseket is tisztázni kell, hogy milyen elvek mentén szabályozzák és egységesítsék az ilyen gépjárművek tesztelését.

Mobilitás

Így lehet veszélyes egy hiányzó betűkészlet

Új fenyegetéssel kell szembenéznie a Chrome böngészőt használók táborának.
 
Küszöbön áll egy kifejezetten a kis- és középvállalatok számára induló, jelentős részben vissza nem térítendő EU-s támogatást tartalmazó pályázat felhőalapú szolgáltatások bevezetésére. Mégsem csak ettől kell várni a megváltást.

a melléklet támogatója a MiniCRM

Hirdetés

Kitörési pont a kkv-knak

Ahhoz, hogy Magyarország fejlődni tudjon, elengedhetetlen a kis-, és középvállalkozások növekedése. De mi kell ahhoz, hogy ez teljesüljön? Cikkünkből kiderül! (x)

Egy nemzetközi kutatás szerint a szoftvergyártók auditja nem tesz jót az innovációnak, és a versenyt is gátolja. Segítsen felmérni a hazai helyzetet!
A digitális átalakulás szép elv. De ha mindent az azonnali megtérülés és az IT-költségek csökkentése vezérel, akkor csak elv marad – súlyos valós következményekkel. Takács István Péter írása.

Az élethosszig tartó tanulás lesz a legfontosabb képességünk

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.