A világ legismertebb közösségi oldalának talán egyik legkevésbé ismert funkciója a Notes szolgáltatás. Az öt éve gyakorlatilag változatlan formátumban létező funkcióval hosszabb lélegzetvételű, de a normál bejegyzésekhez látványvilágban nagyon hasonló posztokat készíthetnek a felhasználók.
Notes? Az meg mi?
A Notes annyira nem volt eddig a fejlesztések homlokterében, hogy magán a Facebook oldalán sem könnyű rátalálni. Jelenleg a felhasználó saját adatlapján látható More legördülő menü utolsó funkciójaként szerénykedik. Nem is lehet csodálkozni, hogy sokan többéves használat után sem botlottak bele.
Pedig a mostani, kicsit szegényes formájában is volt értelme használni, ha egy hagyományos státuszüzenetnél nagyobb, változatosabb és nem utolsó sorban, könnyebben archiválódó, hivatkozható írásra szánta el magát az ember. A Notes szerkesztőfelülete enged címet adni, alapvető formázási funkciókat végezni a szövegen, képeket beszúrni, azokat aláírásokkal ellátni. A kész alkotásokat pedig egy külön oldalon lehetett elolvasni, amely a jobb szélső menüsáv és a hírfolyam szélességében jelent meg.
Nagyobb, látványosabb, reklámmentes
Nemrégiben azonban kiszúrták, hogy valakik már egy fejlettebb verziójú Notest használnak az oldalon. Az elsőként elcsípett ilyen bejegyzés sokkal látványosabb, letisztultabb vizuális képet mutat. A poszthoz teljes szélességű nyitókép csatolható, a cím és a törzsszöveg is inkább egy blogposzt, mint egy státuszbejegyzés formájára hajaz. További különbség, hogy az anyag sokkal nagyobb felületet kap, mert "bekebelezi" a hagyományos Facebook-struktúra harmadik oszlopát, ahol például a hirdetések is futnak.
Ez az új megoldás azonban egyelőre csak néhány kiválasztott számára elérhető, azaz jelenleg tesztfázisban van a projekt. Ugyan még az sem garantált, hogy valaha is teljes jogú, mindenki által használható változattá érik a fejlesztés, de több mint valószínű, hogy ez lesz az irány.
Ennek egyik oka, hogy a Notes 2010. óta nem változott semmit, öt év pedig nagyon sok idő az internet világában. A másik, inkább üzleti megfontolás a blogos vonal Facebookon belüli erősítése lehet. Ha világszerte élesedik az új lehetőség, akkor vélhetően sokan lesznek olyanok, akik átpártolnak a hagyományos blogszolgáltatóktól és Facebookra helyezik át a tevékenységüket, vagy éppen ez a lehetőség adja meg a végső lökést egy új blog születéséhez.
A tartalom a király
Bár a Google-től származik a Content is king (azaz a tartalom a király) mondás, de ezzel a Facebooknál is tisztában vannak. Alig pár napja röppent fel a pletyka például egy önálló, híreket szemléző alkalmazás fejlesztéséről, de szintén nem túl régi történet az Insant Articles elindítása. Utóbbi lényege, hogy a FB egy különleges, interaktív elemekkel, azonnal induló videókkal, térképekkel ellátott felületet biztosít a médiapartnereknek, ahol az anyagaik megjelenhetnek, ráadásul még a hirdetési bevételeken is tisztességes arányban osztozhatnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak