A legfrissebb elérhető adatok szerint nagyott nőtt egy év alatt az az összeg, amennyit különböző tartalmak előállításával lehet keresni az interneten.

A ReCreate Coalition (Re:Create) szerzői jogi érdekképviseleti szervezet minden évben elkészít egy tanulmányt a kreatív internetes gazdaság aktuális helyzetéről. Bár a felmérés kizárólag az Egyesült Államokra szorítkozik, ráadásul a mostani számok is még csak a 2017-es állapotot mutatják, a trendek szempontjából mindenképpen érdekes végigböngészni az anyagot.

Többen, többet

A termetes kutatás [PDF] legfontosabb megállpítása, hogy 2016-hoz képest tavalyelőtt többen és többet tudtak keresni azáltal, hogy könyvet, blogot írtak, videós csatornát üzemeltettek, zenét szereztek, vagy éppen művészi alkotásokat, fotókat árultak. Az összesített adatok szerint a vizsgált kilenc legjelentősebb platformon 2017-ben hozzávetőlegesen 17 millió amerikai húzott valamiféle hasznot ilyen tevékenységből. Az együtt megtermelt jövedelem pedig elérte a 6,8 milliárd dollárt. Összehasonlításképpen: egy évvel korábban még csak valamivel több mint 14,5 millió kreatívról és 5,8 milliárdos forgalomról beszélhettünk.
 

Pénzt kereső kreatív tartalomelőállítók számának alakulása az USA-ban (forrás: Re:Create)


A fenti táblázatból az is kitűnik, hogy melyik platformon fordulnak elő legnagyobb számban ilyen alkotók. A növekedési versenyt az amúgy sok egyéb szempontból vezető YouTube nyerte, hiszen egy év alatt kis túlzással megkétszereződött a vloggerek száma. A főleg élő közvetítésekben erős Twitch és a Facebook kebelén pihenő Instagram szintén erőteljes, 50 százalékot bőven meghaladó létszámgyarapodásnak örülhetett.

A hagyományos blogírás mint műfaj hanyatlását plasztikusan mutatja, hogy a WordPress volt az egyetlen platform, ahol jelentős mértékű visszaesést regisztráltak. Igaz, számszerűleg még így is tekintélyes az ott alkotók tábora, hiszen a több mint 4,8 milliós létszámnál 2017-ben csak a képmegosztós Instagram közössége tudott többet felmutatni.
 

Kreatív jövedelmek alakulása a kilenc legnagyobb felületen (forrás: Re:Create)


A másik lényeges elem a történetben maga a pénz. Itt megkérdőjelezhetetlen a Google videós hálózatának az egyeduralma. A YouTube-on keresztül 2017-ben több mint 4 milliárd dollár érkezett az alkotókhoz, ami majdnem a 60 százaléka az összes jövedelemnek. A YouTube éves összevetésben sem teljesített rosszul, hiszen átlagot meghaladó 21,1 százalékos bővülést mértek a platformon. Az Instagramon viszont ennél is jobban nőttek a jövedelmek, hiszen az ottani posztolgatással tavalyelőtt másfélszer annyi pénzt lehetett keresni, mint 2016-ban.

Mindez mire elég?

Lehet persze a milliárdokkal dobálózni, de egyének szintjére lebontva még mindig nem túlságosan rózsás a helyzet. Ezt mutatja az is, hogy az előállítók bővülésével nagyjából hasonló ütemben nőttek a jövedelmek is: azaz több embernek jutott átlagosan ugyanannyi. Ez az átlag konkrétan szinte centre pontosan 400 dollárt jelent, ami még borravalónak sem sok egy évre, hogy egy hagyományos állás kiváltásáról ne is beszéljünk.
 

Egyéni éves bevételek alakulása platformok szerint (forrás: Re:Create)


A harmadik táblázat azt próbálja megmutatni, hogy a különböző platformokon hogy alakul a "jövedelempiramis". Egyből kitűnik, hogy értelmezhető, azaz legalább évi 10 ezer dollárra rúgó bevételt csak az alkotók töredéke képes elérni. Ha a platformok közötti eltéréseket nézzük, a több mint 81 ezer "módos jútyúber" arányaiban is magas számnak számít. Szintén viszonylag sokan tudnak 10 ezer dollár felett keresni a kreatív művészboltként funkcionáló Etsyn, a WordPress közel 5 milliós alkotói seregéből ellenben csak egy nagyon jó nagyítóval lehet ilyen embereket találni.

Javuló körülmények

Ami a 2017-et követő időszakot illeti: vélelmezhetően ezek az adatok, és főleg a bevételi arányok javultak/javulnak, mivel a hálózatok üzemeltetői is felismerték az ebben rejlő üzleti poteniált. A YouTube-ot például rendszeresen vegzálták azért, hogy keveset oszt vissza az alkotók segítségével megtermelt reklámbevételeiből. És ha ebben nem is történt egetrengető változás, a Google igyekszik más módon bevételi forráshoz juttatni a kreatívokat. Egy ilyenre példa a tavaly nyáron indított új rendszer, amelyben előfizetési csomagokat és a csatorna márkáját hordozó ajándéktárgyakat is értékesíthetnek a népesebb rajongói táborral rendelkező videósok.

Közösség & HR

Az internetnek nem lenne muszáj ilyennek lennie

Legutóbb az új-zélandon elkövetett rasszista mészárlás világított rá arra, hogy a net milyen nyomorult módon működik abban a formában, ahogy a kétezres években felfutott online vállalatok felépítették.
 
Minek nekünk tartalomkezelő rendszer? – teszi fel a kérdést sok kis- és közepes vállalat vezetője. Pedig egy CMS-sel nem csak a költséghatékonyság javítható, hanem bevételek is növelők.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

Hirdetés

Tartalomkezelés az üzleti céloknak megfelelően

A konkrét üzleti folyamatokat segítő online lépésekre még mindig az útkeresés a jellemző. Pedig az internetet mindenki használja, és egyre többen készségszinten – mégis, valami hiányzik.

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.