A magyarországi e-kereskedelem tavaly mutatott gyenge produkcióját követően minden pozitív hír ráfért a szektorra. Ebben a kontextusban az Olcsobbat.hu karácsonyi szezonra vonatkozó, összességében bizakodó hangvételű idei gyorsjelentése duplán értékes, hiszen egy évvel ezelőtt még nagyon más kép rajzolódott ki.
Az ár-összehasonlító portál közel száz hazai internetes áruház üzemeltetőjét kérdezte meg az ünnepi periódussal kapcsolatban. A cégek többsége pozitívan tekint az utolsó negyedévre, amelyet az is támogat, hogy a szezon főpróbájának számító Black Friday-időszakban a közel kétharmaduknak teljesült a várakozása.
Közepesen bizakodó ünnepi hangulatban
Az ajándékozásokkal összefüggésben felfutó költések kapcsán az ilyenkor fókuszba kerülő termékeket forgalmazó webáruházaknak 50 százaléka a tavalyi szezonhoz képest magasabb forgalmat vár, miközben a tavalyihoz hasonló szint ismétlődésére számít további 28 százalékuk. Mindez jelentős elmozdulás a 2023-as adatokhoz képest: ekkor csupán 32 százalék volt a forgalom növekedését valószínűsítő kereskedők aránya.
A felmérés készítői szerint a korábbinál pozitívabb várakozásokat részben alátámasztják az online kereskedőknek a Black Friday kapcsán szerzett tapasztalatai is. A teljes megkérdezett kör 44 százaléka szervezett akciót erre az időszakra, és az akciózók 53 százaléka a forgalom növekedéséről, 21 százaléka pedig stagnálásról számolt be tavalyhoz képest, visszaesést csupán 27 százalékuk jelzett. Tény ugyanakkor, hogy a kereskedők az idei Black Friday-szezonnak eleve nagyobb elvárásokkal futottak neki. Ennek is köszönhető, hogy csak 27 százaléknyian tapasztaltak az általuk vártnál jobb forgalmat, a többé-kevésbé csalódottak aránya pedig elérte a 35 százalékot is.
A forgalom visszaesésére adott kereskedői magyarázatok között szerepel, hogy a vásárlók közül mind többen rendelnek külföldön bejegyzett webáruházaktól (Temu, Shein, AliExpressz, Banggood, stb.), miközben egyre nagyobb forgalmat visznek el a hazai piacvezető szereplők és online piacterek is. További gond, hogy tavalyhoz képest jelentősen drágult a házhozszállítás, így az is előfordulhatott, hogy a vásárlások egy része időlegesen ismét offline módon valósult meg.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak