A Play áruházban jövőre ilyenkor már sokkal részletesebb tájékoztatást kapnak róla, hogy mit és miért bűvészkednének az adataikkal a telepítésre váró appok.
Hirdetés
 

A Google ezen a héten jelentette be az Android Developers blog egyik bejegyzésében, hogy újabb követelményeket támaszt az alkalmazásfejlesztőkkel szemben a felhasználók tájékoztatását illetően: a Play alkalmazásáruházban megjelentetett appokról nem csak újabb információkat kell megosztani, de a már meglévő tájékoztatást is kontextusba kell helyezni. A fejlesztőknek elvileg bőven hagynak időt a felkészülésre, mivel az új szabályokat hivatalosan a nyáron teszik közzé a megfelelő eszközökkel együtt, a változtatásokat pedig 2022 második negyedévétől érvényesítik majd az új alkalmazásokon és a meglévő appok frissítésein.

Az applikációk gazdáinak onnantól világosan meg kell határozniuk, hogy milyen típusú adatokat gyűjtenek és tárolnak, legyen szó például a felhasználók lokációs adatairól, kapcsolatairól, személyes információiról (név, email-cím stb.) vagy a készülékeken tárolt fájlok egyes típusairól. Közölniük kell továbbá, hogy mindezeket az adatokat hogyan használják fel, biztosítva mondjuk az alkalmazások funkcionalitását vagy személyre szabását.

Jelezniük kell a felhasználóknak az alkalmazott biztonsági technikákat, mint amilyen az adatforgalom titkosítása, és arról is nyilatkozniuk kell, hogy a szoftverük megfelel-e a Google Families szabályainak. A fejlesztőknek nem csak azt kell egyértelművé tenniük, hogy a begyűjtött adatokra szükség van-e az appok működéséhez, hanem azt is, hogy a felhasználóknak lesz-e választásuk az adatok megosztását illetően, illetve a program törlésekor kérhetik-e az addig kiszivattyúzott adatok törlését.

Ezután is bőven lesz tennivaló

A felsorolásban az egyik legfontosabb dolognak az a pont tűnik, hogy a tervek szerint jelezni kell majd, ha a fejlesztők részéről rendelkezésre bocsátott információt valamilyen független harmadik fél is ellenőrizte és jóváhagyta. A Google a valóságnak megfelelő tájékoztatás felelősséget természetesen az alkalmazásfejlesztőkhöz passzolja, de azt is egyértelművé teszi, hogy érvényesíteni fogja a házirendjébe foglalt szabályokat, ha fény derül valamilyen ügyeskedésre.

A fejlesztők egyébként a szabályok pontos lefektetésétől, vagyis a következő negyedévtől kezdve önszorgalomból is elkezdhetik feltöltögetni a szóban forgó információt, amit maguk a felhasználók azonban csak 2022 első negyedévétől láthatnak, hogy aztán újabb három hónap műlva mindenkire nézve kötelezővé váljon az adatszolgáltatás.

Érdemes megjegyezni, hogy az Apple 2020 júniusában jelentett be egy ehhez hasonló, új adatvédelmi szakaszt saját alkalmazásáruházának termékoldalain. Ennek nyomán az App Store az előző év végétől biztosít olyan információkat, amelyek segítenek részleteiben is átlátni az egyes alkalmazások adatgyűjtési gyakorlatait.

Néhány nappal ezelőtt mi is beszámoltunk arról a kutatásról, amelyből kiderült, hogy a Play áruházban esetenként még az oktatási célú, gyerekek által használt applikációk is vidáman küldözgetik ide-oda a felhasználók profilozására alkalmas adatokat. Ahogy a kutatást jegyző Me2B Alliance felhívta rá a figyelmet, a Google sürgősen meg kell tennie a megfelelő lépéseket, ha el akarja kerülni elkerülje az "adatvédelmi szakadék" végzetes elmélyülését az androidos és az iOS-alapú alkalmazások között, ami úgy is igaz, hogy a non-profit szervezet az Apple gyakorlatát sem tartja teljesen kielégítőnek.

Biztonság

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.