Gyengélkedik az Oracle – legalábbis ami a konkrét negyedéves számokat illeti. A bevételek 5 százalékkal estek az egy évvel korábbi időszakhoz képest, de a dollárerősödés kiszűrése után már pozitívba fordul a mutató: 3 százalékos növekedést mutat. De ettől még nem fényes a kép, különösen azért, mert egy olyan időszakról van szó, amely értékesítési szempontból hagyományosan a legerősebb negyedéve a vállalatnak. A negyedév teljes bevétele 10,7 milliárd dollár lett, szemben az egy évvel ezelőtti 11,3 milliárddal.
Árfolyamhatás ide vagy oda, a részvényeseknek kevesebb jut. A profit ugyanis ennél is gyászosabb képet mutat: a tavalyi 3,6 milliárddal szemben idén kevesebb mint 2,8 milliárd lett, ami részvényenként 63 cent, szemben a tavalyi 81 centtel.
Szoftverértékesítés: 6 százalék mínuszban
A szoftverlicencek és a felhős szolgáltatások értékesítése összesen 8,4 milliárd dollárt hozott a konyhára, szemben a tavalyi 8,9 milliárddal. Ez 6 százaléknyi mínuszt jelent, míg változatlan árfolyamon 2 százaléknyi pluszt. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a felhős szolgáltatások (SaaS, PaaS és IaaS együttesen) értékesítése továbbra is jóval gyorsabban nő, mint bármi más a cégen belül. Ebből a május 31-ével záruló negyedévben összesen 576 millió dollárt kasszírozott a cég, míg tavaly 450 milliót. A szolgáltatásként kínált szoftverek és a platformszolgáltatások értékesítése 29 százalékkal, míg a infrastruktúraszolgáltatások értékesítése 25 százalékkal bővült (változatlan árfolyamon 31, illetve 31 százalék). Ennek a két tételnek az együttes részaránya a negyedév teljes bevételeiből így elérte az 5 százalékot.
A hagyományos szoftverlicenc-üzletet elsősorban a frissítés és terméktámogatás húzza felfelé. Az új licencek értékesítése ugyanis 17 százalékkal (változatlan árfolyamon 10 százalék) esett: egy éve közel 3,8 milliárd, idén már csak alig több, mint 3,1 milliárd bevétel jött ebből. A frissítés és terméktámogatás viszont legalább hozta azt, amit tavaly: a 4,7 milliárdhoz közelítő bevételt. Ez az árfolyamhatás kiszűrésével 8 százaléknyi pluszt jelentene. És ez adja a negyedév teljes bevételének legnagyobb hányadát is: 44 százalékát. A tavalyi hasonló időszakban csak 42 százalékát adta, de akkor az új licencek értékesítése még a teljes bevétel harmadát tette ki, idén viszont már csak 29 százalékát.
A hardveres részleg teljesítménye sem fényes: az értékesítésből és támogatásból összesen 1,4 milliárd jött be, míg tavaly inkább az 1,5 milliárd dollárhoz közelített a részleg eredménye. Ez 4 százalékos visszaesés, bár változatlan árfolyamon ez az üzletág is 5 százalék pozitívumot mutatna. Az üzlet egyébként jelentősen, 14 százalékkal részesül a teljes bevételből, ami hasonló a tavalyihoz, akkor 13 százalék volt.
Továbbra is a felhőben bíznak
Safra Catz vezérigazgató az eredményeket kommentálva kiemelte a felhős szegmens gyors növekedését, különösen a SaaS és PaaS bevételeknél változatlan árfolyamon kimutatható plusz 35 százalékot. A vezérigazgató a szegmens növekedésének gyorsulását várja, arra számít, hogy az Oracle június 1-ével kezdődő üzleti évében a bővülés üteme elérheti a 60 százalékot is az árfolyamhatás kiszűrésével.
Larry Ellison is ezt erősítette meg: szerinte a SaaS és PaaS bevételek az új pénzügyi évben 1,5 és 2 milliárd dollár között alakulnak majd, ami azt jelenti, hogy ebben a két szegmensben többet értékesítene, mint a felhős piacon nagy ellenfél, a Salesforce.com, amely csak mintegy 20 százalékos bővülési ütemmel számol.
A másik vezérigazgató, Mark Hurd is abba az előrejelzésbe kapaszkodik, hogy az Oracle gyorsabban nő, mint a felhős piac, illetve a konkurensek. Szerinte az Oracle felhős bevételeinek bővülése gyorsul, míg a konkurens cégeké lassulni fog a következő pénzügyi évben.
A felhő sokat javíthat a nyereségességen
Mint azzal a közelmúltban a Bitport is foglalkozott, az Oracle az egész szervezetét hozzáigazítja a felhős üzlethez. Az új üzleti modellhez – főleg, mivel a tervek szerint már idén ősztől mindent termékét kínálja felhőszolgáltatásként is – új értékesítési stratégiai is kell.
Mint azt Safra Catz egy korábbi interjújában elmondta, már három éve tart ez az átalakítás. Korszerűsítik az értékesítést, az értékesítőknek ehhez képzéseket is tartanak, és új kompenzációs rendszert is kidolgoztak, hogy az jobban serkentse a felhős szolgáltatások értékesítését.
A felhős modell javíthatna a most meglehetősen gyászosan alakult nyereségességen is. A cég számítása szerint ugyanis míg egymillió dollárnyi licenc értékesítése öt év alatt hoz újabb 1 milliót a terméktámogatásból, addig például 1 millió dollárnyi platformszolgáltatás ugyanennyi idő alatt 5 milliót hoz.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak