Nagy az érdeklődés a versenyszféra szereplői által elindított programozást népszerűsítő kezdeményezések iránt. Közülük kettőnél vontak mérleget a hét végén.
Saját fejlesztés is része volt a kalandjátéknak
Online kalandjátékra épült kódolási versennyel bővült például a Magyar Telekom Legyél Te is Informatikus! programja. A középiskolásokat és a tanáraikat megszólító "Kihívásban" eredetileg 20 csapat részvételével számoltak, de végül ennek a duplája jött össze. A játékban résztvevő 9-12 osztályos középiskolások ötfős csapatokban, tanári mentorálással, játékos formában, kódolási ismereteik felhasználásával mérhették össze a tudásukat más iskolák diákjaival.
Olyan feladatokat kellett megoldaniuk, amelyek megkövetelik az algoritmikus gondolkodást, de könnyen elsajátítható programozói ismeretekre is szükség volt, miközben a feladatok valódi együttműködésre ösztönözték a résztvevőket.
A játék utolsó pályájára a csapatoknak saját fejlesztést is kellett készíteniük, és ennek megoldására ki kellett hívniuk a versengő iskolák egyikét. A szervezők összesítése szerint a verseny ideje alatt 4255 konzolparancsot írtak be a diákok, és 16 400 sornyi programkód született.
Kétszer annyi diákot vonzott a program
A legjobbaknak járó díjakat a Csodák Palotája Playbar-ban rendezett eredményhirdetésen adták át. Az eredményeket Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója, értékelte. Másfél éve a Legyél Te is Informatikus! osztálytermes változattal indult, a kalandjáték viszont valódi élményalapú kezdeményezés. Az első évben eredetileg 10 ezer diákot terveztek bevonni, ezt is sikerült túlszárnyalni. A program startja óta a Telekom önkéntesei már több mint 21 ezer gyerekhez jutottak el (a cég műszaki szakemberei önkéntes alapon vállalják a programozás oktatását a hazai középiskolákban).
"A játék bebizonyította, hogy igenis van nyitottság a digitális készségek elsajátítására a diákok körében, ami szükséges alap a közelgő 5G korszakban” – mondta Mattheisen. A következő évtized végén hagyhatják el a hazai iskolapadokat az első olyan diákok, akik rendelkeznek majd a munkaerőpiacra lépéshez már ma is szükséges digitális kompetenciával. Ehhez viszont szükség van arra is, hogy az illetékes hazai szervek rábólintsanak arra a már elkészült informatikai kerettantervre, ami megháromszorozná a digitális tudás elsajátítását segítő tanórák számát. Már alsó tagozatban bevezetné a kötelező gépírás oktatást és az algoritmikus gondolkodást. A kerettanterv a mostani tudásunk szerint legkorábban 2019-ben kerülhet bele az alaptantervbe. (Ennek a részleteiről itt írtunk.)
Addig is maradnak a versenyszféra szereplői által nyújtott lehetőségek, mint amilyen a Kihívás. Az online kalandjáték legjobb teljesítményét a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium csapata nyújtotta, az általuk írt utolsó feladatot a fejlesztők beépítik a mások számára is elérhetővé tett játékba befejező pályájaként. Második helyen a békéscsabai Szakképzési Centrum Széchenyi István Két Tanítási Nyelvű Középiskola csapata végzett, harmadik helyezést pedig a budapesti Neumann János Számítástechnikai Szakgimnázium diákjai értek el.
Volt a versenynek egy különdíjasa, a nagykanizsai Batthyányi Lajos Gimnázium csapata, Jutalmuk, hogy részt vehetnek az idén nyáron először megrendezésre kerülő T-Systems Ötletcampuson.
Idéntől vidéken is terjeszkedik a Skool program
Szintet lépett a lányokra informatikai oktatására koncentráló Skool program is. Az első résztvevők közül többen már egyetemen tanulják az informatikát – jelentette be Major Zsófia, a kezdeményezés egyik alapítója. A három éve indított programban eeddig 1360 lány vett részt, akiknek a fejlődését 400 önkéntes mentor segítette.
A Skoolt működtető Technológiai Oktatásért Alapítvány idén egy másik fontos projektet is elindított: a KódKlubban gyermekotthonokban, hátrányos helyzetű fiataloknak tartanak ingyenes technológiai foglalkozásokat.
A Skool által a múlt évben, a programban részt vett lányok között készített felmérés szerint a program hatására a lányok jobban elhiszik magukról, hogy az informatika területén is lehetnek sikeresek. A felmérésben részt vevő lányok 81 százaléka a foglalkozások óta is végez valamilyen programozással kapcsolatos tevékenységet, és 53 százalékuk pedig az informatikához köthető pályán tervezi a karrierjét.
Idén a Skool vidéken akar terjeszkedni, a nemrégiben elindult Skool Klub hálózat először Miskolcon, Békéscsabán és Szegeden nyújtott ingyenes programozó tanfolyamokat lányoknak tíz hetes, iskola utáni foglalkozások keretében. Szeptembertől már 10 helyszínen indulnak Skool Klubok, hogy mely városokban, az a nyár folyamán lesz elérhető a program weboldalán.
(Címlapfotó: Skool)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak