Persze ahhoz először le kell szoknia az anyatejről; egy tévés szakember szerint azonban nem kell sokat várni, hogy nagy változások következzenek be a kábeltévés piacon.

Minden technológiai változás komoly hatással van a szórakoztatóiparra. Igaz ez az internetre is, amely kiváló új lehetőségeket hozott a tartalmak előállítására és terjesztésére. De az ipar nagy játékosai nem változtak: továbbra is a stúdiók, a nagy televíziós csatornák, a kábelhálózatok és a tartalomaggregátorok (például a Netflix) uralják ezt a világot. De már készülődik az az igazi forradalom, amit a blockchain és a vele megvalósuló peer-to-peer tartalomszolgáltatás hozhat el – állítja a The VetureBeaten megjelent véleménycikkében Rizwan Virk, aki évek óta jelentős szereplője a kriptivaluta-piacnak befektetőként és fejlesztőként is.

Az a szülőatyja például az első olyan mobil appnak, amely lehetővé tette a bitcoinnal történő peer-to-peer kereskedést. Jelenleg egyik cége, a Theta Labs olyan protokollok fejlesztésén dolgozik, amely segíti az ún. Dapp-ek (decentralized app) fejlesztését például e-sportmérkőzések közvetítéséhez vagy szórakozáshoz. (A Dapp-ek sem a terjesztésükhöz, sem a működésükhöz nem igényelnek olyan központi hátteret, mint például az Uber vagy akár a Gmail appja, ezáltal jóval biztonságosabbak is – elvileg.)

Nem a YouTube és nem is a Netflix az igazi forradalom

Kétségtelen, írja Virk, hogy az Amazon, a YouTube vagy a Netflix komoly teret nyertek a tartalommegosztási piacon. De még a zömében a felhasználói tartalmak megosztására szakosodott YouTube és az Amazon által üzemeltetett Twitch esetében is igaz az, hogy lényegében egy központosított modellen alapul.

A stúdiók, illetve a hálózatok finanszírozzák a tartalmak gyártását, ami egy előre meghatározott és ellenőrzött csatornán – kábelen, közvetítéssel, mobil eszközön vagy webes felületen – jut el a felhasználóhoz. Jelenleg a Netflix és a kábelszolgáltatók is ugyanarra a centralizált modellre építenek: tartalmat aggregálnak, aztán szépen elosztják a felhasználóknak. Azaz ha valakinek van tartalma, meg kell állapodnia egy ún. CDN-üzemeltetővel (Content Delivery Network), amely az árat, illetve az elosztási útvonalat is hierarchikus szemlélettel alakítja ki. A CDN-ek így beleszólnak a tartalomba éppúgy, mint abba, hogy ki, milyen csatornán és mennyiért juthat az adott tartalomhoz.

De mit változtat a blockchain?

Az elosztott főkönyvi technológia egy valódi elosztott rendszerrel válthatja ki mindezt – állítja Rizwan Virk. Csak a két fél – a közzétevő és a tartalomfogyasztó – határoz arról, hogy milyen tartalom, milyen csatornán, milyen feltételekkel jut el egyik végpontból egy másikba. Innentől még az is lényegtelenné válik, hogy valaki élő streaminget vagy on-demand videót akar-e nézni. Több ezer vagy millió számítógép alakul át ugyanis átmenetileg műsorszolgáltatóvá, és oldja meg, hogy az „utolsó mérföldön” továbbítsa a tartalmakat. Ez a folyamat különösen ott zajlik le majd robbanásszerűen, ahol még nincsenek jelen a meghatározó CDN-ek.

Ígéretes kísérletek vannak arra, hogy blockchainre alapozva felépítsenek egy a peer-to-peer tartalomszolgáltatási ökoszisztémát – írja Virk. Ő ilyennek látja többek között a Steem rendszert, amelyben pénzzé váltható tokeneket és más posztok értékelésére alkalmas Steem powereket szerezni közzétett tartalmakért. Az Ethereum okosszerződés-platformjára épül az egyelőre még kezdeti fázisban lévő Viuly videomegosztó platform szintén arra építi a modelljét, hogy közvetlenül összeköti okosszerződések révén a hirdetőket, a tartalomelőállítókat és a tartalomfogyasztókat. A Spectiv kifejezetten a hirdetési modellre koncentrál, és legfőbb célja, hogy kiiktassa a központosított közvetítőket a hirdetési tranzakciókból...

Minden oldaról támadják a hagyományos CDN-eket

Végül Virk felsorol néhány olyan felületet, ahonnan komolyan támadás érheti a digitális tartalomelosztási piac jelenlegi üzleti modelljét.

1. Először is a tartalomgyártók felől: bárki bárhonnan közzé tudja tenni a tartalmát anélkül, hogy azt bárki felügyelné. Egyszerűen fölöslegessé válnak a központosított felügyeletű csatornák (pl. YouTube, Netflix).

2. A csatornák felől: bárki létrehozhat bármikor csatornát bármilyen tartalom megosztására (e-sport vagy bármilyen élő esemény közvetítése, hírek stb.), és ezekhez a csatornákhoz bárki csatlakozhat.

3. A reklám felől: a decentralizált csatornákon közvetlenül összekapcsolódnak a hirdetők és a hirdetést terítő tartalom-előállítók. Így pont az a közvetítő iktatódik ki, amely eddig zsebre tette a hirdetési költések legnagyobb részét. Ez az ingyenesen elérhető tartalmakat is felpörgetheti.

4. Fizetett tartalmak felől: a decentralizált hálózatok révén megvalósulhat a valódi on-demand tartalomfogyasztás. Nem előfizet a fogyasztó, hanem ott és akkor fizet a tartalomért, amikor fogyasztja.

Pár éven belül lezajlik a változás

Rizwan Virk szerint a változás viszonylag gyors lesz, legalábbis ő arra számít, hogy 2019-20-ra nagyon sok blockchainalapú fejlesztés beérik. Ugyanakkor a váltás folyamata lassabb lesz, ahogy a Netflixnek is idő kellett, amíg teljesen átvette a videokölcsönzés piacát. A 2020-as évek azonban a szórakoztatóiparban a blockchain évtizede lesz.

Közösség & HR

Tervezni kezdik az óriási, űrhajósok generációit szállító hajókat

A legközelebbi exobolygók is csak több száz vagy ezer év alatt lesznek megközelíthetők, ami különféle kérdések egész sorát veti majd fel az utazás fizikai megvalósításán túl is.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.