Van beágyazott SIM-kártyára vonatkozó specifikáció, sőt néhány operátornak már szolgáltatása is. Ez is segít abban, hogy olcsóbb legyen a jövő autója.

Átfogó szabványosítás is kell ahhoz, hogy gyorsuljon a hálózatba kötött autók piacának bővülése. A szabványosítási folyamat fontos lépése az a beágyazott SIM-kártyákra vonatkozó specifikáció, melyet a mobilipar szereplőit tömörítő GSMA ajánl. Ehhez több nagy autógyártó, többek között a General Motors, a Jaguar Land Rover, a Renault Nissan, a Scania és a Volvo Cars is csatlakozott.

Szabványosítás = több eladott autó

A specifikáció egyebek mellett lehetővé teszi, hogy az autók távolról is kapcsolódhassanak a kiválasztott szolgáltató hálózatához. A technológia egy sor olyan járműbe telepített szolgáltatás elérését is támogatja, mint az infotainment, a valós idejű navigáció, a káresemény-rendezés, a telematika vagy a távdiagnosztika. A specifikáció végső soron azt oldaná meg, hogy az autók a gyártásuk helyétől függetlenül tudnának kapcsolódni a helyi szolgáltatók hálózatához.

A Gartner egyébként komoly növekedési potenciált lát ebben a piacban. Előrejelzése szerint az évtized végére már minden ötödik autó valamilyen formában hálótaba lesz kötve. Ez több mint 250 millió járművet jelent majd. Ennek a bővülésnek az eléréséhez azonban elengedhetetlen a szabványosítás.

A Machina Research még nagyobb növekedési ütemmel számol. A kutatócég szerint a hálózatos autók piacán a következő időszakban évi 31 százalékkal növekszik a hálózatos összeköttetések száma: 2015-ben 182 milliót mért a cég, 2020-ra pedig 700 millióhoz közeli számot jósol. A Berg Insight a beépített telematikai rendszerek piacát vizsgálta. 2014-ben 1,9 millió ilyen rendszert adtak el, míg 2020-ra már 15 milliót várnak.

Az operátoroknak is nagy üzlet lesz

Jelenleg a világon 22 mobiloperátor nyújt olyan kereskedelmi szolgáltatást, ami a GSMA beágyazott SIM specifikációjára épül. Ezek között van egyebek mellett a KPN, a Swisscom, a Telenor vagy a TIM, valamint több iparági szövetség, például a Bridge Alliance vagy a Global M2M Association.

A hálózatba kötött autó voltaképpen a dolgok internetének (Internet of Things – IoT) egy speciális területe, ami amúgy is nagy üzletnek  ígérkezik, a  Machina Research szerint akár az ezermilliárd dollárt is meghaladhatja 2020-ban. Ebből értelemszerűen a hálózatot biztosító mobiloperátorok sem akarnak kiamardni. Egyes szolgáltatók, köztük a leányvállalatán keresztül a magyar piacon is jelen lévő Deutsche Telekom vagy a Vodafone már most is rendelkeznek piacképes hálózatos autópiaci megoldásokkal.

A GSMA kezdeményezéséhez csatlakozó autógyártók elsősorban a gyártási költségek csökkentését, a járművek lokalizációjának egyszerűsödését, és az autó teljes életciklusát végigkisérő szolgáltatások olcsóbbá válását várják attól, hogy igazodnak a specifikációhoz.

A helyi törvényekhez is kell igazodni

A januári detroiti autókiállítás kapcsán a Bitport is foglalkozott azzal, hogy egyelőre az is gátolja a hálózatba kötött és önjáró autók elterjedését, hogy nagyon eltérőek az autókra vonatkozó helyi szabályok. Az USA közlekedési minisztériuma tíz év alatt 4 milliárd dollárt szán arra, hogy gyorsítsa az egységesítést ezen a téren is. Ennek során még olyan kérdéseket is tisztázni kell, hogy milyen elvek mentén szabályozzák és egységesítsék az ilyen gépjárművek tesztelését.

Mobilitás

Jó lenne előre tudni, hogy milyen eséllyel válaszolnak a leveleire?

A Boomerang böngészőkiegészítő új szolgáltatása már írás közben tanácsokat ad, és gépi intelligenciával értékeli, hogy a levél milyen hatást válthat ki a címzettekből.
 
Hirdetés

Korlátlan kommunikáció a szép kertek titka

Legyen szó szoftverfejlesztésről vagy kertépítésről, a folyamatos telefon- és internetkapcsolat már minden üzletben nélkülözhetetlen. De nem mindegy, mennyiért.

Rengeteg a szenzor és a mérési információ, melyek összegzése és értelmezése megoldandó feladatként tornyosul az adatközpontot üzemeltetők fölé.
Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.