Aki a számítógépes játékokra még mindig gyerekes szórakozásként gondol, annak ideje lassan átértékelni a nézőpontját. Az e-sportok valóságos iparággá nőtték ki magukat az utóbbi évek alatt, és így azon sem lehet csodálkozni, ha rosszindulatú internetes támadások érik az ilyen eseményeket.
Nem bírta a Valve tornya
A Dota 2, hosszabb nevén a Defence of the Ancients 2 az egyik legnépszerűbb online játék, melyben jellemzően két csapat vív meg egymással, a győztes pedig az, akinek sikerül a másik torányát ledönteni. Nos, a jelenleg is zajló idei csapatvilágbajnokság második napján a játékot kiadó Valve tornya dőlt le akkor, amikor támadás alá vették a szervereiket.

A 16 csapat részvételével zajló, hatnapos döntő második napján több órás csúszással kezdhették csak el a játékosok a tervezett összecsapásokat. Később megerősítették, hogy a leállás mögött rosszindulatú internetes akció áll. Az elosztott szolgáltatásmegtagadásos, vagy egyszerűbben túlterheléses támadás (distributed denial-of-service - DDoS) sikeresen bénította meg a Valve rendszerének szervereit.
Nem babra megy
Hogy miért is akkora dolog, hogy néhány órára leállt a Dota 2 döntője, azt jól szemlélteti a csapatok között idén szétosztandó díj nagyságrendje. Az összesen 18 millió dollárra rúgó pénzhalom nagyjából harmadát kapja az első helyezett. Azaz a 16 csapat között jelenlegi árfolyamon számolva több mint 5 milliárd forintot visz el.
Ez persze csak a pénzdíj, az e-sportok köré felépített show azonban sokkal több pénzt mozgat. A profi közvetítéssel, színpadi elemekkel megtámogatott döntőt például csak a helyszínen sok ezren nézik élőben. A tavalyi világbajnokságot pedig 20 millióan követték valós időben az interneten keresztül.
Természetesen az ilyen szintű érdeklődés már a hirdetők figyelmét is felkelti, így egyáltalán nem ritka, hogy a hagyományos sportokhoz hasonlóan az online játékosok, csapatok mögé is beállnak világméretű cégek. Utóbbiaknak pedig nyilván nem tetszett a nem betervezett adásszünet. Éppen ezért a Valve számára a mostani eset nem csupán presztízsveszteséget, de egyben konkrét összegben mérhető bevételkiesést is jelenthet.
Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben
A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak