Van beágyazott SIM-kártyára vonatkozó specifikáció, sőt néhány operátornak már szolgáltatása is. Ez is segít abban, hogy olcsóbb legyen a jövő autója.

Átfogó szabványosítás is kell ahhoz, hogy gyorsuljon a hálózatba kötött autók piacának bővülése. A szabványosítási folyamat fontos lépése az a beágyazott SIM-kártyákra vonatkozó specifikáció, melyet a mobilipar szereplőit tömörítő GSMA ajánl. Ehhez több nagy autógyártó, többek között a General Motors, a Jaguar Land Rover, a Renault Nissan, a Scania és a Volvo Cars is csatlakozott.

Szabványosítás = több eladott autó

A specifikáció egyebek mellett lehetővé teszi, hogy az autók távolról is kapcsolódhassanak a kiválasztott szolgáltató hálózatához. A technológia egy sor olyan járműbe telepített szolgáltatás elérését is támogatja, mint az infotainment, a valós idejű navigáció, a káresemény-rendezés, a telematika vagy a távdiagnosztika. A specifikáció végső soron azt oldaná meg, hogy az autók a gyártásuk helyétől függetlenül tudnának kapcsolódni a helyi szolgáltatók hálózatához.

A Gartner egyébként komoly növekedési potenciált lát ebben a piacban. Előrejelzése szerint az évtized végére már minden ötödik autó valamilyen formában hálótaba lesz kötve. Ez több mint 250 millió járművet jelent majd. Ennek a bővülésnek az eléréséhez azonban elengedhetetlen a szabványosítás.

A Machina Research még nagyobb növekedési ütemmel számol. A kutatócég szerint a hálózatos autók piacán a következő időszakban évi 31 százalékkal növekszik a hálózatos összeköttetések száma: 2015-ben 182 milliót mért a cég, 2020-ra pedig 700 millióhoz közeli számot jósol. A Berg Insight a beépített telematikai rendszerek piacát vizsgálta. 2014-ben 1,9 millió ilyen rendszert adtak el, míg 2020-ra már 15 milliót várnak.

Az operátoroknak is nagy üzlet lesz

Jelenleg a világon 22 mobiloperátor nyújt olyan kereskedelmi szolgáltatást, ami a GSMA beágyazott SIM specifikációjára épül. Ezek között van egyebek mellett a KPN, a Swisscom, a Telenor vagy a TIM, valamint több iparági szövetség, például a Bridge Alliance vagy a Global M2M Association.

A hálózatba kötött autó voltaképpen a dolgok internetének (Internet of Things – IoT) egy speciális területe, ami amúgy is nagy üzletnek  ígérkezik, a  Machina Research szerint akár az ezermilliárd dollárt is meghaladhatja 2020-ban. Ebből értelemszerűen a hálózatot biztosító mobiloperátorok sem akarnak kiamardni. Egyes szolgáltatók, köztük a leányvállalatán keresztül a magyar piacon is jelen lévő Deutsche Telekom vagy a Vodafone már most is rendelkeznek piacképes hálózatos autópiaci megoldásokkal.

A GSMA kezdeményezéséhez csatlakozó autógyártók elsősorban a gyártási költségek csökkentését, a járművek lokalizációjának egyszerűsödését, és az autó teljes életciklusát végigkisérő szolgáltatások olcsóbbá válását várják attól, hogy igazodnak a specifikációhoz.

A helyi törvényekhez is kell igazodni

A januári detroiti autókiállítás kapcsán a Bitport is foglalkozott azzal, hogy egyelőre az is gátolja a hálózatba kötött és önjáró autók elterjedését, hogy nagyon eltérőek az autókra vonatkozó helyi szabályok. Az USA közlekedési minisztériuma tíz év alatt 4 milliárd dollárt szán arra, hogy gyorsítsa az egységesítést ezen a téren is. Ennek során még olyan kérdéseket is tisztázni kell, hogy milyen elvek mentén szabályozzák és egységesítsék az ilyen gépjárművek tesztelését.

Mobilitás

Fű alatt már zakatol az extrém közösségi tartalom szűrése

A Reuters beszámolója szerint a Facebook és a Google is automatizálja a szélsőséges propaganda tiltását, bár ezt egyik szolgáltató sem reklámozza.
 
Hirdetés

Magenta 1 Business – már vállalkozásoknak is!

Együtt kedvezőbb: mobil- és vezetékes szolgáltatások, valamint informatikai megoldások egy csomagban a Telekomtól.

A legfrissebb felhős biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően védettebbé válhatnak az adatok, mint valaha. Az aktuális fenyegetések után az ezekre adott válaszokat járjuk körül.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Adatvédelem a felhőben

Az európai szabályozásnak az is célja, hogy a vállalatok jobban bízzanak az Unió felhőszolgáltatóiban.

Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.